Kaos i Sonofons kundeservice

Med 13-14.000 opkald til kundeservice om dagen gør det ondt, når et nyt IT-system sætter en prop i effektiviten. Det er sket hos Sonofons store kundeserviceafdeling i Aalborg, hvor næsten en fordobling af mandskabet ikke kan holde svartiderne nede.

De venlige Sonofon-piger har masser at se til i øjeblikket. Et nyt kundestyringssystem har voldt så store kvaler, at selv en lille fordobling af mandskabet ikke har været nok til at begrænse ventetiderne for kunderne.

Hvor ventetiden på at komme igennem til en Sonofon-medarbejder i det meste af 2002 lå på gennemsnitligt ét minut, er ventetiden i dag to minutter, oplyser divisionsdirektør Peter Brogaard.

Det nye Siebel-system blev sat i drift den 28. oktober sidste år, og umiddelbart så det meget lovende ud.

Faktisk så lovende, at administrerende direktør Ulrik Bülow et par dage efter begejstret fortalte journalister ved en pressebriefing, at overgangen til det nye system var gået fuldstændigt smertefrit.

Det er ingenlunde tilfældet.

- Det er rigtigt, at det begyndte meget godt, men da havde vi slet ikke noget indtryk af, hvad der ventede os. Vi følte, at vi var rigtig godt forberedte, siger Peter Brogaard.

Mangler svar i tre uger

En Sonofon-kunde forklarer, at hun den 29. december sendte en e-mail til mobilselskabets kundeservice.

Stemningen i Sonofons kundeservice-afdeling i Aalborg er formentlig mere hektisk i disse dage, end det fremgår at dette foto.
Arkivfoto: Michael Bo Rasmussen
Et automatisk svar kom retur med meldingen om, at der var problemer med kundeservicen, og at en forsinkelse på en uge måtte påregnes. Læseren har nu, tre uger senere, endnu ikke hørt fra Sonofon.

- Det lyder helt horribelt, og vi er meget kede af det. Men der har desværre hobet sig en pukkel op, som vi skal have gjort noget ved, siger Peter Brogaard og tilføjer, at kundeserviceafdelingen modtager mellem 13.000 og 14.000 telefonopkald om dagen foruden e-mails og breve fra kunderne.

- Så hvis der går et par minutter ekstra på hver samtale, så går det hurtigt galt, konstaterer han.

Problemet er en række systemfejl, der dukker op og er svære at løse. Det er Accenture-konsulenter i færd med i øjeblikket, men det hjælper ikke på arbejdspuklen.

250 vikarer ansat

Sonofon har normalt 300 ansatte til at hjælpe kunderne med at "hitte ud af" mobiltelefonerne, men i øjeblikket er der ansat yderligere 250 som vikarer, oplyser Peter Brogaard.

Han tør ikke gætte på, hvornår afdelingen er normaliseret igen. Blot siger han, at tingene udvikler sig i positiv retning, men at det går langsomt.

Kundestyringssystemet, også kaldet CRM-system for Customer Relationship Management, skal hjælpe Sonofon med at få overblik over kunder og produkter.

Senere skal systemet angiveligt bruges til data-mining, der hjælper teleselskabet med analysere kundernes adfærd.

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Metroselskabet og Hovedstadens Letbane

Data Engineer at Metroselskabet

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Microsoft Operations Engineer

Nordjylland

Jyske Bank

Senior Informationsarkitekt

Københavnsområdet

Schilling ApS

Support Specialist

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S