Facebook sagsøges: Spurgte ikke om brugerne ville tagges

Datatilsynet i Hamborg hævder, at Facebooks funktion til ansigtsgenkendelse og tagging krænker tysk og europæisk lov, og forbereder nu et søgsmål, efter forhandlingerne er gået i hårdknude.

Artikel top billede

Datatilsynet i Hamborg med det mundrette navn HmbBfDI - Hamburgischen Beauftragten für Datenschutz und Informationsfreiheit - har opgivet at forhandle med Facebook om biometriske data.

Computerworld News Service: Datatilsynet i Hamborg  forbereder et søgsmål mod Facebook angående en funktion til ansigtsgenkendelse, der bruges til tagging af billeder på det sociale netværk.

Den tyske myndighed er kommet frem til, at yderligere forhandling vil være nytteløs, efter det sociale netværk afviser at indhente samtykke fra brugerne med tilbagevirkende kraft.

Tysklands love om databeskyttelse kræver, at virksomheder tydeligt informerer brugerne om, hvordan deres personlige information bruges, og det skete aldrig ifølge datatilsynet i Hamborg (pdf), da Facebook begyndte at anvende teknologi til ansigtsgenkendelse i forslag til foto-tagging.

Facebook har foreslået som et kompromis at introducere en afkrydsningsboks, hvor brugere skal acceptere vilkårene for brugen af data, men det mener datatilsynet i Hamborg ikke er nok til at retfærdiggøre indsamlingen og anvendelsen af biometriske data såsom ansigtskendetegn.

Desuden ville denne afkrydsningsboks kun blive tilgængelig til nye brugere, hvilket betyder, at alle der allerede har tilmeldt sig denne funktion, ikke vil blive bedt om at give tilladelse. Johannes Caspar, der er Hamborgs kommissær for databeskyttelse og informationsfrihed, beskriver resultaterne af måneders forhandling med Facebook som skuffende.

Maik Möller, der er talsmand for datatilsynet i Hamborg, oplyser, at myndigheden er blevet valgt af Tysklands andre datatilsyn til at stå for denne sag. Sagen vil bragt for Hamborgs forvaltningsdomstol og kan ende med en bøde på op til 300.000 euro, cirka 2,2 millioner kroner, og et forbud, tilføjer han.

Forskellige regler i EU

Facebook er uenig i den tyske myndigheds vurdering og mener, at det er unødvendigt med en retssag, fordi dens funktion til at foreslå fotos til tagging ifølge virksomheden selv overholder EU's databeskyttelseslove.

"Vi har omfattende varslet og oplyst vores brugere om funktionen til tagging-forslag og vi leverer meget enkle værktøjer, så folk kan fravælge det, hvis de ikke ønsker at bruge denne funktion. Vi har nøje overvejet forskellige valgmuligheder for at gøre folk endnu mere opmærksomme på vores privacy-politik og er skuffede over, at datatilsynet i Hamborg ikke har accepteret disse," skriver Facebook i en pressemeddelelse.

Der er dog et muligt problem med hensyn til jurisdiktion, da Facebooks europæiske hovedkontor ligger i Irland. Professor Joseph Cannataci, som er ekspertkonsulent inden for europæisk databeskyttelse for Europarådet og koordinator for det EU-finansierede forskningsprojekt CONSENT, forklarer, at selvom Tysklands forfatning beskytter personlige rettigheder og individets selvbestemmelsesret over personlige informationer, så er det ikke sikkert, at de grundlæggende love i andre EU-lande gør det på samme måde.

CONSENT-projektet handler om privatlivsspørgsmål relateret til sociale netværk og brugergenereret indhold på internettet.

EU's databeskyttelsesdirektiv fra 1995 giver ikke eksplicit retten til informationsmæssig selvbestemmelse, som det sker i den tyske forfatning, påpeger Cannataci. Derudover gennemføres direktivet ikke på samme måde i de enkelte medlemslandes lovgivning, så ikke alle EU's datatilsyn har belæg for at føre sag mod Facebook som datatilsynet i Hamborg.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil