Så meget selvbetjening vil det offentlige tvinge dig til

Du skal snart til tasterne sammen med alle andre danskere over 15 år, hvis du vil i kontakt med det offentlige. Se her, hvor omfattende den digitale selvbetjening bliver.

Artikel top billede

Læs også:

Nu skal du lokkes på Borger.dk med iPad 2-præmie

Danskerne er fløjtende ligeglade med selvbetjening

Hvordan lokker vi danskerne til online-selvbetjening?

Snakken om det offentlige Danmarks selvbetjeningsløsninger har bølget frem og tilbage i de seneste år, men til næste år bliver de en realitet.

Det betyder, at du som udgangspunkt vil være tvunget til at udfylde formularer på offentlige hjemmesider frem for at gribe knoglen, skrive et brev eller møde personligt frem, hvis du vil i kontakt med det offentlige.
 
Kommunernes Landsforening (KL) forventer, at det i fjerde kvartal af 2012 bliver et krav, at opskrivning til skole, skolefritidsordning (SFO) og daginstitution foregår digitalt. 
 
Dertil kommer flytning og bestilling af blåt og gult sundhedskort, som det ligeledes forventes at blive obligatorisk at søge om via nettet i slutningen af næste år, skriver KL på sin hjemmeside
 
Udover disse første områder for tvangsdigitalisering er KL og Digitaliseringsstyrelsen trukket i arbejdstøjet for at analysere sig frem til, hvor mange områder i kommunerne og hos Udbetaling Danmark, der egentlig kan digitaliseres allerede i 2013 (se faktaboks til højre).
 
De sidste områder for selvbetjeningsløsningerne forventes at falde på plads senest i 2015. 
 
Alle over 15 år til tasterne
Den storstilede selvbetjeningsbølge, der skyller ind over Danmark i de kommende år, har sit udspring fra Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, som den tidligere regering vedtog.
 
Den nye SRSF-regering har siden overtaget digitaliseringsstrategien - indtil videre uden de store ændringsforslag til den digitale håndtering af de omkring 250 millioner gange, som danskerne er i kontakt med det offentlige om året.  
 
For at få lovgrundlaget på plads i 2012 er Digitaliseringsstyrelsen og KL gået i gang med at kigge på lovforslagerne for danskernes obligatoriske selvbetjening og sikring af, at borgerne er forpligtede til at have en digital postkasse, hvor e-mails har samme retsvirkning som almindelig brevpost.
 
Som udgangspunkt ser KL, at selvbetjeningen og det digitale postkassesystem skal omfatte alle danske borgere over 15 år, dog undtaget udvalgte grupper, der ikke kan selvbetjene sig selv som eksempelvis demente.
 
Dertil nævner KL på sin hjemmeside, at borgere, der ikke er i stand til at anvende digitale løsninger, skal tilbydes en fuldmagt til eksempelvis sønner eller døtre, så de pårørende kan læse borgerens digitale post eller foretage ansøgninger/anmeldelser for borgeren på nettet.

Samtidig skal lovgivningen ifølge KL udformes sådan, at borgerne kan få såkaldt "medbetjening" på kommunens borgerservicecenter, hvis de trænger til hjælp med selvbetjeningen og den elektroniske post.  

Stor besparelse - lille lyst

Indtil videre har det offentliges sporadiske forsøg på selvbetjeningsløsninger ikke været den helt store succes.

Tal fra foråret indikerede, at danskerne er fløjtende ligeglade med selvbetjeningsløsningerne på frivillig basis, da kun mellem to og seks procent af danskerne hoppede til tasterne af egen fri vilje.

Ved at gøre selvbetjeningen obligatorisk har vi dog ikke noget valg. 

Det offentlige regner i den sammenhæng med at spare adskillige milliarder i administrationsomkostninger, selv om et besparelsesbud på otte milliarder kroner ved fuld udrulning af selvbetjeningsløsningerne af mange regnes for at være lidt for ambitiøst.  

Læs også:

Nu skal du lokkes på Borger.dk med iPad 2-præmie

Danskerne er fløjtende ligeglade med selvbetjening

Hvordan lokker vi danskerne til online-selvbetjening?

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S