Harald Nyborg: Undskyld

Vi har behandlet sagen aldeles tåbeligt, indrømmer direktionen i postordrevirksomheden Harald Nyborg. Ledelsen har per brev sendt en undskyldning til deres kunde, Nicolas Larsen, der afslørede en sikkerhedsfejl i virksomhedens netbutik.

Ledelsen i Harald Nyborg-koncernen sendte mandag et brev med en uforbeholden undskyldning til den kunde, Nicolas Larsen, der i sidste uge afslørede et sikkerhedshul i koncernens netbutik - og bagefter blev truet med sagsanlæg, fordi han fortalte pressen om hullet.

- Vi har behandlet sagen aldeles tåbeligt, siger økonomidirektør Mogens Krammer, Harald Nyborg A/S, til Computerworld Online.

Han har også ledelsesansvaret for IT-systemerne i virksomheden og dermed for sikkerheden og driften af netbutikken.

At forløbet hidtil er blevet styret af den daglige leder af netsalget, Bjarne Pedersen, skyldes ferie, forklarer Mogens Krammer.

- At det er kørt så vidt skyldes, at det normalt er salgsafdelingen, der tager sig af henvendelser fra kunder, også spørgsmål angående netbutikken. Men det er ferietid, og Bjarne har nok følt sig lidt presset, siger Mogens Krammer.

Ramaskrig

Bjarne Pedersen valgte i sidste uge at true Nicolas Larsen med sagsanlæg, fordi han havde gjort pressen opmærksom på sikkerhedshullet.

Det gjorde blot sagen værre og udløste ramaskrig på Computerworld Onlines debatforum med tæt på 200 debatindlæg.

Gert Birnbacher, formand for Foreningen for Dansk Internet Handel, opfordrede netbutikkerne til at gå i dialog med kunderne frem for at sagsøge dem, når der påpeges fejl og mangler i butikkens opbygning.

Derudover har Harald Nyborg modtaget op imod 100 emails fra vrede kunder og læsere af Computerworld Onlines artikler. Det har gjort indtryk:

- Vi har haft en alvorlig samtale med Bjarne Pedersen. Det, han har gjort, er slet ikke en måde at behandle kunderne på, siger Mogens Krammer.

Ingen konsekvenser

Derudover får sagen ikke konsekvenser for driften af Harald Nyborgs netbutik. Bortset fra den aktuelle episode er ledelsen tilfreds med den måde, Bjarne Pedersen driver butikken på.

Mogens Krammer ser netbutikken som en forlængelse af virksomhedens postordreaktiviteter, hvor salget over nettet nu udgør en væsentlig andel med en omsætning på omkring to millioner kroner om måneden.

- På længere sigt er det ikke tilstrækkeligt med den e-handels-løsning, vi har i dag. Det er et standalone-system, der kører helt uafhængigt af vores øvrige IT-systemer, så en dag får vi brug for noget mere integration, fortæller Mogens Krammer.

Han slutter af med at understrege, at trods sikkerhedshullet på Harald Nyborgs hjemmeside har det aldrig været muligt at se kundernes Dankort-numre eller kontonumre i netbutikken, da betalingen varetages af andre udbydere.

Sikkerhedshullet, der blev afsløret i sidste uge, betød, at enhver kunne få adgang til at læse andre kunders ordrebekræftelser med navn og adresse samt en oversigt over varekøb.

Fejlen blev rettet sidste onsdag, få minutter efter Computerworld Onlines første henvendelse til Harald Nyborg.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere


Sådan drager du fordel af AI, Power Apps og branchemoduler med Business Central

Få hands-on viden om, hvordan du kan skalere din virksomhed med AI, Power Apps og branchemoduler i Dynamics 365 Business Central.

03. oktober 2025 | Læs mere