Vagthund kritiserer EU-regler om dataopbevaring

Der mangler konkret belæg for EU's regler om dataopbevaring.

Artikel top billede

Computerworld News Service: EU's egen databeskyttelses-vagthund kalder EU's direktiv om dataopbevaring for det mest indgribende redskab i privatlivets fred, der nogensinde er vedtaget af EU.

Den europæiske tilsynsførende for databeskyttelse, Peter Hustinx, kræver, at Europa-Kommissionen demonstrerer direktivets nødvendighed og belæg med konkrete fakta og tal.

 "Uden sådanne beviser bør direktivet trækkes tilbage eller erstattes af et redskab, der i mindre grad griber ind i privatlivets fred, og som imødekommer kravene om nødvendighed og proportionalitet," tilføjer han.

Under direktivet om dataopbevaring kræves det af teleselskaberne og internetudbyderne, at de gemmer information om samtlige kunders trafik, geografisk placering og abonnement. I forhold til det blotte antal af borgere, som direktivet rammer, er det en gigantisk mængde data, der skal indsamles.

Mulig glidebane

Der er dog stadig forskelle mellem medlemslandene og den europæiske tilsynsførende for databeskyttelse, der er bekymret for en glidebane af fejlanvendelse.

Et nyt eller ændret EU-redskab angående dataopbevaring bør være klar i sin afgrænsning og ikke efterlade nogen mulighed for, at medlemslandene kan anvende de indsamlede data til andre formål, påpeger Hustinx.

Direktivet, som blev etableret i 1995 og på nuværende tidspunkt er i gang med at blive revideret, er også i bredere kredse upopulært.

I oktober udtalte også Electronic Frontier Foundation baseret i San Francisco, at direktivet var "ude af proportioner" og opfordrede til, at direktivet blev ophævet. Medlem af Europa-Parlamentet Alexander Alvaro beskrev for nyligt direktivet som "absurd." 

Og Europa-Kommissionens egen arbejdsgruppe vedrørende databeskyttelse, Artikel 29-Gruppen, kritiserede direktivet i juli, hvor den hævdede, at der var brug for mere harmonisering, og at perioden for opbevaring af data burde forkortes.

Nødvendigt med overvejelser

EU's 'indenrigsminister', Cecilia Malmström, er tilsyneladende imødekommende angående den sidstnævnte kritik.

Hun mener, at det muligvis vil blive nødvendigt at overveje kortere opbevaringsperioder. Hun gentog dog, at "dataopbevaring er kommet for at blive."

Kommissionens tal viser, at der gennemsnitligt er 148.000 anmodninger om året i hvert af de 20 medlemslande, der har implementeret direktivet.

Langt størstedelen af disse anmodninger, 90 procent, er om data, der er under seks måneder gamle.

"Hvis dataene ikke var brugbare, ville politimyndighederne antageligvis ikke bruge menneskelige og økonomiske ressourcer på at anmode dem i så stort omfang," påpeger Malmström.

I 2011 vil der blive præsenteret en vurdering af direktivets gennemslagskraft og påvirkninger samt lovmæssige ændringsforslag.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job