Artikel top billede

Fremtidens læger undersøger dig hjemme i stuen

Danske hospitaler skal til at inddrage patienterne og it-løsninger i langt højere grad end tidligere. Det kan dog godt tage mange år, før løsningerne ikke hoster og sukker fra sygesengen.

Læs også:
It-revolution i milliardklassen på vej til hospitalerne

Her er Danmarks blodigste it-skandale

Patientinvolvering og telemedicin.

Det er to hotte nøgleord hos Danske Regioner, der i dag præsenterede sine strategier for netop patientinvolvering og udrulningen af telemedicin, hvor de menneskelige og økonomiske potentialer er enorme.

De to områder udgør i alt 24 sundheds-it-pejlemærker, der i dag blev præsenteret under parolen "fra pæne ord til håndgribelige resultater" foran godt 80 personer fra sundhedssektoren, universiteterne og medico-industrien, der var trommet sammen hos Danske Regioner på Østerbro i København.

Din viden - dine data

Patientinvolveringen, eller patient empowerment som regionerne kalder det, handler i høj grad om, at personerne bag de omkring en million årlige indlæggelser på hospitalerne - det vil sige dig, mig og vores pårørende - i højere grad får indsigt og styring over deres egne sundhedsdata i form af samtykke-erklæringer om datadeling.

Derudover skal denne data-deling kunne ske på tværs af hospitaler og praktiserende læger, og danskerne skal derudover have mulighed for at booke behandlingstider, som man kender det fra flyrejsen eller biografturen. 

"De store spørgsmål er stadig, hvordan vi spørger danskerne om deres behov, og hvordan vi kommer i gang. Derudover har vi også en udfordring med de mange ressourcesvage danskere," fortæller koncerndirektør Svend Hartling fra Region Hovedstaden ved fremlæggelsen af patient empowerment-strategien

Red liv i ambulancen

Efter patientinvolvering er fremlagt, så tager vicedirektør på Hvidovre Hospital, Torben Mogensen, ordet og fremlægger regionernes strategipapir for, hvordan telemedicinen skal implementeres i Danmark.

Inden for ét år er det målet, at der kommer obligatorisk tele-opkobling mellem ambulancer og specialister på hospitalets akutmodtagelse, så flere danskere kan reddes på vej mod hospitalet, hvis hospitalet eksempelvis kan kigge med i hjertediagrammet i ambulancen.

Samtidig skal hospitalerne også bruge webcam til inddragelse af specialistkompetencer på tværs af hospitalerne, mellem sengeliggende patienter hjemme i stuen og hospitalet. Derudover skal hospitalerne også have afklaring på, hvor meget videokonferencer egentlig kan bruges i behandlingen af psykisk syge.

Udlandet kigger med

På længere sigt, skal udenlandske eksperter fra eksempel John Hopkins-hospitalet også inddrages i videokonferencerne til glæde for danske patienter.

"De har trods alt fået 18 Nobelpriser på John Hopkins-hospitalet, og så kan man jo begynde at regne sig frem til hvor mange af den slags priser, vi har modtaget på Hvidovre Hospital," siger Torben Mogensen.

Mangler mange spadestik før drømmene bliver en realitet

"Jeg tror personligt, at vi kan komme rigtig langt. Vi skal bare have overvundet bekymringerne," fortsætter han og påpeger, at bekymringerne både ligger hos patienterne og hos plejepersonalet, der begge skal til at ændre adfærd med indførelsen af it-værktøjerne.

Praktiske erfaringer er nødvendige

Selv om Danske Regioner kalder patientinvolveringen for strategier, så skal de store, forkromede planer først vækkes til live med praktiske erfaringer og opsamlinger af en lang række mindre it-projekter på hospitaler landet over.

"Hvis folk ikke kan klare sig selv, så skal de jo ind på hospitalerne. Men det er samtidig klart, at vi løbende skal udbygge vores telemedicinske strategi med viden fra praktiske projekter," siger Torben Mogensen og indskyder, at det primære it-værktøj i danskernes hjem i første omgang vil være webcam.

Han maner samtidig til besindighed, når det kommer til, at danskernes hjem skal stuves fulde af it-udstyr. For i dag har flere patienter måleudstyr til eksempelvis blodtryk og puls, og det bliver nok ikke meget vildere end det i første omgang.

"I EPJ-projektet har vi lært, at tingene er enormt komplekse. Derfor skal vi også have sat styring, vidensdeling og organisationen på plads. Dertil kommer den økonomiske opbakning. Amerikanerne investerer milliarder i telemedicin, og så hjælper det altså ikke med lidt millioner kroner her og der," forklarer han.

Forpligter sig for omverdenen

Formand for Danske Regioner, Bent Hansen (S), fortæller til Computerworld, at både patientinvolveringen og telemedicinen vil blive obligatorisk for alle landets fem regioner.

"Vi tør godt vise omverdenen, at vi tør forpligte os," lyder det fra regionsformanden.

Regionerne skal således implementere følg-eller-forklar-princippet, hvor alle landets hospitaler skal følge kravet om patientinvolvering og telemedicin eller forklare, hvorfor de undlader at inddrage patienterne/at benytte telemedicin. 

Kratter kun i overfladen

Til telemedicinen skal alle regionerne have opbygget telemedicinske centre.

"Endnu er det for tidligt at sige, hvordan bemandingen skal være, men der er ingen tvivl om, at telemedicin kan være med til at afhjælpe vores stigende mangel på speciallæger,"  siger Bent Hansen om initiativet med at bygge de telemedicinske centre.

Han erkender dog også, at trods fine ord om strategier, så er der langt vej hjem, før patientinvolvering og telemedicin er to helt naturlige størrelser i det danske sundhedsvæsen.

"I dag tager vi de første spæde spadestik, og dem kommer vi til at tage rigtig, rigtig mange af i de næste fem år," siger Bent Hansen til Computerworld.

Læs også:
It-revolution i milliardklassen på vej til hospitalerne

Her er Danmarks blodigste it-skandale




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Daxiomatic ApS
Salg, udvikling, implementering og servicering af software til ERP

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: De bedste værktøjer til forankring og automatisering

GDPR er forlængst blevet en del af hverdagen i alle organisationer, og vi kan ikke komme uden om, at det koster dyrt at negligere vigtigheden af det. Det kan være en stor mundfuld at skulle holde styr på regler, håndtering og vedligeholdelse. Derfor sætter vi fokus på forankring og automatisering på denne konference.

02. december 2021 | Læs mere


Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere