Artikel top billede

(Foto: Morten Nevado)

Prosa: Vi har medlemsfremgang efter CSC-konflikt

Fagforbundet Prosa melder om medlemsfremgang efter CSC-konflikten. Det sker på trods af million-udgifter, konfliktkontingenter og to tabte overenskomster.

It-fagforbundet Prosa har fået flere medlemmer efter afslutningen på den fire en halv måned lange konflikt mod it-giganten CSC.  
 
Det fortæller næstformand Hanne Lykke Jespersen.
 
Medlemsfremgangen sker på trods af den lange CSC-konflikt, som betød konfliktkontingenter, massive millionudgifter til konfliktende medlemmer og tabet af to overenskomster til ærkefjenden HK/Privat hos CSC. 
 
"Selvfølgelig er det alvorligt at tabe overenskomsten. Men det er ikke sådan, at det som eksistensgrundlag er alvorligt for Prosa," siger Hanne Lykke Jespersen. 
 
Bagud med indmeldelser
Hun fortæller, at der efter konflikten ikke er sket en stigning i antallet af udmeldelser i forhold til det normale. Faktisk oplever Prosa i stedet en stigning i antallet af indmeldelser i fagforbundet.
 
"Faktisk er vi lige nu bagud med at melde folk ind, fordi der kommer så mange, at vi ikke kan følge med. Vi har en kø liggende på 300," siger hun.
 
Ifølge Hanne Lykke Jespersen kommer de 300 indmeldelsesblanketter fra mennesker forskellige steder i branchen, og er ikke centreret omkring CSC. Samtidig er der ikke tale om studerende, men om fuldt betalende medlemmer.
 
"Der er jo altid folk, der melder sig ind eller ud. Der var jo også en del, der meldte sig ind i løbet af konflikten, fordi de gerne ville være med," siger Hanne Lykke Jespersen. 

70 har meldt sig ud  

Hun fortæller, at der i løbet af juli måneds første otte dage er 35 medlemmer ansat ved CSC, som har meldt sig ud af fagforbundet. Samlet set har 70 medlemmer meldt sig ud i perioden.
 
"Men det er inklusiv folk, der melder sig ud på grund af alder eller skifter job," siger hun.
 
Og det er ikke, fordi det er teknisk umuligt at melde sig ud i øjeblikket, fordi kontoret er lukket, eller I ikke tager telefonen? 
 
"Nej-nej," siger hun.    
 
Prosa-organiserede, der var omfattet af arbejdskonflikten hos CSC, havde under hele konflikten ingen mulighed for at melde sig ud af fagforbundet. Først den 1. juli, nogle dage efter afslutningen på konflikten, blev udmelding igen en mulighed. 

Hanne Lykke Jespersen mener ikke, at antallet af udmeldte hos Prosa er voldsomt, set i forhold til at omkring 800 medlemmer havde direkte relation til konflikten, og at fagforbundet i alt har omkring 12.000 medlemmer.  

"Vi vandt jo ikke" 
Nogen kunne mene, at det er et overraskende lavt antal medlemmer, der har meldt sig ud efter en lang og bitter arbejdskonflikt. Hvorfor tror du det forholder sig sådan?

 
"Det er sådan, det ser ud nu. Der kan sagtens være flere, som melder sig ud. Folk er selvfølgelig kede af resultatet, men jeg oplever ikke, at det er Prosa, de er vrede på," siger Hanne Lykke Jespersen.
 
Hvorfor tror du, folk ligefrem vil melde sig ind?
 
"Vi vandt jo ikke, det er åbenlyst. Men det er da en fagforening, der vil gennemføre medlemmernes sag. I al fald har vi ikke set problemer med at skaffe medlemmer," siger hun.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere