Kaos i Sonofons kundeservice

Med 13-14.000 opkald til kundeservice om dagen gør det ondt, når et nyt IT-system sætter en prop i effektiviten. Det er sket hos Sonofons store kundeserviceafdeling i Aalborg, hvor næsten en fordobling af mandskabet ikke kan holde svartiderne nede.

De venlige Sonofon-piger har masser at se til i øjeblikket. Et nyt kundestyringssystem har voldt så store kvaler, at selv en lille fordobling af mandskabet ikke har været nok til at begrænse ventetiderne for kunderne.

Hvor ventetiden på at komme igennem til en Sonofon-medarbejder i det meste af 2002 lå på gennemsnitligt ét minut, er ventetiden i dag to minutter, oplyser divisionsdirektør Peter Brogaard.

Det nye Siebel-system blev sat i drift den 28. oktober sidste år, og umiddelbart så det meget lovende ud.

Faktisk så lovende, at administrerende direktør Ulrik Bülow et par dage efter begejstret fortalte journalister ved en pressebriefing, at overgangen til det nye system var gået fuldstændigt smertefrit.

Det er ingenlunde tilfældet.

- Det er rigtigt, at det begyndte meget godt, men da havde vi slet ikke noget indtryk af, hvad der ventede os. Vi følte, at vi var rigtig godt forberedte, siger Peter Brogaard.

Mangler svar i tre uger

En Sonofon-kunde forklarer, at hun den 29. december sendte en e-mail til mobilselskabets kundeservice.

Stemningen i Sonofons kundeservice-afdeling i Aalborg er formentlig mere hektisk i disse dage, end det fremgår at dette foto.
Arkivfoto: Michael Bo Rasmussen
Et automatisk svar kom retur med meldingen om, at der var problemer med kundeservicen, og at en forsinkelse på en uge måtte påregnes. Læseren har nu, tre uger senere, endnu ikke hørt fra Sonofon.

- Det lyder helt horribelt, og vi er meget kede af det. Men der har desværre hobet sig en pukkel op, som vi skal have gjort noget ved, siger Peter Brogaard og tilføjer, at kundeserviceafdelingen modtager mellem 13.000 og 14.000 telefonopkald om dagen foruden e-mails og breve fra kunderne.

- Så hvis der går et par minutter ekstra på hver samtale, så går det hurtigt galt, konstaterer han.

Problemet er en række systemfejl, der dukker op og er svære at løse. Det er Accenture-konsulenter i færd med i øjeblikket, men det hjælper ikke på arbejdspuklen.

250 vikarer ansat

Sonofon har normalt 300 ansatte til at hjælpe kunderne med at "hitte ud af" mobiltelefonerne, men i øjeblikket er der ansat yderligere 250 som vikarer, oplyser Peter Brogaard.

Han tør ikke gætte på, hvornår afdelingen er normaliseret igen. Blot siger han, at tingene udvikler sig i positiv retning, men at det går langsomt.

Kundestyringssystemet, også kaldet CRM-system for Customer Relationship Management, skal hjælpe Sonofon med at få overblik over kunder og produkter.

Senere skal systemet angiveligt bruges til data-mining, der hjælper teleselskabet med analysere kundernes adfærd.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere