Vi har ikke længere plads til for flinke ledere

Klumme: Hvad gør virksomheden, hvis krisen har været for hård ved medarbejderne, og de derfor søger nye og måske grønnere græsgange?

Artikel top billede

(Foto: gratis /)

Flere ledelseseksperter peger på, at flere af vores ansatte smutter nu, hvor krisen så småt er overstået.

Undersøgelser viser, at op til 60 procent af medarbejderstaben overvejer at søge væk, så snart muligheden opstår.

Og det gør den nu, hvor markedet vågner, og virksomhederne får plads, og behov for flere og nye kompetencer.

Markedet lokker til og hos nogle har der måske ikke været tid eller råd til medarbejderpleje, og derfor vil nogle føle sig dårligt behandlet og søge nye udfordringer.

Vi kender det fra os selv, hvis vi ikke føler os værdsat, eller hvis vi bliver frataget de goder, vi tidligere har nydt godt af, søger vi - bevidst eller ubevidst - at genvinde terræn.

Og hvis der ikke er mulighed for det, der hvor vi er, søger vi andre veje.

Sympatisk ledelse

Derfor er kompetent og sympatisk ledelse nærmest endnu vigtigere nu, hvor tingene strammer til. I opgangstider er alt godt, og som ledere har vi mulighed for virkelig at forkæle medarbejderne.

Men billedet er noget anderledes, hvis kunderne er tilbageholdende, og budgetterne sejler.

Så gælder det om at give medarbejderne klar besked, så de forstår, hvorfor vi ikke kan investere i nye pc'er de næste tre måneder, eller hvorfor vi ikke kan holde en lige så stor fest som sidste år.

Kommunikation er - måske ikke overraskende - nøgleordet.

Og selvom det lyder enkelt, er konsekvens altafgørende for, om medarbejderne både føler sig hørt og informeret - og dermed også afgørende for, om de forlader virksomheden, så snart krisen er ovre, og muligheden byder sig.

Selvom du er presset og gerne vil skabe gode resultater, er du nødt til at behandle folk ordentligt. Også selvom quick fixes kan virke tillokkende.

For hvis vi skal spare, skal vi gøre det anstændigt.

Sådan undgår du sure miner

Eksempelvis besluttede vi i Columbus IT at holde en mindre sommerfest på hver af vores lokationer i stedet for vores vanlige storarrangement.

På den måde sparede vi busser og overnatning, og vi undgik sure miner og medarbejdere, der følte sig snydt, hvis vi helt havde sløjfet festen - og vi havde en rigtig god aften.

Besparelser bliver med andre ord taget godt imod, hvis vi fortæller, hvorfor vi gør, som vi gør.

Når medarbejderne ved, at der er en plan - og hvad den bygger på - kan de bedre affinde sig med, at der ikke er råd til nye mobiler eller dyre inspirationsseminarer.

Vi skal forklare, hvorfor vi ikke tjener det, vi skal, og hvordan vi sørger for at komme til det igen.

Ellers digter folk bare deres egne historier, og det skaber problemer.

Vores medarbejdere har ikke brug for en chef fra Flinkeskolen, der taler dem efter munden.

De har brug for klare mål og for at vide, hvad der bliver forventet af dem. Hvis de ved, hvad der skal til for at blive en succes, bliver rejsen dertil meget nemmere.

Det er min klare opfattelse, at det værste er overstået. Men kundernes stadig større krav til vores arbejde og resultater er kommet for at blive.

Og det er kun godt. Når vi imødekommer vores medarbejdere, både i op- og nedgangstider, er de også klar til at imødekomme kundernes krav.

Vi bliver alle sammen målt på det, vi præsterer, og vores resultater er vigtigere end nogensinde før. Derfor skal vi informere, sætte mål og levere.

For hvis vi ikke som ledere kan 'walk the talk,' kan vi lige så godt vinke farvel til vores medarbejdere med det samme.

Vi har ikke plads til ledere af hverken Flinkeskolen eller Den Gamle Skole.

Ind med dynamiske ledere, der opstiller klare mål, og ud med dem, der lader stå til og taler efter munden.

Forlad venligst skuden, hvis du ikke formår at stille krav og samtidig motivere - den synker med og ikke uden dig!

Steen Hagengaard er administrerende direktør hos Columbus IT.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car