Foto: Jørgen True.

TDC-boss: Onfone gør ondt på hele branchen

Det gør ondt på alle operatørerne, at Onfone presser priserne på mobilmarkedet, fortæller TDC-topchef Henrik Poulsen.

Et af de mest omdiskuterede mobilselskaber på det danske marked lige nu er Onfone.
 
Selskabet erobrede i snit 20.000 nye kunder om måneden i de sidste måneder af 2010, og Onfone har i dag over 150.000 kunder.
 
Og det har gjort ondt på konkurrenterne, der kæmper om lavpris-markedet, hvor Onfone hærger med sine taletids- og datapakker.
 
Konsekvensen er ifølge TDC's topchef, Henrik Poulsen, at værdien af lavpris-mobilmarkdet er skrumpet.
 
"Der er ingen tvivl om, at den samlede værdi af det danske discount-mobilmarked er gået ned. Det er selvfølgelig noget, som alle operatører kan mærke, og det gør ondt på alle i markedet," siger Henrik Poulsen til Computerworld. 
 
Omsætter mindre per mobilkunde
TDC's årsregnskab fra torsdag viser, at teleselskabets omsætning per kunde faldt i 2010. Telekoncernen omsatte ved indgangen til 2010 for 183 kroner per kunde om måneden, men tallet faldt med seks procent til 172 kroner ved udgangen af samme år.
 
Henrik Poulsen mener dog, at TDC er rustet til kampen.
 
"Jeg synes, at TDC indtil videre har klaret sig ganske fornuftigt i den her intensiverede krig på det danske marked," beretter han.
 
Han henviser til, at TDC's mobiltale-kundebase for privatkunder steg med 8,2 i 2010, hvis der ses bort fra taletidskort-kunder. Sidstnævnte gruppe genererer en lav omsætning per kunde.
 
"Det er dog værd at hæfte sig ved, at vores beholdning af 'post paid'- og online-kunder er gået en smule op blandet andet på grund af væksten i M1, så vores samlede portefølje af brands har vist sig at være ganske konkurrencedygtig selv i den her situation," siger han.
 
'Post paid'-kunder er dem, der betaler for forbruget ved månedens udgang, mens online-kunderne er dem, der selv tanker op via eksempelvis Telmores hjemmeside.
 
Underskud i Onfone
Onfone kører trods den store kundetilgang med underskud via en aggressiv strategi, der presser priserne i markedet. Det er ifølge Telenors topchef "bekymrende", og det har svækket Telia, der oplevede et fald i kundebasen i 2010.
  
"Konkurrencen er voldsom på det danske marked, eftersom mindre operatører sænker prisen for at tiltrække abonnenter," skriver TeliaSonera-koncernen i sit årsregnskab for 2010.
 
Stifteren af Onfone, Morten Strunge, har åbnet for et salg, og historisk set er det sket mange gange, at en af de store operatører køber de mindre mobilselskaber op for at dæmpe presset på priserne samt øge kundebasen.
 
"Hvad Onfone og dets aktionærer vælger at gøre, tør jeg ikke gætte på. Men hvis historien gentager sig selv, så er der da klart et scenarium, hvor de skal købes op af en af de andre operatører," siger Henrik Poulsen.

Artiklen fortsætter på næste side...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fuel your IT with the best-kept secret in IBM

It takes massive computing power to accurately calculate weather forecasts – and to secure that people and businesses are able to access detailed information about whether it is going to rain, shine, storm, or snow. In this seminar, you will have the chance to hear the British Met Office describe how they do exactly that.

28. januar 2021 | Læs mere


Sandheden om Schrems II – erhvervslivets nye Cuba-krise

Konsekvenserne af Schrems II kan meget vel gå hen og blive en af de største udfordringer for danske virksomheder i 2021. Så tjek ind på denne onlinebriefing, hvor den hemmelige Schrems II gæst, ComplyCloud og Datatilsynet giver dig indsigt i, hvad dommen i virkeligheden handler om, og hvilke menneskelige hensyn der ligger bag.

29. januar 2021 | Læs mere


GDPR i dagligdagen: Fokus på Datatilsynets nye strategi ”Tilsyn med effekt” og Schrems II

GDPR er ikke statisk. Nu øger Datatilsynet GDPR-kontrollen med ny strategi i tre faser. Strategien har fået navnet 'Tilsyn med effekt', og med den åbner Datatilsynet op for et nyt koncept. Derudover er der med Schrems II kommet flere EU-retningslinjer, som man skal tage stilling til.

09. februar 2021 | Læs mere






Premium
Det Europæiske Lægemiddelagentur: Lækket data er taget ud af konteksten og titler er blevet ændret
Seneste opdating fra det Europæiske Lægemiddelagentur beskriver, hvordan it-kriminelle manipulerede med stjålen data inden de offentliggjorde det på internettet.
Computerworld
Biden sender skjult besked til kode-folket: "Hvis du læser dette, har vi brug for din hjælp”
En stående invitation er blevet opdaget i kildekoden på Det Hvide Hus' hjemmeside. Men den er kun til de eksperter, der selv kan finde den.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
White paper
Ryk SAP-workloads i skyen – og tag alle de kendte fordele med
SAP-kunder verden over har gennem de seneste 15 år draget fordel af løsninger baseret på NetApps ONTAP-data management-platform. Herunder en mere sikker og stabil drift samt forenklet administration, hvilket er afgørende for at gennemføre projekter effektivt og for at reducere deres risikoprofil. Gennem de seneste år er det i høj grad også blevet muligt at rykke SAP-workloads i skyen, og det ønsker mange virksomheder rimeligvis at drage fordel af – men uden at sige farvel til mulighederne med NetApp ONTAP. I dette whitepaper stiller vi skarpt på mulighederne for at indarbejde NetApp Cloud Volumes ONTAP and Azure NetApp Files som del af en SAP-strategi baseret på Microsoft Azure.