Den nye it-boble: It-firmaer handles igen til astronomiske priser

ComputerViews: It-firmaer sælges igen til skyhøje priser, som deres eget overskud aldrig nogensinde vil kunne hente hjem igen. Står vi midt i en ny it-boble?

ComputerViews: Facebooks i dag voksne Mark Zuckerberg var en langlemmet teenager på 16-17 år, da it-boblen omkring årtusindskiftet lagde store dele af it-brancen øde.

Dengang betalte investorer ekstreme priser for især web-firmaer uden væsentlig omsætning - om nogen overhovedet.

I stedet blev prisen fastsat alene på forventningerne til selskabernes (altid meget gyldne) fremtid, hvilket gjorde dem attraktive som investering - også selv om de ikke havde nogen reel forretning kørende.

Havde de en forretning kørende, handlede det primært om at øge investor-appeal og derfor om at øge volumen så hurtigt som muligt - også selv om det udløste dundrende underskud.

I dag er priserne for mange it-virksomheder blevet pumpet i vejret på samme måde til eksorbitante højder, der ligger mange gange over selskabernes forretningsmæssige værdi.

Listen over de seneste års gigant-opkøb og - børsnoteringer af it-firmaer er ganske lang.

Seneste eksempel er WhatsApp med blot 50 ansatte, som Facebook købte for nylig for gigantiske 100 milliarder kroner. Også Facebooks værdi blev pumpet massivt i vejret, da selskabet blev børsnoteret i april 2012.

Det har selskabet siden udnyttet til at betale delvist for sine egne (gigant-)opkøb med Facebook-aktier.

Tegn på boble
En reel boble opdages som regel først rigtigt, når den taber pusten, og gassen går af ballonen.

Alligevel: Ser vi på disse ekstremt kostbare selskabers omsætning og - ikke mindst - deres indtjening, kan vi med det blotte øje se, at det vil være næsten umuligt for dem at øge afkastet til det niveau, som tilsyneladende er blevet indregnet i handelspriserne.

Med andre ord: Det vil være næsten umuligt for de nye ejere at øge indtjeningen for det ny-indkøbte selskab så meget, at den tårnhøje købspris hentes hjem igen.

Alt handler om fremtiden
Det er imidlertid heller ikke afgørende for køberne. De tænker mere på strategi og på at skabe sig en position til fremtidens marked (som det var tilfældet med it-boblen omkring årtusindskiftet).

De er som udgangspunkt enten selskaber med en meget høj indtjening i forhold til deres omsætning (som Google) eller selskaber, der fokuserer på at skaffe sig hurtig volumen for enhver pris for at komme foran konkurrenterne på spirende markeder.

Ikke mindst de sociale medier har i dag kastet sig ud dette hæsblæsende volumen-kapløb, hvor det handler om at skaffe sig flest mulige brugere hurtigst muligt.

Forøgelsen i volumen er forretningsideen lige nu, og det bekymrer ikke, hvis den rammer bundlinien, hvilket jo var samme tendens, som vi så op til it-boblen omkring årtusindskiftet.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Daxiomatic ApS
Salg, udvikling, implementering og servicering af software til ERP

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere






Computerworld
Advarsel til Gmail-brugerne: Lumsk phishing-mail på spil netop nu - sådan spotter du den
Gmail-brugerne skal være på vagt: It-kriminelle forsøger sig i øjeblikket med en udspekuleret phishing-mail. Se her, hvordan du spotter fupnummeret.
CIO
Coop på jagt efter afløser til den 49 år gamle mainframe: "Systemet er ikke længere tilstrækkeligt til vores vision for Coop"
Coop Danmark er i gang med en støre digitalisering af hele forretningen, og det kommer ikke til at gå stille for sig i 2017. Blandt andet skal Coop have fundet en erstatning for den 49 år gamle mainframe.
Comon
Undgå passwordet: Smart tilbehør til at låse og åbne din computer med Windows Hello
Windows Hello kan mere end blot låse din computer op med dit ansigt. Der findes en lang række muligheder af tilbehør, som kan være med til at sikre din computer mod indtrængere. Se fem af dem her.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Hyperconverged infrastructure - Optimer datacentret med den enkleste og mest fremtidssikrede løsning
Mere integration betyder mindre arbejde for datacenteradministratorer - Læs hvordan i dette white paper. Dette white paper er skrevet af Computerworld for SEC Datacom