Artikel top billede

Foto: John W. McDonough (Foto: John W. McDonough)

Telegiganter mister hver femte taletidskort-kunde

Antallet af taletidskort-kunder faldt med 20 procent hos Danmarks tre største teleselskaber i 2010. Læs hvorfor.

De tre største teleselskaber herhjemme, TDC, Telenor og Telia, har de seneste to uger fremlagt deres regnskaber for 2010.
 
Fælles for dem alle er, at de i 2010 mistede taletidskort-kunder.
 
Samlet set havde de tre teleselskaber 1,47 million taletidskort-kunder ved indgangen til 2010, mens antallet faldt til 1,18 million ved årets udgang.
 
Et fald på cirka 20 procent. 

Taletidskortene er typisk blevet købt af folk, der ønsker en begrænsning på deres forbrug. Når taletiden på kortet løber op, er der ikke risiko for en ekstra regning.
 
Ifølge aktieanalytiker Poul Ernst Jessen fra Danske Markets er det ikke muligt at konkludere entydigt, hvad årsagen til faldet i taletidskort-abonnementer skyldes.
 
"Jeg kunne forestille mig, at folk nu køber et månedsabonnement med to timers taletid hos eksempelvis Bibob eller CBB, hvor der stadig er begrænsning, frem for et taletidskort," siger han. 

Inaktive taletidskort 
Samtidig kan det være, at en del taletidskort er blevet lukket ned, hvis de har været inaktive i tre måneder. Det er set i TDC's tilfælde, pointerer han.
 
"Reglerne siger, at hvis folk ikke bruger taletidskortene, så skal de annulleres som abonnement. Det kan jo være, at det er kort købt til en 50'er, som bare ligger hjemme i skuffen, og så bliver abonnementet annulleret," forklarer Poul Ernst Jessen.
 
"Det er også værd at være opmærksom på, at mobilt bredbånd indgår i tallene. Telenor-kunder fik mobilt bredbånd på prøve, og hvis de ikke bruger det, så ryger det ud af statistikken," siger analytikeren.
 
TDC's koncernchef, Henrik Poulsen, fortalte i sidste uge til Computerworld, at teleselskabet sidst i 2009 havde en taletidskort-kampagne, men ikke havde en i 2010. Derfor faldt antallet af købte taletidskort hos TDC, vurderede han.

Han var dog ikke bekymret over det lavere antal taletidskort-kunder.

"Det er en del af markedet, der værdimæssigt fylder meget lidt både i markedet og i vores tal," sagde Henrik Poulsen.

I TDC's regnskab fremgår det, at den gennemsnitlige omsætning per taletidskort-kunde er markant lavere end på deciderede mobilabonnementer.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere