Nettet koster landets biblioteker masser af spildte arbejdstimer.
Muligheden for at bestille materiale over nettet har nemlig fået antallet af bestillinger til at stige voldsomt.
Det samme er antallet af materiale, der aldrig bliver afhentet, og som derfor skal registreres og returneres igen. Det skriver Nyhedsmagasinet Danske Kommuner.
Antal fordoblet
I det århusianske biblioteksvæsen er antallet af net-bestillinger fordoblet i løbet af de seneste to år, mens antallet af uafhentet materiale i samme tidsrum er steget fra ni procent til 14,6 procent.
Det betyder, at det århusianske bibliotekspersonale hvert år håndterer omkring 100.000 bøger, der ikke bliver afhentet.
? Det er noget, der involverer meget personale, og med 20 filialbiblioteker koster det os mange ressourcer til transport. Vi har i øjeblikket en ekstra fuldtidsansat chauffør med bil til at køre med bøger, siger stadsbibliotekar Rolf Hapel til Danske Kommuner.
Han foreslår, at der for at nedbringe de mange nyttesløse bestillinger indføres brugerbetaling på bestillingerne, så det for eksempel kommer til at koste fire kroner at bestille en bog på biblioteket via nettet.
En anden mulighed kunne være at sætte loft på antallet af bestillinger. Flere brugere har flere end 100 bestillinger liggende ad gangen.