Bag visitkortet: Brugervenligheds-konsulent

Han sørger for, at almindelige brugere kan finde det, de søger efter, når de klikker sig ind på virksomheders hjemmesider og it-systemer. Mød Thomas Wolfgang Beese, usability consultant i den danske afdeling af internetvirksomheden Valtech.

Bag titlen på Thomas Wolfgang Beeses visitkort, usability consultant, gemmer der sig en universitetsuddannet kommunikatør, der lever af at give virksomheder gode råd, når de går i luften med nye hjemmesider eller it-systemer.

Usability consultant var et buzzword i dotcom-dagene, da danskeren Jakob Nielsen slog sit navn fast som usability-bevægelsens Godfather. På dansk vil vi vel kalde ham noget i retning af brugervenligheds-konsulent.

Thomas Beese nærer ikke uforbeholden respekt for Jakob Nielsen, men bruger alligvel hans teser som udgangspunkt. Han anser ham for at være for fundamentalistisk.

Han ved godt, at mange har svært ved at se formålet med at bruge penge på en brugervenligheds-konsulent som ham.

- Jeg ved, hvad de fleste tænker: Hvad skal vi dog bruge en usability-konsulent til? Er det ikke bare spild af penge, spørger han.

- Nej, jeg mener tværtimod, at usability er en meget vigtig milepæl i ethvert it-projekt på vej mod at skabe en sund forretning på internettet, svarer Thomas Beese selv.

  • Thomas Wolfgang Beese
  • Alder: 32 år.
  • Titel på visitkortet: Usability Consultant, Valtech
  • Uddannelse: cand. comm. fra Roskilde Universitetscenter
  • Gennemsnitlig arbejdsuge: 37,5 timer.
  • Laver brugervenlighedstests
    Fra langbordet i et af de gamle kanonbådehuse på Holmen i København forklarer han, hvorfor man skal hive pengepungen op af lommen og investere i brugervenlighed.

    - Det handler blandt andet om at sikre virksomhedernes investering. Det nytter jo ikke noget, at man har et godt programmeret system med en flot brugergrænseflade, hvis slutbrugeren ikke kan finde ud af at bruge det, siger han.

    Thomas Beese kommer med et eksempel fra hverdagen, hvor en virksomhed ikke kunne forstå, hvorfor besøgende på hjemmesiden ikke ville klikke sig ind på en central funktion.

    - Det viste sig, at den knap, man skulle trykke på, var rød. Det tænker man ikke lige over, men det er meget svært at få folk til at klikke på røde knapper, da det intutivt bliver opfattet som et stoptegn, siger han.

    For at forhindre sådanne fadæser, kommer Thomas Beese på banen med forskellige brugervenligheds-tests, når en ny hjemmeside kreeres.

    - Meget af mit arbejde består af tests. Jeg er med i foranalysen, hvor vi fastlægger koncept og målgruppe for nye hjemmesider eller it-systemer, siger han.

    Når konceptet er fastlagt, og de første systemer er klar til test, så udsætter Thomas Beese slutbrugerne for usability-prøver, hvor de bliver bedt om at løse forskellige opgaver på den nye hjemmeside eller i det nye system.

    Alt dette sker under skarp overvågning, hvor han noterer og følger med i testpersonernes løsning af opgaverne. For at være sikker på, at han ikke går glip af noget, bliver hele seancen videofilmet.

    - Det er en længere proces, hvor jeg analyserer og sammenligner forskellige brugeres testresultater. Hvis eksempelvis flere af brugerne har svært ved at finde det rigtige telefonnummer i systemet, så er det tegn på, at der skal laves noget om, siger han.

    Fungerer som tovholder
    Thomas Beese har netop været i Middelfart, hvor han sammen med to kolleger mødtes med repræsentanter for en større kunde, der skal udvikle et nyt system til brug i afdelinger landet over.

    - Her skal vi til at starte med finde ud af, hvem der er målgruppen. I dette tilfælde er det medarbejderne, der i det nye system får en portal med både interne og eksterne informationer frem på skærmen, når kunderne kommer ind til en samtale, siger han.

    Han arbejder til dagligt tæt sammen med designere, programmører og tekstforfattere. Deres kompetencer overlapper hinanden, og Thomas Beese tøver ikke med at sammenligne arbejdsformen med reklamebranchen.

    - Jeg fungerer lidt som en tovholder, der skal sørge for, at vi både får det flotte design, de gode tekster og den rigtige programmering. Men hvor de andre fokuserer på deres områder, ser jeg altid på projektet med slutbrugernes øjne, fortæller han.

    Computerworld Online sætter i en artikelserie fokus på, hvilke funktioner der gemmer sig bag it-folks visitkort.

    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    PensionDanmark

    Incident & Problem Manager

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Sektionschef til Cyberdivisionens Infrastruktursystemer i Hvidovre

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S