Mobilselskaber mister over 300 milliarder kroner

En rapport fra Juniper konkluderer, at der er behov for bedre teknologi til at beskytte mod svindel i telebranchen. Sidste år svarede tabene til seks procent af omsætningen.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Mobilselskaberne mistede sidste år over 323 milliarder kroner - det er mere end seks procent af branchens globale omsætning - på grund af utilstrækkelige processer til såkaldt revenue assurance og håndtering af svindel, konkluderer en ny rapport.

Mobilselskaberne står ifølge de dystre udsigter i rapporten fra Juniper Research overfor det "mareridtsscenarie", at tabene vil være femdoblet i 2016, hvis ikke teleselskaberne implementerer afhjælpende foranstaltninger i løbet af de næste fem år.

Hvis ikke selskaberne investerer i teknologi, der kan beskytte deres omsætninger, vil de ifølge Juniper miste endnu mere end i dag til svindel, når 4G begynder at få fodfæste i markedet.

Rapporten Mobile Revenue Assurance & Fraud Management: Business Strategies & Forecasts 2012-2016 fremhæver, at mens teleselskaberne integrerer et større og større udvalg af enheder og samtidig håndterer en kraftig stigning i trafikken i mobilnetværkene, så følger fakturerings-systemerne ikke med udviklingen.

Derfor er teleselskaberne ifølge Juniper i stigende grad ikke i stand til med tilstrækkelig nøjagtighed eller effektivitet at registrere transaktionerne på deres netværk. Kompleksiteten har resulteret i større provenutab i kraft af tab på debitorer og større risiko for svindel.

Men med en vedvarende investering i teknologier til revenue assurance og håndtering af svindel kan dette "svind" falde til fire procent af omsætningen i 2016, hvilket udgør en reduktion på knap 84 milliarder kroner sammenlignet med 2011.

Windsor Holden, der er medforfatter til rapporten, udtaler:
"I takt med at branchen mere aggressivt går ind i 4G/LTE, risikerer teleselskaberne at underminere eventuel omsætning fra tillægstjenester ved fortsat at undlade at investere i passende forretningsunderstøttende systemer."

"På trods af de indledende omkostninger demonstrerer systemer til revenue assurance og håndtering af svindel tydeligt deres værd i investeringsafkast."

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læses lige nu

    Event: SAP Excellence Day 2026

    It-løsninger | Nordhavn

    Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

    24. februar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil