Telia-topchef vil tilbageerobre tabte kunder

Telia mister kunder, og selskabets topchef arbejder på en ny redningsplan.

Artikel top billede

Danmarks tredjestørste teleselskab, Telia, taber kunder.
 
Nogle af dem bliver hevet ind igen på selskabets lavprisselskab, Call Me, men samlet set taber Telia kunder i Danmark.
 
Det erkender Telias administrerende direktør, Søren Abildgaard, der arbejder på en nye strategi for Telia-varemærket på det danske mobilmarked.
 
"Priskrigen er i fuld gang, og det er nemt at tage fra de store, og det er der, at vi mister kunderne lige nu," siger Telia-direktøren.
 
Hvordan skal I afværge kundetilbagegangen?
 
"Det er der stort fokus på. Til dels gør vi det ved at styrke vores Call Me med Pow (et pakkeprodukt a la Onfones, red.), og om en måneds tid kan jeg fortælle, hvad vi gør på Telia-brandet."
 
I håber altså, at kundebevægelsen, der sker i markedet lige nu, går over til Call Me?
 
"Det kan vi se, at den gør, så på den måde har vi godt fat i det, men vi vil også godt sikre, at churnen (kundeafgangen, red.) på Telia-brandet bliver mindre, og det kommer vi til at arbejde benhårdt på."
 
Generelt har de fire store teleselskaber i Danmark med eget netværk, 3, TDC, Telenor og Telia lidt, efter at det uafhængige lavprisselskab Onfone har presset priserne i markedet med et millionunderskud til følge.
 
"Situationen er i dag, at kunderne tager over til et af de store teleselskaber for at få en ny mobiltelefon, og når vi kun har en seks måneders bindingsperiode i Danmark, så er det relativt nemt at skifte til et andet selskab med billigere mobiltelefoni," siger Søren Abildgaard og tilføjer:
 
"Vi er nødt til at finde en balance for at gøre kunderne tilfredse, og jeg ser det lidt som et udtryk for, at kunderne ikke har været helt tilfredse med det, vi har leveret på Telia-brandet indtil nu."

Ser mod Telenor 
Den nye Telia-strategi, der er klar om en måneds tid, kan meget vel følge det samme spor, som Telenor nu har valgt. Telenor meddelte mandag i sidste uge, at selskabet helt dropper at give tilskud til mobiltelefoner.

Det er konsekvensen af, at mange kunder med tilskudsmobiler fra de store operatører efter bindingsperiodens udløb skifter til et lavprisselskab.
 
"Hvis kunderne fortæller os, at de hellere vil have billigere priser på mobiltelefonien frem for på mobiltelefonen, så er vi selvfølgelig nødt til at kigge på det, for vi er nødt til at levere det, som kunderne vil have," fortæller Søren Abildgaard.

Danmark er for lille til fire

Onfone har det seneste halve år hevet 20.000 nye kunder ind hver måned, efter at selskabet med tung markedsføring har reklameret for sine pakkeprodukter. Konceptet hos Onfone er, at kunderne køber en pakke med et defineret antal taleminutter samt fri sms, mms og noget data.
 
Det er et produkt, som lavpriskonkurrenter efterfølgende har efterlignet. Blandt andre har Telias lavprisprisselskab, Call Me, lanceret produktet under navnet Pow. Søren Abildgaard vurderer, at Pow-produktet kan tage kampen op med de andre pakke-produkter i markedet.  
 
Den svensk-finske TeliaSonera-koncern fremlagde tirsdag i sidste uge sit regnskab for årets første kvartal, og heri stod der, at der på det danske marked er "hård konkurrence fra mindre operatører".
 
Her henviser koncernen formentlig til især Onfone, som ifølge Telias tidligere topchef, Jesper Brøckner, pressede det danske marked. Det var et pres, som formentlig kostede direktøren jobbet, da han blev udskiftet med Søren Abildgaard i januar. 
 
Én operatør for meget?
Søren Abildgaard ser den intense krig på det danske mobilmarked som et udtryk for, at der er én netværksoperatør for meget på det danske marked.
 
"Onfone er et symptom på den situation, som vi har i Danmark med fire netværk. Hvis der er fire netværk, så skal det give overskudskapacitet, og er der overskudskapacitet, så er der nogle som på den korte bane er villige til at sælge til marginalpris," fortæller Søren Abildgaard.
 
Der er enighed blandt topcheferne i de danske teleselskaber om, at der er én operatør for meget i forhold til det danske markeds størrelse. Enigheden har været der i flere år, men endnu har ingen af operatørerne givet sig.

Sidst en netværksoperatør forlod det danske telemarked var i juli 2004, da Telia købte Orange for 4,5 milliarder kroner. Dengang var der fem operatører.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S