Ordet bredbånd får en helt ny betydning, når den lille internetudbyder Jaynet lancerer sit tilbud til udvalgte kunder i Gentofte.
Jaynet giver nemlig kunderne mulighed for at surfe med op til 100 megabits per sekund, 400 gange hurtigere end de mest udbredte ADSL-opkoblinger. Den slags hastigheder er hidtil uhørt i Danmark til private kunder.
Prisen bliver heller ikke skræmmende: En krone for en gigabyte trafik, hvilket er cirka-størrelsen på en spillefilm - hvis trafikken vel at mærke kommer fra Danmark. Skal Jaynet levere data fra udlandet, er prisen den tidobbelte.
Pilotforsøg
Desværre kan langt de fleste danske internetkunder indtil videre kun drømme om Jaynet-hastigheder. Tilbudene er kun henvendt til de 500 udvalgte kunder i Gentofte, som elselskabet Nesa har lagt en optisk fiber ind til.
For Nesa er der tale om et pilotforsøg, som skal vise, om der er forretning i at lægge de lynhurtige, optiske fibre ind til de kunder, som selskabet i forvejen forsyner med strøm.
Nesa har bedt en række teleselskaber om at udbyde tjenesterne i pilotforsøget. Ud over Jaynet deltager blandt andet Cybercity og Dansk Bredbånd.
Indtil videre er det en ren internetforbindelse, Jaynet kan tilbyde, men der arbejdes på også at få etableret IP-telefoni som del af Nesa-projektet.
Den model kendes allerede fra Jaynets kunder i større boligselskaber især i København, men er en anden teknisk udfordring i Nesas tilfælde, hvor der ikke er tale om den samme type lokalnet, hvor en telefoni-boks kan tilsluttes og sættes i ejendommens kælder.
Bliver pilotprojektet ført videre ud til de 220.000 sjællandske husstande, som Nesa overvejer at tilslutte senere, skal også TV være en del af pakken.
- Men her er der stadig nogle rettighedsspørgsmål. Vi kan godt levere streaming, men hvis man skal give folk et tv-tilbud, skal man have betalingskanalerne som Canal+ med, og den aftale har vi ikke endnu, siger Rasmus Strømsted fra Jaynet.
Telmore-koncept
Samtidig gør Jaynet op med den fremherskende flatrate-prispolitik og vil i stedet afregne per gigabyte i en model som den, der kendes fra discountteleselskaber som Telmore og CBB Mobil.
- Man forudbetaler via en portal, ligesom når man tanker taletid op, fortæller Rasmus Strømsted.
Jaynet forventer ikke at tjene penge på pilotprojektet, men ambitionen er, at den billige pris også bliver gældende, når Nesas projekt eventuelt bliver udbredt til resten af kundekredsen.
Jaynet er ejet af Jakob Kjærsgaard, som solgte sit selskab Euroconnect til Song Networks for et trecifret millionbeløb i 1999. Rasmus Strømsted anslår selskabets årsomsætning til 12 millioner kroner, og langt den største del af forretningen består af hosting-ydelser med blandt andre Danmarks Radio i kundekredsen.
Jaynet har adresse på Coca-Colas gamle tapperi i Glostrup ved København, som er i færd med at blive omdannet til hosting-center.