Danske virksomheder er vilde med mobilt bredbånd

Mobilitet har i længere tid stået på dagsordenen hos danske virksomheder, og nu slår internet på farten for alvor igennem. Læs her, hvorfor mobilt bredbånd rykker.

Artikel top billede

Læs også: Mobility - den vigtigste megatrend for dig netop nu

43 procent af de danske virksomheder har nu taget mobilt bredbånd på enten mobilen eller den bærbare til sig. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Dermed er der sket en fordobling siden 2008. Specielt i vidensservice-erhvervene er mobilt bredbånd blevet meget udbredt.

Her er det op mod 70 procent af virksomhederne, der har mobilt bredbånd. 

Dansk Erhverv, der en ervhervsorganisation for over 20.000 virksomheder, ser meget positivt på udviklingen.

"Med fordoblingen af mobilt bredbånd har vi fået skabt en helt ny form for tilgængelighed. Det kommer til at rykke for alvor ved den traditionelle arbejdsform i mange brancher," siger chefkonsulent i Dansk Erhverv, Christian Ohm, i en pressemeddelelse.

Udbredelsen er størst blandt virksomheder med mere end 50 ansatte.

Godt for produktiviteten

En af grundene til, at Dansk Erhverv ser positivt på udviklingen, er, fordi erhvervsorganisationen mener, at mobilitet øger produktiviteten.

"For mange virksomheder og medarbejdere øger den mobile opkobling produktiviteten. Det skyldes folks nemme adgang til data og til virksomhedens it-systemer, uanset hvor de befinder sig. Der er ikke længere spildtid mellem møder hos kunder eller med andre samarbejdspartnere, man kan gå på nettet med det samme," forklarer Christian Ohm.

Mobilitet er da også en af de helt store trends indenfor it lige nu. Teleanalytiker Torben Rune fra Netplan har tidligere udtalt til Computerworld:

"Mobility vil stå højt på dagsordenen de næste mange år. Jeg vurderer, at det største på den front i 2011 bliver sammenkoblingen af mobility og Office-systemerne med Microsofts nye Lync," siger Torben Rune.

Læs også: Mobility - den vigtigste megatrend for dig netop nu

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

    Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil