Teleselskab får kæmpebøde for iPhone-reklame

Kunder skulle betale 2.700 kroner mere for en iPhone, end det var oplyst i en reklame fra et stort dansk teleselskab.

Artikel top billede

Det blev dyrt for Telia at sende en reklame per e-mail ud til 20.000 kunder.
 
I mailen oplyste Telia prisen på den dengang nye iPhone 4 under overskriften "Så har vi prisen klar på din nye iPhone 4".
 
Imidlertid fremgik det ikke af mailen, at der også var et abonnement forbundet med at købe telefonen, og derfor var den faktiske mindstepris 2.700 kroner højere.
 
Forbrugerombudsmanden gik derfor ind i sagen, som nu er afsluttet. Telia har ifølge Forbrugerombudsmanden erkendt fejlen, og teleselskabet betaler en bøde på 100.000 kroner.
 
"Prisen er et af de væsentligste parametre, når der skal træffes en købsbeslutning. Hvis et køb af eksempelvis en mobiltelefon forudsætter, at forbrugeren samtidig tegner et abonnement, så skal prisen for abonnementet indregnes i den samlede mindstepris," udtaler forbrugerombudsmand Henrik Øe i en pressemeddelelse
 
Telia har gjort det før
Ifølge markedsføringsloven skal et teleselskab oplyse, hvad det minimum koster en forbruger at købe et produkt. Det vil sige, at den minimale abonnementspris, der er tilknyttet et produkt, også skal oplyses.
 
Forbrugerombudsmanden meldte Telia til politiet i oktober sidste år, og det er den sag, der nu er afsluttet.

Men blot to måneder før Forbrugerombudsmanden meldte Telia til politiet, havde teleselskabet betalt 150.000 kroner i bøde i en lignende sag, og det har haft betydning for bødens størrelse, som bliver udmålt i forhold til markedsføringsomkostningerne forbundet med den konkrete reklame.
 
"I forbindelse med bødeudmålingen er det endvidere blevet anset for en skærpende omstændighed, at Telia tidligere har fået en bøde for et lignende forhold," skriver Forbrugerombudsmanden i pressemeddelelsen.  

Telia oplyser til Computerworld, at teleselskabet tager bøden til efterretning og ikke foretager sig yderligere i sagen.

Sagen mod Telia er en af flere, som Forbrugerombudsmanden har kørt mod teleselskaber de sidste år.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Forretningsrepræsentant med flair for it, digitalisering og processer

Københavnsområdet

AK Techotel A/S

Positiv systemadministrator

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Microsoft Operations Engineer

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car