NASA betalte overpris på indkøbsportal

Den amerikanske rumfartsorganisation, NASA, har betalt alt for meget for udstyr og IT-service, fordi organisationen valgte at satse på syv leverandører i en outsourcing-kontrakt.

Et efter et indgår verdens største virksomheder milliardkontrakter, hvor de lader eksterne IT-leverandører overtage driften af deres IT.

Men outsourcing af IT-funktioner behøver ikke at være nogen god forretning. Det viser en kulegravning, som den amerikanske rumfartsorganisation NASA har foretaget af en outsourcing-kontrakt.

Nu er der ikke kun tale om outsourcing i traditionel forstand. De syv IT-selskaber, som NASA indgik en ni-årig aftale med i 1998, skulle nemlig også levere hardware til rumfartsorganisationen.

Tilbuddene fra de syv selskaber blev lagt på en indkøbsportal, og medarbejderne fik besked på, at de skulle vælge mellem selskabernes produkter. Samtidig overtog de nye leverandører så service og support.

Men det har kostet NASA og dermed de amerikanske skatteydere en overpris på 24 procent, at medarbejderne ikke kunne vælge alternative produkter. Havde overforbruget fortsat i hele kontraktperioden, ville det have kostet i alt to milliarder kroner.

Udbød kun dyre produkter

Selv om indkøbsportalen sikrede mængderabatter til NASA, så var de langt fra tilstrækkelige til at sikre rumfartsorganisationen konkurrencedygtige markedspriser. Leverandørerne benyttede nemlig betingelsen om, at de skulle yde service og support til kun at udbyde de dyreste produkter på indkøbsportalen.

Et af de værste eksempler, som NASA's revisorer har fundet frem til, drejer sig om et kabel til en harddisk. Det kom NASA til at betale 350 kroner for. Uden service og support kunne kablet være købt for 13,50 kroner.

Derfor fjerner NASA nu kravet om, at medarbejderne skal bruge indkøbsportalen til at handle over. Samtidig har nogle af leverandørerne sendt checks på mindre beløb tilbage til rumfartsorganisationen i erkendelse af, at de har taget for høje priser.

Leverandørerne tæller relativt ukendte selskaber som OAO, Affiliated Computer Services og Science Applications International.

Læses lige nu

    KMD A/S

    BI Enterprise Architect

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Business Cloud Engineer

    Københavnsområdet

    Sundhedsdatastyrelsen

    Sektionsleder til sektion for it-arkitektur

    Københavnsområdet

    Digitaliseringsstyrelsen

    Processtærk generalist med teknisk indsigt til it-styring

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job