Danskere gider det ikke - ser mindst net-tv i verden

Danskere er det folk i verden, der ser mindst video på internettet. Det viser en ny global undersøgelse af internetbrugeres video-vaner.

Artikel top billede

Bliver du tæppebombet med links til YouTube-videoer? Ser du Krøniken på nettet? Sikkert ikke. Danskere er nemlig det folk i verden, der ser mindst video på nettet. Det viser en undersøgelse fra analysefirmaet The Nielsen Company.

Den verdensomspændende undersøgelse, der omfatter 50 forskellige lande på fem kontinenter viser meget tydeligt, at det ikke just er Danmark, man skal satse på, hvis man pønser på at oprette en online-kanal.

Faktisk viser undersøgelsen, hvor folk er blevet spurgt, om de har set video på internettet inden for den seneste måned, at Danmark ligger 70 procent under gennemsnittet for resten af verden.

Derimod ligger især asiatiske lande højt på listen over de lande, hvor flest mennesker ser video på nettet. Således deler Kina og Indonesien førstepladsen med indekstal på 126 (100 er gennemsnittet). Til sammenligning ligger Danmark helt nede på indeks 30 - under Japan og Frankrig på indeks 46.

Generelt set ligger Europa (indeks 77) lavest i undersøgelsen efterfulgt af Nordamerika (indeks 89).

Overraskende resultat

Professor, dr.phil. Niels Ole Finemann, der er leder af Center for Internetforskning på Aarhus Universitet, finder umiddelbart resultatet af undersøgelsen overraskende.

Han henviser til en dansk undersøgelse, der blev foretaget sidste år, der viser, at 39,5 procent af den danske befolkning regelmæssigt bruger YouTube.

"Det kan ikke uden videre omregnes til Nielsen indekstal, da vi ikke kender det globale gennemsnit, men det er svært at tro, at det er 70 procent lavere end gennemsnittet," siger Niels Ole Finnemann.

Han mener, at Danmarks lave placering i den internationale undersøgelse muligvis skyldes usikkerhed og tilfældigheder på grund af et for lavt antal danske respondenter.

Religion og kultur spiller en rolle

Alligevel mener han ikke, at undersøgelsens resultat er helt hen i vejret. Blandt andet bider han mærke i, at de sydeuropæiske lande, er placeret forholdsvist højere på listen end de nordeuropæiske lande. Blandt andet ligger Portugal på indeks 101, Spanien på indeks 91 og Grækenland på indeks 90.

"Et generelt træk ved de protestantiske lande er, at visuel kommunikation ikke er helt så centralt her som i andre dele af verden. Det skyldes, at det opgør med det katolske billedsprog, der fandt sted under reformationen, stadig er dybt forankret i den nordeuropæiske kultur i dag," fortæller han.

Blandt andet forklarer professoren, at vi i Danmark modsat andre lande først læser teksten på en hjemmeside, før vi ser billedet.

"I Nordeuropa vægter vi ganske enkelt tekst over billeder," siger han.

Det skyldes desuden, at de nordiske befolkninger er relativt bedre uddannede end folk i eksempelvis Østen. Dette kan samtidig forklare, hvorfor asiatiske lande er placeret så højt på listen.

"Mange af de lande, der står højt på listen, er lande, hvor befolkningens læsefærdigheder ikke er særligt gode. Derfor er folk også mere vant til, at billedkommunikation spiller en større rolle," siger Niels Ole Finnemann.

Hele undersøgelsen kan hentes her.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil