Google har tydeligvis ikke overvejet, hvordan firmaer skal drage nytte af Google+.
I øjeblikket er Google+ udelukkende for privatpersoner, og Google har med arme og ben kæmpet for at lukke "ulovlige" firmaprofiler.
For eksempel forsvandt profilen for netmediet Mashable.com. Det havde ellers på lyntid fået over 100.000 følgere på Google+. Bilfabrikanten Ford og børneprogrammet Sesame Street blev også smidt på porten.
Det skriver SearchEngineLand.
Google har i stedet bedt firmaerne om tålmodighed og lovet dem, at der snart kommer en virksomhedstest, som udvalgte firmaet kan deltage i. Men den udmelding har Google allerede trukket tilbage.
Som konsekvens af den massive interesse fra firmaer vil Google nu udtænke en bedre plan for at sluse firmaerne ind på Google+. Det sker først om nogle måneder, og i mellemtiden beder Google stadig firmaer om at undlade at oprette firmaer som privatpersoner.
I forvirringen har Google tilsyneladende forbarmet sig over nogle af de tidligere slettede profiler. Ford har for eksempel fået lov til at beholde sin side, men den er nu tydelig markeret som en "test"-side, der skal indsamle erfaringer i forhold til firmaers dialog med kunder på Google+. Mashable har også fået adgang til sine 100.000 fans igen ved at love, at profilen i fremtiden drives privat af direktøren Peter Cashmore.
"Med så stor interesse for virksomhedsprofiler fra så mange firmaer er vi begyndt at tænke over, hvordan vi håndterer hele forløbet. Jeres engagement forpligtiger os til at integrere firmaer i Google+ på den hurtigste og bedste facon," skriver Googles Christian Oestlien i et blogindlæg og fortsætter:
"Vi har ændret lidt på vores prioriteter og forventer at have den første virksomhedsadgang, som alle firmaer kan bruge, klar om nogle måneder."
Google+ har snart 20 millioner brugere. Det er en meget hurtig vækst, men fra flere sider lyder det, at mange blot har oprettet deres profil, men at de ikke bruger tjenesten.