Artikel top billede

KL raser over regeringen i mail-krusedulle-sag

En lille krusedulle i en mail fra kommunerne får KL helt op på barrikaderne. Hvordan kan det være et krav, at der skal indscannes underskrifter i alle kommuner i 2010, raser KL.

Kommunernes Landsforening (KL) har fået en mail-sag på halsen, der har rødder tilbage i de gode gamle dage, hvor man sendte kommunale afgørelser til borgerne på papir.
 
Sagen handler om, hvorvidt kommunale sagsbehandlere skal medsende en indscannet underskrift i deres mails, og den har fået ny luft i forbindelse med den nyligt afviklede Dag3, hvor alle offentlige myndigheder skal kunne kontaktes og svare via Digital Post (tidligere Dokumentboksen). 
 
Tre ministerier på arbejde
KL har indtil videre sendt to gange to breve til henholdsvis finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) og videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen (K), om de indscannede underskrifter nu også kan have sin rigtighed i 2010, mens også Justitsministeriet er rodet ind i sagen på grund af eventuelle ændringer i forvaltningsloven.
 
"Vi har ikke fået nogen endelig afklaring fra hverken finansministeren eller videnskabsministeren. Og jeg er i princippet ligeglad med, hvem der svarer, bare vi får sagen løst," siger centerchef Jakob Harder fra KL's Center for borgerbetjening til Computerworld.
 
KL har dog fået en skriftlig tilkendegivelse fra finansministeren om, at han gerne vil ændre lovgivningen, når det drejer sig om såkaldte masseforsendelser. Det betyder, at når en kommune masseudsender mails, skal der ikke en indscannet underskrift med.
 
Masseforsendelser og enkeltsager
Sagen er straks mere kilden, når det drejer sig om personlige svar fra en kommunal sagsbehandler til en enkelt borger, fordi det er god forvaltningsskik, at kommunen underskriver afgørelser i en sag til en borger med en personlig krusedulle.
 
"Men jeg kan altså ikke forklare borgerne, at nogen mails har indscannede underskrifter, mens andre ikke har. Borgerne skelner nok ikke mellem masse- og enkeltforsendelser. For den enkelte borger er et hvert brev jo personligt," forklarer Jakob Harder. 

"Tåbelig gammel regel"

Centerchef Jakob Harder mener, at det i mails fra en kommune må være nok, at mailen er udstyret med klar information om, hvilken kommune, der er afsender, og, hvis det er relevant, også kommunens afdeling og sagsbehandlerens navn.
 
Lovændring i 2012
Derudover ryster han på hovedet over, at en eventuel lovændring først kan ske i 2012 ifølge finansminister Claus Hjort Frederiksens udsagn.  
 
"I mellemtiden skal kommunerne så indkøbe scanningsudstyr til faksimiler (underskrifter, der er indscannet og lagret i sikre medier), hvorefter vi skal droppe det hele igen om halvandet år. Det giver jo ingen mening," raser Jakob Harder.
 
Sagen er desuden lettere mudret, da der ingen steder i forvaltningsloven står, at kommuner skal medtage underskrifter i deres svarmails til borgere og virksomheder.
 
Forvirringen er derimod opstået som følge af en udtalelse fra Ombudsmanden i 2008, hvor han hævdede, at afgørelser fra offentlige - herunder mails - skal være underskrevet for blandt andet at kunne placere ansvaret for eventuelle fejl i offentlige afgørelser og gennemsigtighed med sagsbehandlerens habilitet.
 
Ombudsmanden sagde dengang, at underskrifter ikke behøver at være skrevet i hånden - digitale underskrifter er også i orden.
 
Forhindrer digitalisering
Men det forstår KL ikke en dyt af.
 
"Jeg mener, det er en tåbelig gammel regel, der forhindrer digitaliseringen. Hvis vi ikke kan løse den slags bagateller, hvordan skal vi så kunne indføre fuld digitalisering i den offentlige forvaltning," spørger Jakob Harder fra KL retorisk.
 
Han venter nu på svar fra Finansministeriet, der har flere folk involveret i sagen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere