3 henter flere kunder trods intens mobilkrig

Mobilselskabet 3 kom ud af 2010 med flere kunder i butikken, selvom Onfone skabte ravage på markedet. Læs direktørens forklaring på de gode tal.

Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen. (Foto: Povl D. Rasmussen)

2010 var et benhårdt år for den danske mobilbranche.
 
Det lille mobilselskab Onfone skabte ravage med lave priser, og det tvang de andre selskaber til også at sænke deres priser.
 
Trods den intense mobilkrig lykkedes det teleselskabet 3 at hive 119.000 nye kunder ind i selskabet, så virksomheden rundede året af med 636.000 kunder i butikken.
 
Samtidig steg selskabets omsætning til 2,2 milliarder kroner, hvilket er 26 procent bedre end i 2009.
 
"Dels har vi udvidet antallet af vores butikker og salgskanaler, og dels har vi haft stor efterspørgsel på vores abonnementer. Det er meget drevet af en fokus på smartphones, som udgør en meget, meget stor del af vores samlede salg af telefoner," forklarer 3's administrerende direktør, Morten Christiansen, til Computerworld.
 
Fremgangen resulterede i, at 3 fik sit første overskud i Danmark, siden selskabet gik i luften. Resultatet efter skat lyder på 31,4 millioner kroner.
 
Måtte ændre strategi
Mobilkrigen blev dog intensiveret, da det nye år blev skudt i gang.
 
I julen 2010 lancerede Onfone data i sine mobilpakker, og dermed blev selskabet også interessant for smartphone-ejerne, som 3 satser benhårdt på. Det afspejler sig i 3's resultat for det første kvartal i år, fortæller Morten Christiansen.
 
"Vi har ikke helt nået vores budgetter på salgssiden inden for 3-brandet, men det skyldes kun delvist Onfone. Vi positionerer os hårdt på det hurtigste og bedst datanetværk i markedet, og derfor sælger vi bedre, jo flere nyheder der kommer på dongle- og smartphone-siden. Men der har været en periode, hvor der har været ret stille med nyheder," siger han.
 
3 som selskab vil dog stadig komme i mål, vurderer Morten Christiansen. Det skyldes, at lavpris-datterselskabet Oister har erobret kunder i den lavpriskrig, der har huseret.
 
"Vi har fokuseret mere på Oister i perioden, så samlet set er vi hjemme (i forhold til budgettet, red.), og jeg kan se, at vi får et forrygende resultat i år," siger han.
 
"Det er en anden vej til at nå budgettet end den, som vi præsenterede for vores ejere i oktober og november sidste år. I stedet er det en vej, hvor Oister fylder lidt mere, mens 3 fylder lidt mindre i årets første måneder," fortæller han.
 
TDC købte i maj Onfone for cirka 300 millioner kroner, og 3-direktøren håber, at det vil lægge en dæmper på prispresset i mobilmarkedet.

"Ejerskiftet betyder ikke nødvendigvis noget, men historisk set er de opkøbte mobilselskaber blevet lidt mere stilfærdige, efter de er blevet købt," siger Morten Christiansen.

Han forventer at blive klogere den kommende tid, hvor Onfones markedsføringstryk vil afsløre, om selskabet fortsat vil være aggressivt.

Mobilt bredbånd-salg er gået i stå

En af de helt store salgsvarer hos 3 har været mobilt bredbånd, men her er salget begyndt at klinge af. Lavere priser samt højere hastigheder på xDSL er forklaringen, mener Morten Christiansen.
 
"Vi kommer til at se en stor vækst i det igen, når vi lancerer vores 32 megabit (42 megabit teoretisk, red.), som kommer i løbet af måneden," siger han.
 
Mobiloperatøren er i øjeblikket i gang med at opgradere sit netværk, og ved årets udgang eller først i 2012 vil det være muligt at køre 84 megabit som teoretisk hastighed. 3 er i øjeblikket i gang med en opgradering af nettet, som koster en milliard kroner.

Annonceindlæg fra Conscia

Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

Sundhedsdatastyrelsen

Sektionsleder til sektion for it-arkitektur

Københavnsområdet

KMD A/S

SAP-arkitekt

Midtjylland

Capgemini Danmark A/S

IGNITE Graduate Program 2026

Midtjylland

Netcompany A/S

IT Consultant

Nordjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job