Telia-topchef vil tilbageerobre tabte kunder

Telia mister kunder, og selskabets topchef arbejder på en ny redningsplan.

Artikel top billede

Danmarks tredjestørste teleselskab, Telia, taber kunder.
 
Nogle af dem bliver hevet ind igen på selskabets lavprisselskab, Call Me, men samlet set taber Telia kunder i Danmark.
 
Det erkender Telias administrerende direktør, Søren Abildgaard, der arbejder på en nye strategi for Telia-varemærket på det danske mobilmarked.
 
"Priskrigen er i fuld gang, og det er nemt at tage fra de store, og det er der, at vi mister kunderne lige nu," siger Telia-direktøren.
 
Hvordan skal I afværge kundetilbagegangen?
 
"Det er der stort fokus på. Til dels gør vi det ved at styrke vores Call Me med Pow (et pakkeprodukt a la Onfones, red.), og om en måneds tid kan jeg fortælle, hvad vi gør på Telia-brandet."
 
I håber altså, at kundebevægelsen, der sker i markedet lige nu, går over til Call Me?
 
"Det kan vi se, at den gør, så på den måde har vi godt fat i det, men vi vil også godt sikre, at churnen (kundeafgangen, red.) på Telia-brandet bliver mindre, og det kommer vi til at arbejde benhårdt på."
 
Generelt har de fire store teleselskaber i Danmark med eget netværk, 3, TDC, Telenor og Telia lidt, efter at det uafhængige lavprisselskab Onfone har presset priserne i markedet med et millionunderskud til følge.
 
"Situationen er i dag, at kunderne tager over til et af de store teleselskaber for at få en ny mobiltelefon, og når vi kun har en seks måneders bindingsperiode i Danmark, så er det relativt nemt at skifte til et andet selskab med billigere mobiltelefoni," siger Søren Abildgaard og tilføjer:
 
"Vi er nødt til at finde en balance for at gøre kunderne tilfredse, og jeg ser det lidt som et udtryk for, at kunderne ikke har været helt tilfredse med det, vi har leveret på Telia-brandet indtil nu."

Ser mod Telenor 
Den nye Telia-strategi, der er klar om en måneds tid, kan meget vel følge det samme spor, som Telenor nu har valgt. Telenor meddelte mandag i sidste uge, at selskabet helt dropper at give tilskud til mobiltelefoner.

Det er konsekvensen af, at mange kunder med tilskudsmobiler fra de store operatører efter bindingsperiodens udløb skifter til et lavprisselskab.
 
"Hvis kunderne fortæller os, at de hellere vil have billigere priser på mobiltelefonien frem for på mobiltelefonen, så er vi selvfølgelig nødt til at kigge på det, for vi er nødt til at levere det, som kunderne vil have," fortæller Søren Abildgaard.

Danmark er for lille til fire

Onfone har det seneste halve år hevet 20.000 nye kunder ind hver måned, efter at selskabet med tung markedsføring har reklameret for sine pakkeprodukter. Konceptet hos Onfone er, at kunderne køber en pakke med et defineret antal taleminutter samt fri sms, mms og noget data.
 
Det er et produkt, som lavpriskonkurrenter efterfølgende har efterlignet. Blandt andre har Telias lavprisprisselskab, Call Me, lanceret produktet under navnet Pow. Søren Abildgaard vurderer, at Pow-produktet kan tage kampen op med de andre pakke-produkter i markedet.  
 
Den svensk-finske TeliaSonera-koncern fremlagde tirsdag i sidste uge sit regnskab for årets første kvartal, og heri stod der, at der på det danske marked er "hård konkurrence fra mindre operatører".
 
Her henviser koncernen formentlig til især Onfone, som ifølge Telias tidligere topchef, Jesper Brøckner, pressede det danske marked. Det var et pres, som formentlig kostede direktøren jobbet, da han blev udskiftet med Søren Abildgaard i januar. 
 
Én operatør for meget?
Søren Abildgaard ser den intense krig på det danske mobilmarked som et udtryk for, at der er én netværksoperatør for meget på det danske marked.
 
"Onfone er et symptom på den situation, som vi har i Danmark med fire netværk. Hvis der er fire netværk, så skal det give overskudskapacitet, og er der overskudskapacitet, så er der nogle som på den korte bane er villige til at sælge til marginalpris," fortæller Søren Abildgaard.
 
Der er enighed blandt topcheferne i de danske teleselskaber om, at der er én operatør for meget i forhold til det danske markeds størrelse. Enigheden har været der i flere år, men endnu har ingen af operatørerne givet sig.

Sidst en netværksoperatør forlod det danske telemarked var i juli 2004, da Telia købte Orange for 4,5 milliarder kroner. Dengang var der fem operatører.

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Sikkerhed | Aarhus C

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    22. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S