Nokias skæbne-regnskab: Her er de barske realiteter

Nokias netop offentliggjorte årsregnskab afslører, om selskabets årelange krise er ved at være slut - eller kun bliver værre.

Artikel top billede

Steve Ballmer og Stephen Elop har et fælles ønske om, at Windows Phone skal blive en succes.

Læs også:

Nokia fald fra tinderne: Sådan mistede giganten grebet

Computerworld læsere: Dette skal Nokia satse på

Så kom Nokias længe ventede årsregnskab for 2012, der for alvor afslører, om selskabets beslutning om at droppe Symbian og i stedet satse på Windows Phone begynder at give bonus.

Regnskabet er ventet med stor spænding, fordi Nokia over de seneste fem år har oplevet et regulært fald fra tinderne og både har mistet grebet om kunderne og været igennem nogle voldsomme fyringsrunder for at få økonomien til at hænge sammen.

2012 var året, hvor Nokia for alvor fik skudt gang i Windows Phone-telefonerne, og hvor Windows Phone som platform for alvor viste tænder med den nyeste version.  

Her torsdag frokost løftede Nokia så sløret for årsregnskabet 2012 og dermed for, om Windows-satsningen giver gevinst. 

Sådan klarede Nokia 2012

Smartphone-salget havde det dog fortsat ikke godt i 2012.

Således solgte Nokia 55 procent færre smartphones i 2012 end i 2011, så man landede på i alt 35 millioner enheder i 2012.

Samtidig faldt salget af mobiltelefoner også med 12 procent til 300 millioner enheder.

"Det understreger de store problemer, de har, og at de ikke har haft specielt konkurrencedygtige produkter," lyder analysen fra Morten Imsgard, der er aktieanalytiker hos Sydbank.

Nokias omsætning faldt med 30 procent fra 2011 til 2012 til omkring 225 milliarder kroner, og selskabet ender ud med et underskud på omkring 17 milliarder kroner. 

Sidste år lød underskuddet på omkring otte milliarder kroner. 

Alt er dog ikke den rene elendighed ifølge Morten Imsgard. 

"Det positive er, at man har fået skåret omkostningsbasen så meget, at man igen kan gøre sig forhåbninger om, at Nokia kan være lønsomt." 

Han peger på, at de fire millioner solgte Lumia-telefoner i fjerde kvartal ikke er overvældende. 

"Næste problem består i, at man skal have salget accelereret."

Derfor har Nokia brug for succes

Læs også:

Nokia fald fra tinderne: Sådan mistede giganten grebet

Computerworld læsere: Dette skal Nokia satse på

Aktieanalytiker Morten Imsgard fra Sydbank hæfter sig dog først og fremmest ved Nokias kassebeholdning.

"Den er noget bedre, end markedet havde ventet, og det er også derfor, at aktien stiger. Kassebeholdningen er vigtig, fordi den er et udtryk for, hvor lang tid man har til at vende udviklingen i smartphone-segmentet."

Nokias kassebeholdning lyder nu på omkring 4,3 milliarder euro, hvilket er 22 procent under 2011-regnskabet, men altså bedre, end mange havde frygtet.

De røde tal til trods er administrerende direktør Stephen Elop positiv på Nokias vegne.
 
"Vi er meget opmuntrede af, at vores arbejde med vores forretningsstrategi begynder at kunne ses i de økonomiske resultater," udtaler Stephen Elop, der blandt andet har skåret den danske Nokia-afdeling væk som et led i en større spareplan.

Nokias problemer

For nylig viste en opgørelse fra Gartner, at Nokia på smartphone-markedet faldt fra en tredjeplads i andet kvartal 2012 til en syvendeplads i tredje kvartal. Nokia fik kort sagt lammetæv i 2012

Nokia satsning på Windows Phone som platform har vist sig mere kompliceret end måske først antaget, da Windows Phone også har haft nogle hårde år og endnu kun et par procent af markedet. Samtidig bliver Android bare mere og mere dominerende.

Da Computerworld mødte Nokia-topchef Stephen Elop i Danmark i november, stillede vi ham følgende spørgsmål:

Hvis du kunne skrue tiden tilbage med et par år, hvorfor ville du så ikke vælge Android?

"Grunden til, at vi ikke valgte Android for to år siden - og grunden til at vi selv ikke med bagklogskabens fordel ville have valgt Android - er et ord: Differentiering."

"Vi mente og var bekymrede for, at hvis vi valgte Android, så ville vores muligheder for differentiering og for virkelig at skille os ud hurtigt nok, være meget, meget ringe," svarede Stephen Elop blandt andet.

Læs også:

Nokia fald fra tinderne: Sådan mistede giganten grebet

Computerworld læsere: Dette skal Nokia satse på

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Sikkerhed | København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

20. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S