En ny formand, en handlingsorienteret bestyrelse samt 2,5 millioner kroner fra Videnskabsministeriet skal næste år bringe det danske e-mærke på ret køl.
E-handelsmærket blev introduceret sidst i 2000, men har siden haft svært ved at fænge, og der er i dag således kun 100 danske web-steder, som har e-mærket, mens 17 er under vurdering.
Ny formand for bestyrelsen er Hans Henrik Højbjerg, der mener, at det nu er tid til, at e-mærket skal markedsføres, så udbredelsen kan mangedobles.
- Vi vil have fat i nogle af de butikker, der ikke har e-mærket, men som vi mener burde have det. Over for forbrugerne har vi ikke råd til de store annoncekampagner, men gennem en målrettet PR-indsats skal vi have det gjort klart, hvad e-mærket står for, siger han.
Den nye bestyrelse for E-handelsfonden består blandt andet af administrerende direktør Anders Chr. Andersen fra Dansk Industri og fungerende afdelingschef Birgitte Mikkelsen fra Finansrådet.
- Fonden har fået en mere erhvervsrettet bestyrelse, hvor den før bestod af repræsentanter fra interesseorganisationer. Det vi gerne vil sikre med bestyrelsen er, at vi ryger væk fra en etableringsfase til nu at få mærket markedsført, siger Hans Henrik Højbjerg.
Ud over markedsføring, skal der også bruges kræfter på at opdatere regelsættet, så e-mærket stiller større krav til virksomhedernes tekniske løsninger.
- E-mærket må gerne favne bredere end tidligere. E-mærket har ikke bare med handel at gøre, men handler også om, hvordan e-mail-adresser og andre data, som forbrugeren afgiver, bliver behandlet, siger Hans Henrik Højbjerg.
E-handelsfonden har lavet en driftsaftale med Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) om at lave analyser af de forskellige web-steder for at holde omkostningerne så variable som muligt.
Det koster mellem 1.875 og 6.500 kroner at få e-handelsmærket alt efter virksomhedens størrelse, hvorefter den årlige afgift er mellem 3.750 og 11.375 kroner.