Derfor kan du snart bruge Facebook-login alle vegne

Det er ikke en dårlig ide, når et færgeselskab lader Google og Facebook stå for identifikationen af kunderne.

Artikel top billede

Læs også: Ny ordning: Køb færgebillet med din Facebook-login.

Danskere, der skal med en lang række danske færger, kan nu benytte deres facebook- eller Google-konto til at købe og holde styr på deres biletter.

Rederiet, der blandt andet sejler til Samsø og Bornholm, har nemlig valgt at bruge de sociale tjenesters som adgangsbillet til en ny webside.

Og det er ikke nogen dårlig ide, mener Joe Kiniry, der er lektor ved ITU, og som blandt andet er ekspert i sikkerhed.

"Så længe at de er omhyggelige og klare i mælet om, hvilke data de bruger eller indsamler om brugerne," siger han.

facebook-logon almindeligt andre steder

Han peger på, at en lang række firmaer, som sælger fysiske eller virtuelle varer, allerede har bundet deres brugerautentifikation op på Google, facebook og andre systemer.

"Jeg er personligt endnu ikke stødt på det hos et dansk firma. Det er en af den slags ting, der typisk opstår med et brag i USA og spreder sig ud over verden," siger han. 

Derfor er Færgens brug af Facebook og Googles brugerlogins muligvis et af de første danske eksempler, men det er almindeligt andre steder.

Joe Kinery slår fast, at færgeselskabet i det her tilfælde kun benytter de sociale tjenester til at kontrollere kundernes brugeridentitet.

"Med andre ord sikrer de sig, at du kender dit kodeord til facebook. Det er alt," siger han.

Brug af dataudtræk skal skiltes nøje

Hvis firmaer bruger kundernes data fra facebook, Google eller andre tjenester til noget som helst andet end dette, så skal det fortælles højt og tydeligt i firmaets privacy-regler i forbindelse med opsætningen af kontoen, forklarer han.

Han peger på, at det hos nogen transportfirmaer ikke er ualmindeligt at trække data om kundernes sidste 10 rejsemål fra eksempelvis facebook i forbindelse med billetkøb.

Noget som kan være udmærket, hvis det er forbrugeren, der har magten over informationerne, siger han.

Rent sikkerhedsmæssigt mener han, at brugen af de sociale tjenesters som kontrol af kundernes brugeridentitet er helt fin. 
"Fra et sikkerhedssynspunkt mener jeg oprigtigt talt, at Google og facebook er bedre at bruge til brugerautentifikation, fordi de har mere forstand på det de laver end et tilfældigt færgeselskab," siger han.

NemID er for besværligt

Hos rederiet Færgen har it-chef Ole Lundahl fortalt, at firmaet har valgt at bruge facebook og Google som adgangsnøgle, fordi det er nemt, og fordi kunderne formentlig ikke vil være parate til at benytte deres NemID hos et kommercielt firma.

På ITU fortæller Joe Kiniry, at brugerne formentlig ville følge det akavet at bruge NemID til biletter, fordi det bliver opfattet som usædvanligt på nuværende tidspunkt. Men den situationen er ved at ændre sig, forklarer han.

"NemID er begyndt at levere en identifikationstjeneste til tredjepartsfirmaer, så der nu er er et par hundrede hjemmesider i Danmark, som benytte NemID til autentifikation på denne måde," siger han.

Læs også: Ny ordning: Køb færgebillet med din Facebook-login.

Event: Computerworld Summit 2026 - København

Digital transformation | København

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

28. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job