Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen. (Foto: Povl D. Rasmussen)

3 henter flere kunder trods intens mobilkrig

Mobilselskabet 3 kom ud af 2010 med flere kunder i butikken, selvom Onfone skabte ravage på markedet. Læs direktørens forklaring på de gode tal.

2010 var et benhårdt år for den danske mobilbranche.
 
Det lille mobilselskab Onfone skabte ravage med lave priser, og det tvang de andre selskaber til også at sænke deres priser.
 
Trods den intense mobilkrig lykkedes det teleselskabet 3 at hive 119.000 nye kunder ind i selskabet, så virksomheden rundede året af med 636.000 kunder i butikken.
 
Samtidig steg selskabets omsætning til 2,2 milliarder kroner, hvilket er 26 procent bedre end i 2009.
 
"Dels har vi udvidet antallet af vores butikker og salgskanaler, og dels har vi haft stor efterspørgsel på vores abonnementer. Det er meget drevet af en fokus på smartphones, som udgør en meget, meget stor del af vores samlede salg af telefoner," forklarer 3's administrerende direktør, Morten Christiansen, til Computerworld.
 
Fremgangen resulterede i, at 3 fik sit første overskud i Danmark, siden selskabet gik i luften. Resultatet efter skat lyder på 31,4 millioner kroner.
 
Måtte ændre strategi
Mobilkrigen blev dog intensiveret, da det nye år blev skudt i gang.
 
I julen 2010 lancerede Onfone data i sine mobilpakker, og dermed blev selskabet også interessant for smartphone-ejerne, som 3 satser benhårdt på. Det afspejler sig i 3's resultat for det første kvartal i år, fortæller Morten Christiansen.
 
"Vi har ikke helt nået vores budgetter på salgssiden inden for 3-brandet, men det skyldes kun delvist Onfone. Vi positionerer os hårdt på det hurtigste og bedst datanetværk i markedet, og derfor sælger vi bedre, jo flere nyheder der kommer på dongle- og smartphone-siden. Men der har været en periode, hvor der har været ret stille med nyheder," siger han.
 
3 som selskab vil dog stadig komme i mål, vurderer Morten Christiansen. Det skyldes, at lavpris-datterselskabet Oister har erobret kunder i den lavpriskrig, der har huseret.
 
"Vi har fokuseret mere på Oister i perioden, så samlet set er vi hjemme (i forhold til budgettet, red.), og jeg kan se, at vi får et forrygende resultat i år," siger han.
 
"Det er en anden vej til at nå budgettet end den, som vi præsenterede for vores ejere i oktober og november sidste år. I stedet er det en vej, hvor Oister fylder lidt mere, mens 3 fylder lidt mindre i årets første måneder," fortæller han.
 
TDC købte i maj Onfone for cirka 300 millioner kroner, og 3-direktøren håber, at det vil lægge en dæmper på prispresset i mobilmarkedet.

"Ejerskiftet betyder ikke nødvendigvis noget, men historisk set er de opkøbte mobilselskaber blevet lidt mere stilfærdige, efter de er blevet købt," siger Morten Christiansen.

Han forventer at blive klogere den kommende tid, hvor Onfones markedsføringstryk vil afsløre, om selskabet fortsat vil være aggressivt.

Mobilt bredbånd-salg er gået i stå

En af de helt store salgsvarer hos 3 har været mobilt bredbånd, men her er salget begyndt at klinge af. Lavere priser samt højere hastigheder på xDSL er forklaringen, mener Morten Christiansen.
 
"Vi kommer til at se en stor vækst i det igen, når vi lancerer vores 32 megabit (42 megabit teoretisk, red.), som kommer i løbet af måneden," siger han.
 
Mobiloperatøren er i øjeblikket i gang med at opgradere sit netværk, og ved årets udgang eller først i 2012 vil det være muligt at køre 84 megabit som teoretisk hastighed. 3 er i øjeblikket i gang med en opgradering af nettet, som koster en milliard kroner.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere