Nu begynder den offentlige jagt på it-svage danskere

Digitale milliardgevinster går fløjten, når befolkningen ikke magter selvbetjeningsløsninger og helt simple it-opgaver. Derfor skal de svages it-kompetencer kortlægges og opgraderes. Læs her hvordan.

Læs også: Danskerne tvinges til online-selvbetjening i 2012

Læs også: Hvordan lokker vi danskerne til online-selvbetjening?

De it-svage danskere skal findes, kortlægges og undersøges for, hvorfor de ikke benytter sig af tilbuddene i den fagre, digitale verden.
 
"It-kompetencer er afgørende for den fremtidige vækst og velfærd. Vi skal have så mange med på it-vognen som muligt," udtaler videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen (K) i en pressemeddelelse og fortsætter: 

"Først og fremmest for at den enkelte kan få glæde af de muligheder, som it giver, men også for at kunne høste de økonomiske gevinsterne af den omfattende digitalisering," lyder det fra videnskabsministeren som en del af udmøntningen af hendes egen strategiplan, Digitale Veje til Vækst.   
 
For at bakke konkret op om udsagnene har IT- og Telestyrelsen således for nyligt sendt et udbud på gaden, hvor styrelsen efterlyser udførelsen af etnografiske/antropologiske studier af forskellige danskeres behov, motivation og barrierer for at anvende og lære at anvende it.
 
"Herudover skal det belyses, hvordan de bedst lærer at anvende it, og hvordan de kan motiveres til at fortsætte anvendelsen og selv tage initiativ til at udvikle deres kompetencer," skriver styrelsen i sin opgavebeskrivelse.
 
De selvhjulpne it-danskere
Antropologiske studier bliver kernen i projektet, hvor den økonomiske ramme i udbuddet lyder på 900.000 kroner.
 
For de penge skal projektgruppen med udgangspunkt i tal fra Danmarks Statistisk, hvor styrelsen på forhånd har indhentet viden om danskernes it-færdigheder, få besvaret flere og mere uddybende spørgsmål. 

Det drejer sig blandt andet om spørgsmål vedrørende motivationsfaktorer for de it-svage danskeres reelle kompetencer og oplevede barrierer for at lære om it.
 
Også selv om IT- og Telestyrelsen allerede nu har en fornemmelse af, hvem der bruger eller ikke bruger it.
 
"Vi ved også, at mange af dem, der ikke anvender it, heller ikke oplever et behov for at lære det. Hvad, vi derimod ikke ved, er, hvorfor de ikke mener at have et behov, og hvordan de eventuelt vil kunne motiveres til at bruge it i fremtiden," skriver IT- og Telestyrelsen i sit udbudsmateriale.
 
Styrelsen ønsker med undersøgelsen også at opnå konkret, dokumenteret viden om, hvordan de it-svage danskere bedst lærer at bruge it, så de bliver digitalt selvhjulpne.
 
Fra personas til partnere
Resultatet af feltstudierne skal munde ud i vejledninger og personas, der rammer målgrupperne ind, og som siden kan benyttes til blandt markedsføring af digitale tilbud rettet mod it-svage danskere.
 
For at sikre at projektets resultater og viden rent faktisk også bliver brugt, har IT- og Telestyrelsen allieret sig med Dansk Industris it-organisation, ITEK, og også fagforeninger som Dansk Metal, 3F og HK.
 
Støtteorganisationerne er valgt ud fra, at IT- og Telestyrelsen allerede på nuværende tidspunkt ved, at it-svage danskere blandt andet findes hos deres medlemmer.
 
Derfor er Ældresagen og Ældremobiliseringen også blandt de partnere, som IT- og Telestyrelsen har et samarbejde med, fordi mange ældre har svært ved at arbejde med computere.
 
Hele formålet med samarbejdet er således, at samarbejds-organisationerne på den anden side af undersøgelsen kan følge op på projektets konklusioner og konkret benytte konklusionerne til at hæve it-niveauet i Danmark.

Læs også: Danskerne tvinges til online-selvbetjening i 2012

Læs også: Hvordan lokker vi danskerne til online-selvbetjening?


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett Packard Enterprise ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Microsofts løsninger: Mod den store digitale transformation

Vi er for fuld fart i gang med den store digitale transformation, der med smarte it-systemer kommer til at ændre en meget stor del af vores processer, produktion og måde at arbejde på. På denne konference vil du kunne høre om de seneste bud på it-systemer, der i Microsoft-universet understøtter kursen mod den digitale transformation og smart it-udnyttelse.

28. februar 2017 | Læs mere


Bliv klar til EU's persondataforordning: It-opgaver, ansvar og teknologiske muligheder

EU's persondataforordning træder i kraft 25. maj 2018, og det er en stor opgave at få gjort it-setuppet i organisationerne klar. Få overblik over regler og konsekvenser for it-afdelingen og virksomhedens it-ansvarlige, samt indblik i en stribe teknologier, der kan hjælpe til at efterleve kravene.

01. marts 2017 | Læs mere


Bliv klar til EU's persondataforordning: It-opgaver, ansvar og teknologiske muligheder

EU's persondataforordning træder i kraft 25. maj 2018, og det er en stor opgave at få gjort it-setuppet i organisationerne klar. Få overblik over regler og konsekvenser for it-afdelingen og virksomhedens it-ansvarlige, samt indblik i en stribe teknologier, der kan hjælpe til at efterleve kravene.

08. marts 2017 | Læs mere






CIO
It-chef i dybet: "Hele vores it-infrastruktur er jo bygget op fra bunden, og alt - inklusive mig selv - forsvinder jo, når vi er færdige i 2018"
Interview: Martin Lauritsen er it-chef på Metro-byggeriet i København, hvor han skal holde internettet i gang og industrispioner ude af 22 byggepladser i hovedstaden. Det er noget af en opgave.
Comon
Sådan installerer du Googles bil-system, Android Auto, på din smartphone
Android Auto har indtil nu krævet en bil med indbygget computer med touchskærm for at kunne fungere. Nu kan du installere systemet på din Android-telefon og benytte den som bil-computer og navigations-system. Se her, hvordan du gør.
Channelworld
Tidligere Atea-boss Claus Hougesen er færdig som direktør i 3A-it: Her er årsagen
Claus Hougesen er stoppet som administrerende direktør for 3A-it og har i stedet overladt posten til Preben Jensen, der ligeledes har en fortid hos Atea.
White paper
Telefoni i skyen - få mere ud af Office 365
Dette whitepaper sætter fokus på, hvordan I kan komme godt i gang med cloud-telefoni via O365, samt udnytte de nye kommunikationsmuligheder optimalt.