Sådan undgår du at kikse med unified communications

Unified communications er kommet for at blive. Men det er bestemt ikke ligegyldigt, hvordan du implementerer det, hvis det skal blive en succes.

Artikel top billede

(Foto: Tegning: Lene Sekjær)

Læs også:

Unified communications: Sådan fungerer det

Unified communications er svært at komme udenom, hvis virksomheden skal imødekomme medarbejdernes stigende behov for fleksibilitet.

Men løsningen kan ikke bare trækkes ned over hovedet på dine medarbejdere.

Her er et par gode råd, der kan følges, når virksomheden skal implementere unified communications.

Spar penge det rigtige sted

I disse tider er næsten enhver virksomhed interesseret i at spare penge. Men besparelserne finder du ikke nødvendigvis ved at skære ned.

"Vi leder efter besparelser. Typisk kigger vi på rejseomkostningerne og sutter lidt på det bolsje et par gange. Men den virkelige værdi skabes ved at øge effektiviteten og produktiviteten," siger Thomas Pind, der er direktør i Microsoft-partneren Futurecom.

Ifølge Thomas Pind kan netop unified communications hjælpe dig med netop det.

Det løser ikke sig selv

Men en unified communications løsning kan ikke klare ærterne for dig. Det kræver en aktiv indsats fra dig, hvis tingene skal fungere.

Sharepoint er en udbredt løsning, men som Thomas Pind her fortæller, kan du ikke bare læne dig tilbage.

"It sørger for, at bilen kan køre. Den organisatoriske del sørger for at udstyre medarbejderen med et kørekort, så han kan finde ud af at køre bilen," siger han.

Med andre ord er det dit ansvar som it-chef at uddanne dine medarbejdere, hvis missionen skal lykkes.

Sådan gør Mærsk Line med UC

At omlægge strukturen i organisationen er ikke noget, der sker fra den ene dag til den anden.

Men det er på den anden side heller ikke muligt at vente med at gå fremad, før alt er klart. Du skal derfor være udstyret med tålmodighed.

"Vi kan ikke vente på, at alle kommer online. Men alle kan ikke komme online fra den ene dag til den anden. Der vil altid være en omstillingsperiode," forklarer Nicholas O'neill, der er projektleder hos Maersk Line, som har gode erfaringer med unified communications.

Nicholas O'neill er af den opfattelse, at unified communications og collaboration er essentielt, da det skaber vækst, effektivitet og styrket kreativitet at kunne dele viden i organisationen.

Vær opmærksom på behovet ved implementering

"Videndelingssystemer skal efterspørges og bunde i et behov for viden hos medarbejderne. Den anden vej rundt fører til manglende adoption og brug af systemet," fortæller Louise Harder Fischer, der er ekstern lektor på CBS og research manager i Futurecom.

Ifølge hende er det vigtigt, at du iværksætter unified communication i virksomheden på baggrund af en efterspørgsel fra medarbejderne.

Men Louise Harder Fischer påpeger, at det er lige så vigtigt stadig at have medarbejdernes behov for øje, når løsningen skal implementeres.

"Vi har nemt ved at udvikle it, der matcher brugernes behov og kultur. Men vi har overordentligt svært ved at matche de samme behov og kulturer, når vi implementerer it. Det er vigtigt at tage hensyn til den menneskelige dynamik, når man skal implementere it," fortæller hun.

Læs også:

Unified communications: Sådan fungerer det

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

    Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

    Rambøll Management Consulting

    Senior Software Engineer

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Københavnsområdet

    PensionDanmark

    Automation Developer til Team Process Automation

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Security Consultant (GRC)

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird