Artikel top billede

Derfor er nordjyder helt vilde med digitalisering

Ny undersøgelse fra KL viser, at nordjyderne er længst fremme i skoene, når det kommer til at bruge tastaturet i kontakten til kommunerne. Tallene afslører også, hvor de største problemer ligger.

I Nordjylland kan kommunerne og ikke mindst indbyggerne noget med selvbetjeningsløsninger fra det offentlige.

I hvert fald viser en opgørelse med data fra april og maj fra Kommunernes Landsforening (KL), at Region Nordjylland har den gule førertrøje på, når det gælder om at lokke borgerne til tasterne.

"I vores målinger har nordjyderne altid været længst fremme i skoene, og det skyldes ganske givet, at især Frederikshavn har formået at flytte rigtig mange borgere over på selvbetjening," fortæller KL-konsulent og projektleder for dataindsamlingen Jacob Poulsby Andersen til Computerworld.

Han forklarer, at Frederikshavn Kommune topper kommunernes selvbetjeningsrangliste på en række områder og også lå i top i 2011 og i 2012.


Kilde: KL's dataindsamlingsprojekt Komhen 2.0, hvor data er indsamlet i 54 kommuner mellem 22.april og 12.maj 2013. (klik for større billede)

Det kan umiddelbart virke lidt overraskende, da kommunen ligger placeret i det såkaldte Udkantsdanmark, hvor der er relativt flere ældre end i resten af landet.

"Vores undersøgelse viser rent faktisk, at der ikke er nogen sammenhæng mellem kommunestørrelse, og hvor gode borgerne er til at selvbetjene sig selv. Det afliver egentlig myten om, at de små kommuner har det sværere med selvbetjening end de store kommuner," fastslår Jacob Poulsby Andersen.

Godt med - men kunne være bedre

KL-konsulenten er generelt ret godt tilfreds med, at selvbetjeningsgraden i Danmark, selvom det reelt kun er bestilling af EU-sygesikringskortet, som er nået over de ønskede 80 procent, der er målet for al kommunikation mellem det offentlige og borgerne i 2015.

Jacob Poulsby Andersen hører dog ingen alarmklokker bimle og bamle af den grund.

"Udviklingen er stigende på alle fronter, så vi er ikke bekymrede for, at vi ikke når det til 2015. Bestillinger af EU-sygesikringskortet indikerer jo, at vi på kort tid har været i stand til at få flyttet en enorm mængde borgere over til selvbetjeningsløsningerne," siger han.

Kommunerne benytter ikke denne billige kommunikationskanal

Samtidig erkender han også, at tallene for den anden bølge af selvbetjeningsløsninger, som bliver obligatorisk i det sene efterår 2013, ligger ret lavt på nuværende tidspunkt. 

"På Bølge 1 er vi rigtig godt med, men kommunerne er fortsat i gang med at anskaffe sig løsninger til bølge 2. Derfor er selvbetjeningsgraderne lidt lave på de områder," siger Jacob Poulsby Andersen.

Han nævner 'ansøgning om tilskud til egenbetaling' på daginstitutionsområdet, hvor det kun er 21 procent i landet, der betjener sig selv, som et eksempel på et selvbetjeningsområde, der ganske givet vil vokse sig større og stærkere inden for det næste års tid.

Stadig plads til forbedringer
Et område, som optager KL mere, er, at kanalstrategien med at flytte folk fra de dyre fremmøder og telefonopkald på nettet, ikke fungerer helt optimalt endnu.

"Mine bekymringer er måske lidt nørdede på dette tidspunkt i processen, men vores undersøgelse viser, at mange har ledt efter selvbetjeningsløsninger på hjemmesiden, men måtte give op og derefter har de ringet eller mødt op på kommunen," siger Jacob Poulsby Andersen med henvisning til, at der er et "stort potentiale" for at stramme op på informationerne til selvbetjening på flere kommunale hjemmesider.

I dag møder godt 50 procent op hos kommunen, når de skal have hjælp til selvbetjening.

Jacob Poulsby Andersen nævner også, at der er et potentiale for chat-hjælp til selvbetjeningen - den såkaldte medbetjening - hvor der i dag kun er 0,3 af borgerne, der chatter med kommunen for at få hjælp til selvhjælp ved tastaturet.

Denne kanal kan ellers være særdeles økonomisk attraktiv for det offentlige, da flere borgere kan hjælpes over chat på samme tid, end det eksempelvis gælder i en telefon.

"Jeg kan ikke svare på, hvorfor chat ikke er mere udbredt. Jeg ved dog, at flere kommuner har testet forskellige systemer, men at de indtil videre ikke rigtigt har vundet indpas," siger KL-konsulenten.

Overordnet er han dog meget tilfreds med udviklingen på de kommunale selvbetjeningsområder.

"Vi skal nok i mål med vores målsætninger i 2015, selvom områder som pas og kørekort, hvor borgerne skal møde op på borgerservicecentret, ikke kommer op på 80 procent. For her skal borgerne fortsat ifølge loven møde personligt op," siger Jacob Poulsby Andersen.

På næste side kan du selv se, hvordan det går med udbredelsen af specifikke selvbetjeningsløsninger i de danske kommuner.

Få det fulde overblik over tilslutningen til selvbetjening

Du kan også læse mere om selvbetjening og offentlig digitalisering her: 

Kæmpe digitalt projekt på vej til dig og din familie

Danmark sætter europæisk rekord i digitalisering

Få overblikket: Her er de offentlige it-planer for næste år

Nu kommer den næste digitale bølge i Danmark

Kæmpe digitaliseringsreform venter lige om hjørnet

I nedenstående tabel kan du se øjebliksbilledet for, hvordan udbredelsen af de forskellige selvbetjeningsområder i Danmark fordeler sig. 

Kilde: KL's dataindsamlingsprojekt Komhen 2.0, hvor data er indsamlet i 54 kommuner mellem 22. april og 12. maj 2013.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI i praksis: Fokus på teknologi og best practice

Tag med os på en rejse ind i AI’s verden, hvor vi udforsker anvendelsesmulighederne og belyser, hvordan AI kan gøre en positiv forskel. Vi kigger nærmere på de teknologier og platforme, som det kan give mening for din virksomhed at satse på, og eksperterne giver dig gode råd til, hvordan man kan arbejde innovativt og agilt med kunstig intelligens-løsninger.

19. august 2021 | Læs mere


MS Power Platform - hvad kan det for dig?

Med Microsoft Power Platform kan virksomhederne både visualisere og dele deres data helt uden kendskab til at kunne kode og digitalisere arbejdsgange. Hør hvordan en række danske virksomheder anvender platformen i store dele af virksomheden – og med succes.

24. august 2021 | Læs mere


Opgøret med legacy-systemer: Få styr på mulighederne, planen og businesscasen

I en verden hvor alt forandres konstant, og hvor kravene til virksomhedernes digitale formåen vokser, er der stadig mange organisationer og virksomheder, der bliver hæmmet af deres legacy-systemer. Det kan være en lang og hård rejse at afskaffe disse systemer, men på sigt kan virksomhederne høste frugt af deres arbejde.

25. august 2021 | Læs mere






Premium
Tech-giganters regnskaber overgik forventningerne, men investorerne frygter for fremtiden
Computerviews: De store tech-giganter har igen haft et kvartal med massiv vækst. Men selskabernes regnskaber blev modtaget køligt på aktiemarkeder, der frygter, at tiden efter coronakrisen vil byde på lavere vækstrater.
Computerworld
Hent opdateringerne nu: Apple lapper gabende sikkerhedshuller til iPhone, iPad og Mac
En sårbarhed gjorde det muligt for hackere at overtage kontrollen med din iPhone, iPad eller Mac. Det er 13. gang i år, at Apple lukker en nuldagssårbarhed.
CIO
Årets CIO 2021: Nu skal Danmarks dygtigste CIO findes - er det dig? Eller kender du en, du vil indstille?
Det er den mest eftertragtede titel for danske it-chefer og CIO'er, der er på spil, når Årets CIO kåres 16. september 2021. Søg selv eller prik til en, som du kender - og læs mere om prisen her.
Job & Karriere
Så meget kan du tjene: Disse stillinger giver den højeste løn i den danske it-branche lige nu
Du skal have ledelsesansvar, hvis du vil helt tops i lønhierakiet i den danske it-branche, viser nye tal. Se hvor meget du kan tjene i de stillinger i it-branchen, der giver den højeste månedsløn lige nu.
White paper
Whitepaper: Sådan kobler du kunstig intelligens på forskningen
Målrettet anvendelse af AI og High Performance Computing skyder genvej til indsigt i store mængder rå data og – i sidste ende – gennembrud i forskning og udviklingsarbejde.