Telegiganter mister hver femte taletidskort-kunde

Antallet af taletidskort-kunder faldt med 20 procent hos Danmarks tre største teleselskaber i 2010. Læs hvorfor.

Artikel top billede

Foto: John W. McDonough (Foto: John W. McDonough)

De tre største teleselskaber herhjemme, TDC, Telenor og Telia, har de seneste to uger fremlagt deres regnskaber for 2010.
 
Fælles for dem alle er, at de i 2010 mistede taletidskort-kunder.
 
Samlet set havde de tre teleselskaber 1,47 million taletidskort-kunder ved indgangen til 2010, mens antallet faldt til 1,18 million ved årets udgang.
 
Et fald på cirka 20 procent. 

Taletidskortene er typisk blevet købt af folk, der ønsker en begrænsning på deres forbrug. Når taletiden på kortet løber op, er der ikke risiko for en ekstra regning.
 
Ifølge aktieanalytiker Poul Ernst Jessen fra Danske Markets er det ikke muligt at konkludere entydigt, hvad årsagen til faldet i taletidskort-abonnementer skyldes.
 
"Jeg kunne forestille mig, at folk nu køber et månedsabonnement med to timers taletid hos eksempelvis Bibob eller CBB, hvor der stadig er begrænsning, frem for et taletidskort," siger han. 

Inaktive taletidskort 
Samtidig kan det være, at en del taletidskort er blevet lukket ned, hvis de har været inaktive i tre måneder. Det er set i TDC's tilfælde, pointerer han.
 
"Reglerne siger, at hvis folk ikke bruger taletidskortene, så skal de annulleres som abonnement. Det kan jo være, at det er kort købt til en 50'er, som bare ligger hjemme i skuffen, og så bliver abonnementet annulleret," forklarer Poul Ernst Jessen.
 
"Det er også værd at være opmærksom på, at mobilt bredbånd indgår i tallene. Telenor-kunder fik mobilt bredbånd på prøve, og hvis de ikke bruger det, så ryger det ud af statistikken," siger analytikeren.
 
TDC's koncernchef, Henrik Poulsen, fortalte i sidste uge til Computerworld, at teleselskabet sidst i 2009 havde en taletidskort-kampagne, men ikke havde en i 2010. Derfor faldt antallet af købte taletidskort hos TDC, vurderede han.

Han var dog ikke bekymret over det lavere antal taletidskort-kunder.

"Det er en del af markedet, der værdimæssigt fylder meget lidt både i markedet og i vores tal," sagde Henrik Poulsen.

I TDC's regnskab fremgår det, at den gennemsnitlige omsætning per taletidskort-kunde er markant lavere end på deciderede mobilabonnementer.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

    Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car