Denne fejl begår rigtig mange it-afdelinger

Alt for stor en del af virksomhedens it-budget går til ting, der ikke er med til at udvikle forretningen og understøtte den livsnødvendige innovation.

Artikel top billede

80-90 procent eller endda endnu mere.

Så stor en del af it-budgettet bruger mange it-chefer på at holde virksomhedens eksisterende it kørende og forhindre, at systemerne går ned.

Tilbage er så (desværre) kun en mindre portion penge til rent faktisk at innovere og komme op med nye, forretningsskabende it-projekter.

Det skriver vores kolleger på det amerikanske CIO.com.

Professor Rita Gunther McGrath fra Columbia Business School mener, at man bør gå efter en fordeling, der snarere hedder 50 procent til drift og 50 procent til innovation.

Her bruges pengene

En undersøgelse fra Forrester Research blandt 3.700 virksomheder har imidlertid dokumenteret, at virksomhederne i gennemsnit brugte 72 procent af it-budgettet på at holde systemerne kørende og på at opgradere kapaciteten efter behov.

Dermed var der i gennemsnit kun 28 procent til de nye projekter.

"Hvis systemerne er nede, og telefonerne ikke virker, vil ingen gå op i, hvor innovativ du er," lyder forklaringen fra en it-chef til CIO.com.

En af de største fejltagelser, mange it-afdelinger begår, er at bruge en masse kræfter (og dermed penge) på at tilpasse software for at kunne leve op til de mange ønsker og krav fra forretningen - og at man gør dette uden at se på, om investeringerne giver mening i forhold til forretningens grundlæggende mål.

"Det handler om forretningens evner - en liste med ting, en forretning har brug for for at kunne få succes og nå sine mål," forklarer Nigel Fenwick fra Forrester Research.

"Ud af 30 meget vigtige ting er to eller tre måske til at differentiere med," tilføjer han og forklarer, at når virksomhedens øverste ledelse forstår dette, vil den kunne bakke op om, at it-afdelingen fokuserer på nøgleområderne og arbejder med standardiserede løsninger, der er lette at vedligeholde.

En undersøgelse blandt danske top-CIO'er har vist, at budgetfordelingen mellem drift og forretningsudvikling kan hedde alt fra 70/30, 60/40 og 50/50 til 35/65. Læs mere om det her.

Læs også:

Forretningen hapser dit it-budget: Derfor er det helt fint

Kan du gennemskue dit it-budget - og kan forretningen?

Så stor en del af dit it-budget bør gå til innovation

Guide: Sådan skaber du det mest effektive it-team

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

    Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil