Mobilselskaber mister over 300 milliarder kroner

En rapport fra Juniper konkluderer, at der er behov for bedre teknologi til at beskytte mod svindel i telebranchen. Sidste år svarede tabene til seks procent af omsætningen.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Mobilselskaberne mistede sidste år over 323 milliarder kroner - det er mere end seks procent af branchens globale omsætning - på grund af utilstrækkelige processer til såkaldt revenue assurance og håndtering af svindel, konkluderer en ny rapport.

Mobilselskaberne står ifølge de dystre udsigter i rapporten fra Juniper Research overfor det "mareridtsscenarie", at tabene vil være femdoblet i 2016, hvis ikke teleselskaberne implementerer afhjælpende foranstaltninger i løbet af de næste fem år.

Hvis ikke selskaberne investerer i teknologi, der kan beskytte deres omsætninger, vil de ifølge Juniper miste endnu mere end i dag til svindel, når 4G begynder at få fodfæste i markedet.

Rapporten Mobile Revenue Assurance & Fraud Management: Business Strategies & Forecasts 2012-2016 fremhæver, at mens teleselskaberne integrerer et større og større udvalg af enheder og samtidig håndterer en kraftig stigning i trafikken i mobilnetværkene, så følger fakturerings-systemerne ikke med udviklingen.

Derfor er teleselskaberne ifølge Juniper i stigende grad ikke i stand til med tilstrækkelig nøjagtighed eller effektivitet at registrere transaktionerne på deres netværk. Kompleksiteten har resulteret i større provenutab i kraft af tab på debitorer og større risiko for svindel.

Men med en vedvarende investering i teknologier til revenue assurance og håndtering af svindel kan dette "svind" falde til fire procent af omsætningen i 2016, hvilket udgør en reduktion på knap 84 milliarder kroner sammenlignet med 2011.

Windsor Holden, der er medforfatter til rapporten, udtaler:
"I takt med at branchen mere aggressivt går ind i 4G/LTE, risikerer teleselskaberne at underminere eventuel omsætning fra tillægstjenester ved fortsat at undlade at investere i passende forretningsunderstøttende systemer."

"På trods af de indledende omkostninger demonstrerer systemer til revenue assurance og håndtering af svindel tydeligt deres værd i investeringsafkast."

Oversat af Thomas Bøndergaard

Annonceindlæg fra Conscia

Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S