Ny type webhosting-firmaer på vej i Danmark

Den danske hostingbranche vil af med sit cowboy-image. Ny brancheforeninger forklarer her, hvorfor hostingbranchen allerede i år vil få et kraftigt troværdighedsløft.

Artikel top billede

For ganske få år siden var situationen temmelig uigennemskuelig på det danske hosting-marked, hvis lovløshed i flere sammenhænge blev sammenlignet med det vilde Vesten

Lykkeriderne stod i kø for at score hurtige penge på web-hoteller, hvor kunderne kunne risikere at miste alle deres data på for derefter blive efterladt med håret i postkassen fremfor at have en velfungerende hjemmeside på nettet.

Sådan ser hosting-landskabet egentligt stadig ud med Match2webs dataudleverings-problemer og søsterselskabet SecNets konkurs, som blandt andre Danmarks Radio har skrevet om for nyligt som de seneste skrækeksempler. 

Andre eksempler på en anarkistisk branche med ulykkelige kunder er sagerne om Buydomains.comAspect Networks og firebee,dk

Vejrer morgenluft 
Men alligevel er der spirende optimisme at spore hos Brancheforeningen for IT-hostingvirksomheder i Danmark (BFIH).

Foreningen blev stiftet i december 2011 med netop det formål at få ryddet ud blandt hosting-cowboys, der ikke tøver med at skyde fra hoften, når nye kunder skal indfanges i folden.

I dag er der knap 50 hosting-virksomheder meldt ind BFIH ud af omkring 200 danske hosting-selskaber.

Medlemmerne underlægger sig en årligt tilbagevendende certificering og betaler det årlige medlemsgebyr på 15.000 kroner, der på længere sigt skal være med til at skille fårene fra bukkene i hosting-branchen.

"Man kan sige, at vi er gået fra det vilde vesten til, at vi nu har fået en forfatning, og der er også kommet en del nye sheriffer til i hosting-branchen, og det vil gavne både vores branche og slutkunderne," bedyrer formand for BFIH, Niels Reinau. 

Et hemmeligt mærke

Hvis vi lige lægger cowboy-jargonen til side et øjeblik, så forklarer Niels Reinau, at den nye forfatning består af hosting-kvalitetsmærket, som er en pendant til webhandlernes e-mærke.

"Det koster blod, sved og tårer at få det kvalitetsmærke, så det vil være noget, som slutkunderne forhåbentligt lægger mærke til og vælger leverandør ud fra," bedyrer BFIH-formanden.

Han fortæller, at der i dag er blot tre hosting-selskaber indehavere af kvalitetsmærket.

Telebranchen er det helt store skræmme-eksempel

Det antal vil ifølge BFIH-formandens tidsplan stige til små 50 virksomheder inden for et halvt år, hvor kvalitetsmærket også vil blive markedsført bredt med et nyt og indtil videre hemmeligt navn.

"Vi venter lige med at offentliggøre navnet, indtil videre har flere af vores medlemmer certificerede. Men det vil formentligt blive offentliggjort inden for de næste tre måneder", lyder det fra Niels Reinau.

Frygter telebranche-image

Ifølge BFIH-formanden vil mærket udmærke sig ved, at det er det synlige bevis på, at en hosting-virksomhed med kvalitetsmærket på hjemmesiden kan differentiere sig i forhold til konkurrenterne.

"Der vil uden tvivl komme et konkurrencemæssigt pres på resten af hosting-branchen, fordi kunderne vil efterspørge hosting-kvalitetsmærket, når de skal købe hosting," lyder logikken fra Niels Reinau.

Mærket er baseret på ISAE 3402-standarden og ISO 27002-standarden, som er henholdsvis en revisionsstandard og en sikkerhedsstandard. 

Det betyder, at alle medlemmer med kvalitetsmærket for eksempel skal lade deres regnskaber, forsikringer og til dels deres tekniske setup blive undersøgt af en uafhængig it-revisor.

Revisoren skal derefter godkende papirerne og skrive under på, at der er tale om økonomisk veldrevne virksomheder, der med stor sandsynlighed også findes i morgen, før hosting-selskabet kan klistre kvalitetsmærket op på hjemmesiden.

Derudover er BFIH-medlemmer med kvalitetsmærket også forpligtede til at leve op til en række markedsføringsmæssige standarder, hvor de tydeligt skal oplyse kunderne om deres forretningsvilkår.

"Vi vil nødigt havne i samme grøft som telebranchen, som har en meget lav troværdighed hos slutbrugerne. Derfor mener vi godt, at vi med hosting-kvalitetsmærket kan regulere os selv," siger Niels Reinau.

Derfor ikke slut med at sælge billige web-løsninger

Han indskyder, at mærket derimod ikke stiller krav til eksempelvis backup og support.

Derimod fordrer det, at man tydeliggør backup- og supportniveauet i sit markedsføringsmateriale, så kunderne er informeret klart og tydeligt, hvilke vilkår de indgår deres hosting-kontrakter på.

De billiges fest fortsætter

Niels Reinau fortæller, at festen for de allerbilligste hosting-selskaber langtfra er slut, da man kan markedsføre sig ud af et relativt spinkelt it-miljø med en lav grad af service.

"Vi ønsker at skabe en klar varedeklaration, så kunderne nøjagtigt kan se, hvad de får, når de indgår en aftale med en hosting-udbyder," siger han.

Samtidig har brancheforeningen også ideer om en fond, der i lighed med eksempelvis Rejsegarantifonden kan hjælpe nødstedte danskere i udlandet med at komme hjem.

I hosting-regi skal fonden hjælpe slutbrugere, der er rendt ind i et konkursramt hosting-selskab med at holde selskabet kørende, indtil en køber har meldt sig på banen.

Indtil videre er det dog småt med midlerne i den godt et år gamle hosting-brancheforening, så den plan ligger formentlig på tegnebrættet en rum tid endnu.

Kan hjælpe med data-recovery

Formanden for Brancheforeningen for IT-hosting-virksomheder i Danmark, Niels Reinau, forklarer dog, at selve kvalitetsmærket indirekte kan hjælpe slutbrugere, hvis data og hjemmesider er havnet i hænderne på et lukket selskab.

Det skyldes, at der igennem en årlig, grundig it-revision er klarlagt, hvordan det enkelte BFIH-medlems økonomi og forretning kører.

"Ofte har kurator og købere svært ved at gennemskue et konkursramt selskabs egentlig værdier, og så kan det være svært at finde en interesseret køber. Med kvalitetsmærket vil det blive nemmere, og brancheforeningen hjælper desuden med at finde en ny køber til sine medlemmer," fortæller Niels Reinau.

Det vil vise sig omkring sommerferien, om formanden har ret i sine antagelser om, at der er nye vinde på vej i den danske hosting-branche.

For til den tid anslår han, at næsten samtlige små 50 BFIH-medlemmer har erhvervet sig hosting-branchens kvalitetsmærke, der eftersigende skal være den afgørende forskel på de gennemskuelig og mindre gennemskuelige hosting-selskaber.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S