Artikel top billede

Derfor er nordjyder helt vilde med digitalisering

Ny undersøgelse fra KL viser, at nordjyderne er længst fremme i skoene, når det kommer til at bruge tastaturet i kontakten til kommunerne. Tallene afslører også, hvor de største problemer ligger.

I Nordjylland kan kommunerne og ikke mindst indbyggerne noget med selvbetjeningsløsninger fra det offentlige.

I hvert fald viser en opgørelse med data fra april og maj fra Kommunernes Landsforening (KL), at Region Nordjylland har den gule førertrøje på, når det gælder om at lokke borgerne til tasterne.

"I vores målinger har nordjyderne altid været længst fremme i skoene, og det skyldes ganske givet, at især Frederikshavn har formået at flytte rigtig mange borgere over på selvbetjening," fortæller KL-konsulent og projektleder for dataindsamlingen Jacob Poulsby Andersen til Computerworld.

Han forklarer, at Frederikshavn Kommune topper kommunernes selvbetjeningsrangliste på en række områder og også lå i top i 2011 og i 2012.


Kilde: KL's dataindsamlingsprojekt Komhen 2.0, hvor data er indsamlet i 54 kommuner mellem 22.april og 12.maj 2013. (klik for større billede)

Det kan umiddelbart virke lidt overraskende, da kommunen ligger placeret i det såkaldte Udkantsdanmark, hvor der er relativt flere ældre end i resten af landet.

"Vores undersøgelse viser rent faktisk, at der ikke er nogen sammenhæng mellem kommunestørrelse, og hvor gode borgerne er til at selvbetjene sig selv. Det afliver egentlig myten om, at de små kommuner har det sværere med selvbetjening end de store kommuner," fastslår Jacob Poulsby Andersen.

Godt med - men kunne være bedre

KL-konsulenten er generelt ret godt tilfreds med, at selvbetjeningsgraden i Danmark, selvom det reelt kun er bestilling af EU-sygesikringskortet, som er nået over de ønskede 80 procent, der er målet for al kommunikation mellem det offentlige og borgerne i 2015.

Jacob Poulsby Andersen hører dog ingen alarmklokker bimle og bamle af den grund.

"Udviklingen er stigende på alle fronter, så vi er ikke bekymrede for, at vi ikke når det til 2015. Bestillinger af EU-sygesikringskortet indikerer jo, at vi på kort tid har været i stand til at få flyttet en enorm mængde borgere over til selvbetjeningsløsningerne," siger han.

Kommunerne benytter ikke denne billige kommunikationskanal

Samtidig erkender han også, at tallene for den anden bølge af selvbetjeningsløsninger, som bliver obligatorisk i det sene efterår 2013, ligger ret lavt på nuværende tidspunkt. 

"På Bølge 1 er vi rigtig godt med, men kommunerne er fortsat i gang med at anskaffe sig løsninger til bølge 2. Derfor er selvbetjeningsgraderne lidt lave på de områder," siger Jacob Poulsby Andersen.

Han nævner 'ansøgning om tilskud til egenbetaling' på daginstitutionsområdet, hvor det kun er 21 procent i landet, der betjener sig selv, som et eksempel på et selvbetjeningsområde, der ganske givet vil vokse sig større og stærkere inden for det næste års tid.

Stadig plads til forbedringer
Et område, som optager KL mere, er, at kanalstrategien med at flytte folk fra de dyre fremmøder og telefonopkald på nettet, ikke fungerer helt optimalt endnu.

"Mine bekymringer er måske lidt nørdede på dette tidspunkt i processen, men vores undersøgelse viser, at mange har ledt efter selvbetjeningsløsninger på hjemmesiden, men måtte give op og derefter har de ringet eller mødt op på kommunen," siger Jacob Poulsby Andersen med henvisning til, at der er et "stort potentiale" for at stramme op på informationerne til selvbetjening på flere kommunale hjemmesider.

I dag møder godt 50 procent op hos kommunen, når de skal have hjælp til selvbetjening.

Jacob Poulsby Andersen nævner også, at der er et potentiale for chat-hjælp til selvbetjeningen - den såkaldte medbetjening - hvor der i dag kun er 0,3 af borgerne, der chatter med kommunen for at få hjælp til selvhjælp ved tastaturet.

Denne kanal kan ellers være særdeles økonomisk attraktiv for det offentlige, da flere borgere kan hjælpes over chat på samme tid, end det eksempelvis gælder i en telefon.

"Jeg kan ikke svare på, hvorfor chat ikke er mere udbredt. Jeg ved dog, at flere kommuner har testet forskellige systemer, men at de indtil videre ikke rigtigt har vundet indpas," siger KL-konsulenten.

Overordnet er han dog meget tilfreds med udviklingen på de kommunale selvbetjeningsområder.

"Vi skal nok i mål med vores målsætninger i 2015, selvom områder som pas og kørekort, hvor borgerne skal møde op på borgerservicecentret, ikke kommer op på 80 procent. For her skal borgerne fortsat ifølge loven møde personligt op," siger Jacob Poulsby Andersen.

På næste side kan du selv se, hvordan det går med udbredelsen af specifikke selvbetjeningsløsninger i de danske kommuner.

Få det fulde overblik over tilslutningen til selvbetjening

Du kan også læse mere om selvbetjening og offentlig digitalisering her: 

Kæmpe digitalt projekt på vej til dig og din familie

Danmark sætter europæisk rekord i digitalisering

Få overblikket: Her er de offentlige it-planer for næste år

Nu kommer den næste digitale bølge i Danmark

Kæmpe digitaliseringsreform venter lige om hjørnet

I nedenstående tabel kan du se øjebliksbilledet for, hvordan udbredelsen af de forskellige selvbetjeningsområder i Danmark fordeler sig. 

Kilde: KL's dataindsamlingsprojekt Komhen 2.0, hvor data er indsamlet i 54 kommuner mellem 22. april og 12. maj 2013.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk it-sikkerhedsdag – Identificer, beskyt og forsvar

Trusselsbilledet er rødglødende og it-sikkerhedslandskabet har aldrig været mere anspændt end nu. Flere organisationer end nogensinde før bliver som følge udsat for cyber-angreb, der er udført af professionelle og målrettede hackere Vi tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

23. august 2022 | Læs mere


Strategisk it-sikkerhedsdag – Identificer, beskyt og forsvar

Trusselsbilledet er rødglødende og it-sikkerhedslandskabet har aldrig været mere anspændt end nu. Flere organisationer end nogensinde før bliver som følge udsat for cyber-angreb, der er udført af professionelle og målrettede hackere Vi tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

25. august 2022 | Læs mere


CIO Trends 2022: Sådan ser opgavelisten ud hos Danmarks bedste CIOs

En hurtig og strategisk fokuseret implementering af nye teknologier er i disse år med til at sikre konkurrencekraften hos de bedste digitale vindere. Det sætter vi fokus på med konferencen CIO Trends 2022, hvor du blandt andet kan blive inspireret af en række danske topfolk inden for digitalisering og it-ledelse.

30. august 2022 | Læs mere






CIO
Stort CIO-interview: Lemvigh-Müllers milliard-omsætning er blevet digital