Sådan undgår du at kikse med unified communications

Unified communications er kommet for at blive. Men det er bestemt ikke ligegyldigt, hvordan du implementerer det, hvis det skal blive en succes.

Artikel top billede

(Foto: Tegning: Lene Sekjær)

Læs også:

Unified communications: Sådan fungerer det

Unified communications er svært at komme udenom, hvis virksomheden skal imødekomme medarbejdernes stigende behov for fleksibilitet.

Men løsningen kan ikke bare trækkes ned over hovedet på dine medarbejdere.

Her er et par gode råd, der kan følges, når virksomheden skal implementere unified communications.

Spar penge det rigtige sted

I disse tider er næsten enhver virksomhed interesseret i at spare penge. Men besparelserne finder du ikke nødvendigvis ved at skære ned.

"Vi leder efter besparelser. Typisk kigger vi på rejseomkostningerne og sutter lidt på det bolsje et par gange. Men den virkelige værdi skabes ved at øge effektiviteten og produktiviteten," siger Thomas Pind, der er direktør i Microsoft-partneren Futurecom.

Ifølge Thomas Pind kan netop unified communications hjælpe dig med netop det.

Det løser ikke sig selv

Men en unified communications løsning kan ikke klare ærterne for dig. Det kræver en aktiv indsats fra dig, hvis tingene skal fungere.

Sharepoint er en udbredt løsning, men som Thomas Pind her fortæller, kan du ikke bare læne dig tilbage.

"It sørger for, at bilen kan køre. Den organisatoriske del sørger for at udstyre medarbejderen med et kørekort, så han kan finde ud af at køre bilen," siger han.

Med andre ord er det dit ansvar som it-chef at uddanne dine medarbejdere, hvis missionen skal lykkes.

Sådan gør Mærsk Line med UC

At omlægge strukturen i organisationen er ikke noget, der sker fra den ene dag til den anden.

Men det er på den anden side heller ikke muligt at vente med at gå fremad, før alt er klart. Du skal derfor være udstyret med tålmodighed.

"Vi kan ikke vente på, at alle kommer online. Men alle kan ikke komme online fra den ene dag til den anden. Der vil altid være en omstillingsperiode," forklarer Nicholas O'neill, der er projektleder hos Maersk Line, som har gode erfaringer med unified communications.

Nicholas O'neill er af den opfattelse, at unified communications og collaboration er essentielt, da det skaber vækst, effektivitet og styrket kreativitet at kunne dele viden i organisationen.

Vær opmærksom på behovet ved implementering

"Videndelingssystemer skal efterspørges og bunde i et behov for viden hos medarbejderne. Den anden vej rundt fører til manglende adoption og brug af systemet," fortæller Louise Harder Fischer, der er ekstern lektor på CBS og research manager i Futurecom.

Ifølge hende er det vigtigt, at du iværksætter unified communication i virksomheden på baggrund af en efterspørgsel fra medarbejderne.

Men Louise Harder Fischer påpeger, at det er lige så vigtigt stadig at have medarbejdernes behov for øje, når løsningen skal implementeres.

"Vi har nemt ved at udvikle it, der matcher brugernes behov og kultur. Men vi har overordentligt svært ved at matche de samme behov og kulturer, når vi implementerer it. Det er vigtigt at tage hensyn til den menneskelige dynamik, når man skal implementere it," fortæller hun.

Læs også:

Unified communications: Sådan fungerer det

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

    Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

    Sikkerhed | København

    Cyber Security Festival 2025

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S