Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

KMD vil skrotte dyrt Columbus-system

KMD presser på, for at Odense Kommune skal skrotte sit gamle Columbus IT-system, der har voldt store problemer, siden det blev taget i drift. Kommunen forhandler netop nu med KMD om alternativer til det problematiske system. Det er kun et år siden, KMD købte Columbus' kommune-aktitiveter for 50 millioner kroner. Men pengene er ikke spildt, bedyrer KMD.

Under et år efter KMD købte alle kommune-aktiviteter fra sin eneste rival på totalløsninger til kommune-markedet, Columbus IT Partner, ønsker KMD at udradere det største tilbageværende Columbus-system fra jordens overflade.

Det drejer sig om de udskældte systemer til socialområdet, som Columbus IT Partner solgte til Odense Kommune i slutningen af 2001.

KMD og Odense Kommune forhandler i øjeblikket om systemernes fremtid, og går alt efter KMD's hoved, vil forhandlingerne ende med, at kommunen skrotter det gamle Columbus-system til fordel for et af KMD's egne systemer.

Vil ikke blive fornyet

- Vi vil naturligvis efterleve de nuværende kontrakter. Men vi har sagt til Odense Kommune, at de konkrete produkter, som kommunen har, ikke vil blive ophøjet til standard KMD-produkter. De bliver ikke fremadrettede produkter, som vi vil udvikle på, siger administrerende direktør i KMD, Lars Monrad-Gylling, til Computerworld Online.

Den melding tygger Odense Kommune nu på. Kommunen kan som alternativer vælge det gamle KMD-system, som den anvendte, før den indledte sit Columbus-eventyr, samt det nye KMDAktiv-system.

Hvilken mulighed, der i øjeblikket ser mest attraktiv ud set gennem kommunens briller, er ikke klart. Selv ønsker Odense Kommune ikke at komme med et bud på det foretrukne system.

- Vi ved først præcist, hvad det ender med, når forhandlingerne er ovre, siger direktør i Odense Kommunes Kultur- og Socialforvaltning, Leif Hansen, der forventer, at parterne vil have nået et resultatet mod slutningen af ugen.

Betalte 50 millioner kroner

KMD overtog systemerne, da selskabet købte alle Columbus IT Partners kommunale aktiviteter i slutningen i juni sidste år for 50 millioner kroner.

Selv om det er under et år siden, at KMD overtog systemerne, mener Lars Monrad-Gylling ikke, at de 50 millioner kroner er spildt.

- Vi købte noget erfaring og noget knowhow, der gjorde det muligt for os at rykke langt hurtigere på de her områder. Men det ændrer ikke på, at de konkrete produkter ikke vil blive ophøjet til standard-produkter, siger han.

Lars Monrad-Gylling peger på, at han ikke forventer, at Odense Kommune skal have et større beløb op ad lommen for at skifte system til et KMD-standardprodukt, som yderligere har den fordel, at mange kommuner i forvejen anvender det.

- De fleste kommuner vil i hvert fald helst have et standardprodukt, så man er mange om at betale udviklings-omkostningerne, siger han.

Stor irritation

Det har måske netop været den manglende udvikling, der har været årsagen til Odense Kommunes langt fra lykkelige affære med Columbus IT Partner-systemerne.

Både før og efter, KMD købte Columbus' kommune-aktiviteter, har systemerne nemlig voldt store problemer i Odense Kommunes Job- og Bistandsafdeling, der forlængst er blevet meldt til Arbejdstilsynet af fagforbundene Dansk Socialrådgiverforening og HK for de arbejdsmæssige problemer, som systemet har medført.

Blandet andet har medarbejderne sammenlagt mere end 1.000 overarbejdstimer på grund af det problematiske system.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere