Lad os lave en it-revolution som i England

Klumme: De danske myndigheder burde skæve til deres britiske kolleger. I Storbritannien har man nemlig udviklet en supersimpel offentlig portal til borgerne.

Artikel top billede

Man kan sige meget godt om det kommunale selvstyre, men nogle gange virker det sgu lidt fjollet, at knap 100 organisationer kæmper med hver deres begrænsede ressourcer om at løse præcis den samme opgave på hver deres måde.

Især i den digitale del af verden, hvor en god løsning er lige til at kopiere.

I øjeblikket er der en hurtigt voksende trend mod at benytte open source i kommunerne. Kommunale websites udvikles i stigende grad i Drupal, Umbraco og andre open source-løsninger.

Og det er fornuftigt, for så kan man dele udviklingen med hinanden og spare både tid og penge. Jeg kender især til Drupal, som for nylig førte til et større møde mellem interesserede og involverede kommuner, som så store perspektiver i at dele. Det er fornuftigt og godt.

Men de spæde danske skridt er for intet at regne i forhold til udviklingen i Storbritannien. Her har man siden februar sidste år arbejdet på at udvikle en supersimpel offentlig portal til borgerne.

Den er drastisk anderledes: Forsiden er et søgefelt, og finder man ikke, hvad man leder efter i første omgang, må man søge igen.

Her er ingen dømt-til-at-mislykkes-forsøg på at organisere indholdet i træstrukturer og menuer - til gengæld er det en virkelig stærk søgefunktion og et superhurtigt, superenkelt og (indholdet taget i betragtning) superoverskueligt website. En sand fornøjelse at klikke rundt i.

Projektet er nu gået fra alpha-versionen (alphagov.co.uk) til beta (gov.co.uk) - al koden er skrevet igennem på ny - og kan i øvrigt hentes ganske gratis på github.

Hvor svært kan det være

Interfacet er kogt helt ned til det absolut nødvendige. Less is more-filosofien kommer smukt til udtryk her.

Skal du have et pas? En byggetilladelse? Vil du ansøge om boligstøtte? Bare skriv det i søgefeltet, og du finder det.

Informationen er forbilledligt enkelt skrevet - og med et klik er man i gang med at ansøge digitalt. Ja, hvis det ikke var for deres gyselige madvaner, var det lige før, jeg ønskede, at jeg var brite.

Herhjemme har vi borger.dk. Den har en masse information på en masse knap så overskuelige sider.

Søgefunktionen er blevet bedre, men informationen er stadig tung at konsumere - og når vi kommer til at skulle udføre en egentlig ansøgning, skal vi vælge hver vores kommune, hvorefter vi bliver stillet om til den lokale løsning.

Jeg har ikke prøvet dem alle - og jeg har endnu ikke set en god selvbetjeningsløsning.

Forskellen på de to forsøg er tydelig. Borger.dk er en evolution - en stædig trin-for-trin udvikling i kunsten at betjene borgerne digitalt. Gov.uk er en revolution.

Det hele er gentænkt, det hele er bygget fra ny. Det hele er udviklet i samarbejde med borgerne og en lang række bidragsydere udi sindrige koder.

Borgere bruger sitet, kommenterer på Twitter og andre steder - og teamet bag arbejder på den fede måde, ændrer, justerer og beder brugerne prøve igen. Er de bedre nu?

Se selv på gov.uk. Klik på "take the tour" øverst til højre for en kort forklaring, klik på "Beta"-linket og se, hvor aktivt udviklerne kommunikerer med borgerne. Og leg løs på sitet for at se, hvor smukt de skærer informationen til. Det er til at få tårer i øjnene over.

Evolution er godt, revolution er bedre. Og det er lige før, jeg hellere vil være brite.

Claus Sølvsteen er partner i rådgivningsfirmaet Peytz & Co.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Bliv en del af vores team som Infrastruktursystem Specialist i Hvidovre!!

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Sæt dit præg på netværksteknologi – bliv en del af vores team i Cyberdivisionen, Hvidovre

    Københavnsområdet

    Kræftens Bekæmpelse

    Teknisk it-projektleder

    Københavnsområdet

    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job