Ballmer skråsikker: Så meget vil Windows 8 sælge

Microsofts topchef tror på, at Windows 8 bliver et hit. Her er hans konkrete salgs-forventninger.

Artikel top billede

(Foto: Lou Dematteis)

Læs også:

Her er Windows 8's helt nye desktop-design

Derfor bliver Windows 8 ikke en lyn-succes

Microsofts kommende Windows 8, der lanceres senere i år, skal nok blive en succes.

Det budskab kommer - ikke overraskende - fra Steve Ballmer, der netop har holdt en tale i Seoul.

Det er imidlertid interessant, at Ballmer i talen også fremlagde konkrete forventninger til, hvor mange Windows 8-kopier, der vil blive blive solgt.

AFP skriver, at Steve Ballmer, kaldte Windows 8 den "dybeste, bredeste og mest indflydelsesrige" version af Windows nogensinde.

"Det er faktisk på mange måder starten på en genfødsel af MS Windows ... Det er helt sikkert det vigtigste stykke arbejde, vi har foretaget," citerer AFP Steve Ballmer for at have sagt.

Konkret forventer Steve Ballmer, at 500 millioner brugere vil have Windows 8 allerede i 2013.

Ikke en lyn-succes

Flere iagtagere har ellers stillet sig kritiske over for, hvor nemt Microsoft får ved at få kunderne til at opgradere til Windows 8, der skal favne både tablet-pc'er med touch-skærme og mere traditionelle computere.

"Vi forventer ikke, at folk render ud og opgraderer helt vildt, fordi det her kommer," har IDC-analytiker Anders Elbak udtalt til Computerworld.

Det nuværende Windows 7 blev frigivet i 2009 og er i dag
ifølge Microsoft solgt 550 millioner gange.

Hvis Ballmers forudsigelser skal holde stik, skal Windows 8 altså sælge hurtigere end forgængeren.

Det er ikke usandsynligt, at det vil ske, idet dette styresystem også vil være at finde på mange tablet-pc'er.

Læs også:

Her er Windows 8's helt nye desktop-design

Derfor bliver Windows 8 ikke en lyn-succes

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil