Læs også:
IBM-direktør: Sådan får du succes med social software
Social software vil snart indtage din arbejdsplads
IBM har for længst udpeget social software som en strategisk løftestang for selskabet, og nu kan Big Blue så løfte sig et skridt nærmere visionen om at bygge værktøjer til at levere "an end-to-end social business".
Det sker med opkøbet af rekrutteringsvirksomheden Kenexa, som IBM har lagt 7,7 milliarder kroner i kontanter for.
25 år gamle Kenexa med omkring 2.100 medarbejdere har etableret sig som et selskab, der kan levere cloud-baseret software designet til at hjælpe virksomheder med at rekruttere og håndtere folk igennem sociale netværk og samarbejdsværktøjer.
Det skriver Financial Times.
Alle vil være sociale
IBM's planer med Kenexa er at kombinere selskabets software-produkter med sin egenudviklet software i håbet om at nå ud på sociale platforme, som for alvor fik globalt gennembrud for en håndfuld års siden med Myspace, Facebook og Twitter til konsummarkedet.
"Ethvert selskab kigger på tværs af sine forretninger efter at få del i kraften fra de sociale netværk for at få ændret i sine arbejds- og samarbejdsmetoder og på den måde overgå konkurrenterne," forklarer IBM's boss for selskabets sociale forretnings-division, Alistair Rennie, til Financial Times.
Med Kenexa har han fået et selskab op under neglene, som har knap 9.000 kunder, der blandt andet inkluderer store spillere som Starbucks, Walmart og Verizon.
Selskabet omsatte for 1,7 milliarder kroner sidste år, og det kunne notere et underskud på 22,5 millioner kroner.
Læs også:
IBM-direktør: Sådan får du succes med social software