Telegiganter mister hver femte taletidskort-kunde

Antallet af taletidskort-kunder faldt med 20 procent hos Danmarks tre største teleselskaber i 2010. Læs hvorfor.

Artikel top billede

Foto: John W. McDonough (Foto: John W. McDonough)

De tre største teleselskaber herhjemme, TDC, Telenor og Telia, har de seneste to uger fremlagt deres regnskaber for 2010.
 
Fælles for dem alle er, at de i 2010 mistede taletidskort-kunder.
 
Samlet set havde de tre teleselskaber 1,47 million taletidskort-kunder ved indgangen til 2010, mens antallet faldt til 1,18 million ved årets udgang.
 
Et fald på cirka 20 procent. 

Taletidskortene er typisk blevet købt af folk, der ønsker en begrænsning på deres forbrug. Når taletiden på kortet løber op, er der ikke risiko for en ekstra regning.
 
Ifølge aktieanalytiker Poul Ernst Jessen fra Danske Markets er det ikke muligt at konkludere entydigt, hvad årsagen til faldet i taletidskort-abonnementer skyldes.
 
"Jeg kunne forestille mig, at folk nu køber et månedsabonnement med to timers taletid hos eksempelvis Bibob eller CBB, hvor der stadig er begrænsning, frem for et taletidskort," siger han. 

Inaktive taletidskort 
Samtidig kan det være, at en del taletidskort er blevet lukket ned, hvis de har været inaktive i tre måneder. Det er set i TDC's tilfælde, pointerer han.
 
"Reglerne siger, at hvis folk ikke bruger taletidskortene, så skal de annulleres som abonnement. Det kan jo være, at det er kort købt til en 50'er, som bare ligger hjemme i skuffen, og så bliver abonnementet annulleret," forklarer Poul Ernst Jessen.
 
"Det er også værd at være opmærksom på, at mobilt bredbånd indgår i tallene. Telenor-kunder fik mobilt bredbånd på prøve, og hvis de ikke bruger det, så ryger det ud af statistikken," siger analytikeren.
 
TDC's koncernchef, Henrik Poulsen, fortalte i sidste uge til Computerworld, at teleselskabet sidst i 2009 havde en taletidskort-kampagne, men ikke havde en i 2010. Derfor faldt antallet af købte taletidskort hos TDC, vurderede han.

Han var dog ikke bekymret over det lavere antal taletidskort-kunder.

"Det er en del af markedet, der værdimæssigt fylder meget lidt både i markedet og i vores tal," sagde Henrik Poulsen.

I TDC's regnskab fremgår det, at den gennemsnitlige omsætning per taletidskort-kunde er markant lavere end på deciderede mobilabonnementer.

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

PensionDanmark

Senior Data Scientist

Københavnsområdet

KMD A/S

Product Owner

Nordjylland

Politiets Efterretningstjeneste

Sektionsleder til DevOps i PET

Københavnsområdet

AK Techotel A/S

Systemudvikler søges til innovativt firma

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S