Lenovo: Sådan bliver vi det nye Samsung og Apple

Pc-producenten Lenovo vil banke både Apple og Samsung. Her er strategien for, hvordan det skal ske.

Artikel top billede

Lenovo har været mest kendt som leverandør af computere til forretningsfolkene.

Men der er store forandringer på vej i virksomheden, der sigter benhårdt efter de private brugere.

Og det handler ikke bare om computere, men i stort omfang også om transportable enheder som telefoner og tablets, fortæller Anthony Volpe, der er analysechef i Lenovo, da Computerworld møder ham.

"Vi er vokset fra firmaer som HP og Dell på consumer-området og vores mål er at blive Samsung og Apple," fortæller han.

Metoden har været analyse af brugeradfærd.

"Vi leder hele tiden efter dét, som brugerne vil have. Vi indsamler informationer om brugerne eksempelvis gennem forhandlerne, men også direkte fra brugerens egen adfærd."

Nogle maskiner kan rapportere tilbage til os om, hvordan brugeren anvender den eksempelvis skærmens indstilling og meget andet," fortæller analysechefen, der har ansvaret for at koble informationerne sammen og bygge brugernes ønsker ind i de kommende modeller fra Lenovo.

Må ikke gøre det i alle lande

I hvilke lande gør i det?

"I nogle lande. Det er ikke alle steder, man må. Det kræver desuden en accept fra brugeren selv."

Informationer samler virksomheden i big data-løsninger, der analyserer på data.

"Big data er en mærkelig størrelse, men hvis det ikke kan være i Excel, så kalder jeg det for big data," fortæller han med et smil på læben.

"Det handler i bund og grund bare om at forstå kunden."

Lenovo sælger maskiner i 160 lande, hvilket giver udfordringer.

"Der er store kulturelle forskelle, og der er stor forskel på best practice fra region til region, men vi forsøger at bruge vores erfaringer. I Asien er vi langt fremme på konsum-markedet, og disse analysemodeller kan vi også anvende andre steder, men med forskellige konklusioner," siger han.

Denne teknologi hjælper Lenovo

Big data-løsningerne i Lenovo er bygget op omkring Hadoop-rammeværket.

"Hadoop er kodeordet for os. Men tro ikke, at det er gratis, selv om det er åben kildekode. Der er ikke så mange, der er eksperter på området, så det koster noget at holde folkene til."

Læs også: Sådan fungerer Hadoop - det mest hypede open source-værktøj lige nu

Big data-analyserne skal også være med til at skubbe salget frem hos personalet.

"Der er intet som interne konkurrence mellem afdelingerne, der kan bringe kampgejsten frem blandt vores sælgere. Derfor udarbejder vi også rapporter, der øger konkurrencen internt mellem afdelingerne."

Lenovo har som den eneste af de store pc-producenter en tocifret vækst i år, på trods af at markedet samlet set er faldende.

Du kan læse mere om pc-producenterne her.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld it-jobbank

    Mød 3.500+ it-talenter på IT-DAY 2026

    Hos Computerworld it-jobbank er vi stolte af at fortsætte det gode partnerskab med folkene bag IT-DAY – efter vores mening Danmarks bedste karrieremesse for unge og erfarne it-kandidater.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil