Dansk firma går fra fallittens rand til it-europamestre

Efter at have stirret ned i en økonomisk afgrund har et lille dansk it-firma vendt en truende konkurs til en succes. I går blev selskabets it-sundheds-system kåret som Europas bedste.

Artikel top billede

Læs også:
Her er listen over de værste it-mangler på hospitalet

Fremtidens læger undersøger dig hjemme i stuen

Mandag kunne det danske softwarehus Daintel med 25 medarbejdere lade sig hylde ved EU's eHealth-konference 2012 i Bella Center.

Hyldesten skyldes, at selskabet har Europas bedste sundheds-it-løsning udviklet af en lille eller mellemstor virksomhed.  

Det har sundheds-klyngeorganisationen TICBioMed med støtte fra EU-Kommissionens afdeling for it-sundhed bestemt, efter Daintel lå i finalestrid mod 28 andre små og mellemstore it-firmaer fra hele Europa.

Både EU-kommissær for EU's digitale agenda, Neelie Kroes, og EU-kommissær for sundhed, John Dalli, var efterfølgende nede ved Daintels udstillingsbås for at få en smagsprøve på selskabets Critial Information System, der er bygget til intensiv- og anæstesiafdelinger på landets sygehuse.

Men succesen er ikke kommet uden sved på panden for firmaet, der har til huse på IT-Universitetets femte sal.

På cykelture til Skat

I foråret 2010 gik Daintels bank, Capinordica, nemlig konkurs, og kassekreditten blev inddraget uden varsel.

Med et momsudestående på 385.000 kroner, som ikke kunne betales, balancerede selskabet på falittens rand.

I sommeren 2010 cyklede selskabets stifter og administrerende direktør Patrick Hulsen derfor sammen med Daintels kommercielle direktør Troels Bierman Mortensen ud til Skats domicil på Teglholmen i Københavns Sydhavn for at bede om henstand.

Netop på denne sommerdag havde Skat strømsvigt, og de to direktører måtte derfor lade sig kropsvisitere ved indgangen, da Skats metalscanner var brudt sammen i strømnedbruddet, inden de kunne sætte sig ind på et halvmørkt kontor til forhandlinger om, hvorvidt firmaet overhovedet havde en fremtid.

"Vi fik at vide, at vi kunne begære os konkurs, hvis vi ikke kunne betale den udestående moms, men vi prøvede at få henstand. Det lykkedes efter lange forhandlinger og meget tavshed, og vi fik så tre uger mere til at få en finansieringsplan på plads," fortæller Troels Bierman Mortensen til Computerworld.

Efter tre uger og én dag var planen på plads, men én dags forsinkelse var nok til en rykker fra Skat.

"Derfor måtte vi cykle ud til Skat igen, som atter viste sig meget fair ved at lave en afdragsordning med os, som reelt betød, at vi fik lov til at forøge vores gæld til Skat mod til gengæld at starte på at afdrage på gælden. Man kan sige, at vi fik Skat til at agere bank for os," siger Troels Bierman Mortensen.

Indtjening stiger med 800 procent

Et halvt år efter de to cykelture til Skat havde selskabet fået et hold investorer ombord og havde indgået en kontrakt med Region Syddanmark til 25 millioner kroner.

I dag har Daintel en omsætning på 20 millioner kroner mod 3,5 millioner kroner i 2010, og indtjeningen er steget til fire millioner, mens den i 2010 lå nede på en halv million kroner.  

Medvinden på cykelstien er kommet, efter Daintel har formået at udkonkurrere sundheds-giganter som General Electrics og Phillips med sit Critical Information System til læger og sygeplejersker på intensivafdelinger, hvor patienterne ofte er kritisk syge eller kræver en kompleks medicinering, som konstant skal overvåges.

Sådan fik Daintel vind i sejlene

Troels Bierman Mortensen forklarer, at systemet i dag er ude på omkring halvdelen af intensivafdelingerne på landets sygehuse, hvoraf Region Syddanmark stadig er selskabets klart største kunde.

Levede som en flue på væggen

Han siger, at succesen hænger nøje sammen med et grundigt forarbejde foretaget af Daintels stifter, Patrick Hulsen, som oprindeligt etablerede selskabet i 2004.

Han udviklede Critical Information System (CIS) i samarbejde med Rigshospitalet og Odense Universitetshospital og målet fra starten var ikke at bygge et it-system, men et klinisk system baseret på it. 

"Dengang levede Patrick nærmest som en flue på væggen på intensivafdelingerne, hvor han i to år observerede, hvordan arbejdsprocesserne fungerede. Nøglen til vores succes har været en meget grundig forståelse for kundens behov, selv om det jo lyder som en kliche," forklarer Troels Bierman Mortensen.

I beyndelsen bestod CIS kun af ét modul, men i slutningen af 2010 med investorer og storkunder på plads opgraderede selskabet på mandskabsfronten og gik fra at have fire udviklere i Ukraine og 2,5 medarbejdere i Danmark til at være ni i Ukraine og 16 i Danmark.

"Og så kom der for alvor skrald på udviklingen," forklarer Troels Bierman Mortensen.

Sådan virker systemet

I dag består CIS af fire moduler, hvor det oprindelige journalmodul er kommet i selskab med et medicineringsmodul med informationer om patienternes medicin-forbrug og et observationsmodul, der holder øje med kliniske hjælpemidler som respiratorer og pumper.

Dertil kommer et business intelligence-modul, så en intensivafdeling eksempelvis kan overvåge, hvordan afdelingen udnytter og eventuelt kan forbedre sin kapacitet.

Business intelligence-modulet giver også intensivafdelingen mulighed for at benchmarke sig direkte mod andre hospitalers intensiv-afdelinger ved eksempelvis at måle på, hvor lang tid patienter med leukæmi ligger på intensivafdelingen - og hvad sandsynligheden er for overlevelse efter udskrivning fra intensivafdelingen.

"I dag er det fedt at vide, at vi har en af Europas bedste sundheds-it-løsninger, og vores succes viser, at hvis man har hjerne og troen på projektet og kan æde smerten i sig, når det gør ondt, så kan man komme langt" afslutter Troels Bierman Mortensen.

Læs også:
Her er listen over de værste it-mangler på hospitalet

Fremtidens læger undersøger dig hjemme i stuen

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S