Artikel top billede

Forretningen hapser dit it-budget: Derfor er det helt fint

It-chefen og it-afdelingen mister magten over it-budgettet, men det er ikke nødvendigvis et problem - se hvorfor her.

ComputerViews: Efter flere års hårdt pres på it-budgetterne i virksomhederne, er der nu atter ved at være luft til at investere i projekter og teknologier, der kan løfte forretningen til et nyt niveau.

I rigtig mange virksomheder vil det dog ikke være it-chefen og it-afdelingen, der får en større pose penge til investeringer, for i de senere år har ejerskabet over it-budgettet skiftet hænder.

IDC skriver i en ny analyse baseret på interviews med 1.200 virksomhedsledere, at 61 procent af virksomhedernes teknologi-projekter nu betales af forretningen snarere end af it-afdelingen.

Vi har ifølge IDC kun set begyndelsen på denne tendens, og eksempelvis ventes marketingafdelingens it-investeringer at vokse med ni procent om året i de kommende fem år.

Danske eksempler

Men selv om mange it-chefer altså vil opleve, at deres it-budgetter enten ikke følger med forretningens vækst - eller måske ligefrem skrumper - betyder det ikke, at it's betydning er for nedadgående.

Tværtimod er der i mange virksomheder en voksende erkendelse af, at teknologi er helt afgørende for, at man kan styrke eksisterende forretningsområder og skabe nye.

Eksempelvis forklarede CIO i Nilfisk-Advance Steen Mogensen for nogle uger siden til Computerworld, hvordan det fungerer, når forretningen ejer it-projekterne.

"Det er for eksempel Logistik, der initierer et projekt og betaler for det, og det vil sige, at de også betaler vores interne tid, der går til at producere det. Så er der noget vedligehold og support efterfølgende, som vi ikke fakturerer," forklarede Steen Mogensen.

"Vi faciliterer og sikrer, at projektet kan gennemføres med interne eller eksterne kræfter, men det er forretningen, der skal kunne godtgøre, at business casen holder, når de også tager højde for de omkostninger, de forårsager både internt og eksternt."

Øget gennemsigtighed er godt

En af fordelene ved at arbejde med en model som den, Nilfisk-Advance anvender, er, at der kommer en øget gennemsigtighed og forståelse i forhold til it-budgetterne.

Det er der generelt et behov for, skrev rådgiver i PA Consulting Thomas Juhl for nylig i et blogindlæg på Computerworld.dk.

"Vi kan selvfølgelig ikke styre, hvordan forretningen opfatter it og det budget, der ligger til grund for it-forretningens ydelser, men vi kan gøre det nemmere for forretningen at forstå det eller som minimum gøre det sværere IKKE at forstå det."

Sådan kan du gribe det an

Thomas Juhl mener i sit indlæg, at transparens er nøglen til bedre forståelse:

"It-afdelingen og CIO'en skal gøre det gennemskueligt, hvordan it-budgettet er delt op i fx lønomkostninger (inkl. overhead til husleje, rejser etc. = delvist variable), investeringer (= fastlåste afskrivninger), aftaler med leverandører (outsourcing, drift, licenser m.m. = delvist variable) og projekter."

"Sidstnævnte er ofte initieret af forretningen igennem business cases etc., men samtidig det område, hvor det er hurtigst og nemmest at reducere omkostningerne på den korte bane. Men gør man det, vil det som regel medføre store konflikter i forhold til forretningen," skriver Thomas Juhl i sit indlæg, som du kan læse her.

Fire gode råd

IDC skriver i sin analyse, at det øgede fokus på cloud, big data, mobile løsninger og sociale medier betyder, at forretningen i stigende grad tager teten i forhold til it-investeringerne.

Det afspejler sig også ved, at otte procent af medarbejderne i forretningsenhederne ifølge IDC er it-folk.

Tilsyneladende har det en positiv konsekvens med det ændrede setup i virksomheden.

85 procent af deltagerne i undersøgelsen svarer i hvert fald, at it-afdelingen er blevet en mere værdifuld partner for forretningen i forhold til for tre år siden.

IDC kommer med fire anbefalinger til, hvordan man forbedrer forholdet til forretningen og dermed også baner vejen for mere succesfulde projekter.

- Du skal lære forretningen og forretningsprocesserne at kende.

- Kom med nye idéer til processer og måder, man kan blive mere effektiv på.

- Skab et godt forhold til nøglepersoner i organisationen.

- Kom med idéer til ny teknologi, der kan have en positiv indflydelse på forretningen.

Følg @kimstensdal på Twitter

Læs også:

Kan du gennemskue dit it-budget - og kan forretningen?

Så stor en del af dit it-budget bør gå til innovation

Guide: Sådan skaber du det mest effektive it-team




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere