Umiddelbart kan Googles milliard-opkøb af den amerikanske iværksætter-producent af intelligente og internetopkoblede termostat-producent Nest - grundlagt i 2010 - virke ejendommelig.
Men Google har gode grunde til at lægge 17,5 milliarder kroner - bortset fra Motorola det største opkøb siden købet af YouTube i 2006 - for det relativt lille selskab med 300 ansatte.
Lad os tage et kig på de væsentligste grunde.
Flere vigtige data om dig
For Google ligger interessen i Nest ikke så meget i udviklingen af termostat-teknologier som i muligheden for at få adgang til en meget stor datamængde om folks vaner i hjemmet.
Selskabet er allerede i gang med at forsøge at komme ind i brugernes stuer med eksempelvis Chromecast-donglen til tv-streaming og Chromebook-laptops.
Nest-termostaterne kan således anvendes til at registrere, hvornår ejermanden er hjemme.
Disse oplysninger vil Google blandt andet kunne anvende til at målrette sin visning af annoncer til den pågældende bruger.
Nest skriver i sin privacy politik, at indsamling af bruger-data 'alene sker for at forbedre Nest's produkter og tjenester,' hvilket jo er en ret åben formulering.
Google har i forvejen mulighed for at indsamle ganske enorme mængder detaljerede data om milliarder af menneskers gøren og laden og interesser via de kombinerede data fra sin Google-søgemaskine, korttjenesten Google Maps, mobilstyresystemet Android, styresystemet og browseren Chrome og streamingteknologien Chromecast og så videre.
Yderligere viden om folks daglige færden må formodes at passe godt ind i dette billede.
Man kan blot forestille sig mulighederne for at vise ekstremt tids-aktuelle og relevante annoncer, hvis Google via eksempelvis Nest-teknologierne kan få viden om, hvornår folk anvender ovnen, toasteren, vandhanen, kaffemaskinen og så videre i køkkenet - mens fjernsynet (med en Google Dongle) eller computeren kører samtidigt.
Artiklen fortsætter på næste side...