IT vil ændre den traditionelle undervisning på skolerne, hvor læreren er den, der ved mest, og børnene skal lære det, som læreren bestemmer. Det mener lektor på Danmarks Pædagogiske Universitet Birgitte Holm Sørensen, der i øjeblikket arbejder på et projekt om IT i undervisningen.
- Man taler i erhvervslivet meget om knowledge management, og i virkeligheden er det også den strategi, lærerne skal bruge, siger hun.
- Lærerne skal være vidensledere og undersøge, hvilke kompetencer børnene kommer med, og hvordan de kompetencer kan udnyttes, tilføjer Birgitte Holm Sørensen.
Især inden for informationsteknologi ved børn i mange tilfælde det samme og i nogle tilfælde mere end lærerne, og Birgitte Holm Sørensen mener, at lærerne skal gøre op med deres traditionelle lærerrolle eller "position", som hun kalder det.
- Lærerne skal bruge sig selv på en anden måde. Læreren har været leder i gammeldags forstand, men læreren skal være leder i moderne forstand, og spørgsmålet er, om lærerseminarierne i høj grad nok er indstillet på at arbejde ud fra disse positioner, siger hun.
Chat-rummet kommer ind i skolen
Den teknologiske udvikling kommer også til at betyde helt nye undervisningsmiljøer, hvor det vil være slut med det traditionelle klasselokale. Også tasken fuld af skolebøger vil snart forsvinde og måske endda blive erstattet af mobiltelefonen.
- Det bliver efterhånden mere bærbart og mobilt. Mobiltelefonen, der udvikler sig til en minicomputer, vil også komme ind i lærerprocessen og undervisningen, siger Birgitte Holm Sørensen.
Ikke mindst børns store anvendelse af IT uden for skoletiden smitter af på undervisningen.
- Vi kan se, at børn i deres fritid etablerer sociale relationer i det virtuelle rum. De begynder at lege og kommunikere. Det kan være i forbindelse med onlinespil eller i chatrum. Vi ser også at børnene får net-venner eller web-venner, siger Birgitte Holm Sørensen.
Den verden tager børnene med sig ind i undervisningslokalet. Og udfordringerne - både de pædagogiske og de teknologiske - har netop været behandlet ved en konference, som den statslige IT-organisation Uni-C har afholdt.
Konferencen har titlen Uddannelsesforum 2003 og indeholder flere spor, der dækker emner som udbredelsen af pc-kørekort, computerspil i undervisningen, brug af elektroniske opslagstavler og de pædagogiske konsekvenser af IT i undervisningen.
Web-kameraer i undervisningen
For skoleleder Steen Christensen fra Viborg Handelsgymnasium er konferencen en glimrende mulighed for at vurdere IT-udviklingen inden for skolesystemet.
- Det spændende er, at man får en status på IT-udviklingen i Danmark, og som underviser får man en mulighed for at se tingene i et større perspektiv, siger han.
For Steen Christensen har vigtige emner blandt andet været indretning af eksisterende skolebygninger, så de tager højde for de teknologiske muligheder, og han har allerede ideer med hjem til, hvilke forhold som Viborg Handelsskole skal overveje ved kommende ombygninger.
- Jeg har også fulgt et spor om brug af webcams i undervisningen. Og det vil jeg gerne have mere med i eksempelvis sprogundervisningen. Hvis vi kan få kontakt til nogle klasser i udlandet, tror jeg, vi kan få etableret nogle spændende undervisningsmiljøer, der vil gavne sprogundervisningen, for det er jo kun, når du bruger sproget aktivt, at du lærer det, siger han.
Steen Christensen medgiver, at den teknologiske udvikling kan blive et tema i sig selv, når der det gælder IT i undervisningen, så fokus fjernes fra den pædagogiske værdi til fordel for indførelse af ny teknik.
- Derfor er det en god ting med en konference som denne, for den giver overblikket og forbedrer beslutningsgrundlaget for, hvilke initiativer der skal tages i fremtiden. Men det er klart, at det skal være det undervisningsmæssige indhold, der er i fokus, og ikke fascinationen af ny teknik.