Telegiganter mister hver femte taletidskort-kunde

Antallet af taletidskort-kunder faldt med 20 procent hos Danmarks tre største teleselskaber i 2010. Læs hvorfor.

Artikel top billede

Foto: John W. McDonough (Foto: John W. McDonough)

De tre største teleselskaber herhjemme, TDC, Telenor og Telia, har de seneste to uger fremlagt deres regnskaber for 2010.
 
Fælles for dem alle er, at de i 2010 mistede taletidskort-kunder.
 
Samlet set havde de tre teleselskaber 1,47 million taletidskort-kunder ved indgangen til 2010, mens antallet faldt til 1,18 million ved årets udgang.
 
Et fald på cirka 20 procent. 

Taletidskortene er typisk blevet købt af folk, der ønsker en begrænsning på deres forbrug. Når taletiden på kortet løber op, er der ikke risiko for en ekstra regning.
 
Ifølge aktieanalytiker Poul Ernst Jessen fra Danske Markets er det ikke muligt at konkludere entydigt, hvad årsagen til faldet i taletidskort-abonnementer skyldes.
 
"Jeg kunne forestille mig, at folk nu køber et månedsabonnement med to timers taletid hos eksempelvis Bibob eller CBB, hvor der stadig er begrænsning, frem for et taletidskort," siger han. 

Inaktive taletidskort 
Samtidig kan det være, at en del taletidskort er blevet lukket ned, hvis de har været inaktive i tre måneder. Det er set i TDC's tilfælde, pointerer han.
 
"Reglerne siger, at hvis folk ikke bruger taletidskortene, så skal de annulleres som abonnement. Det kan jo være, at det er kort købt til en 50'er, som bare ligger hjemme i skuffen, og så bliver abonnementet annulleret," forklarer Poul Ernst Jessen.
 
"Det er også værd at være opmærksom på, at mobilt bredbånd indgår i tallene. Telenor-kunder fik mobilt bredbånd på prøve, og hvis de ikke bruger det, så ryger det ud af statistikken," siger analytikeren.
 
TDC's koncernchef, Henrik Poulsen, fortalte i sidste uge til Computerworld, at teleselskabet sidst i 2009 havde en taletidskort-kampagne, men ikke havde en i 2010. Derfor faldt antallet af købte taletidskort hos TDC, vurderede han.

Han var dog ikke bekymret over det lavere antal taletidskort-kunder.

"Det er en del af markedet, der værdimæssigt fylder meget lidt både i markedet og i vores tal," sagde Henrik Poulsen.

I TDC's regnskab fremgår det, at den gennemsnitlige omsætning per taletidskort-kunde er markant lavere end på deciderede mobilabonnementer.

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Sikkerhed | Aarhus C

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

22. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

Jeanette Kristiansen

Circle Of Bytes ApS