Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Nej, det skal du IKKE skrive i din mail-signatur

Har du tænkt over, hvad der står i din mail-signatur?

Mail-signaturen er det nye visitkort. 

Det er en fremragende mulighed for både at markedsføre os selv og vores virksomheder. Men det er ikke altid, at vi anvender den på den rette måde.

Det amerikanske magasin Fast Company har talt med en branding ekspert og en e-mail-markedsføringsekspert, som påpeger fem fejl, som vi ofte begår, når vi laver en e-mail-signatur.

Herunder kan du se de fem fejl, som du for alt i verden bør undgå.

Fejl 1: Du har for mange informationer
Mange af os har vores signaturer fyldt med flere forskellige telefonnumre, e-mail-adresser og links til sociale medier.

"Så er vi i hvert fald helt sikre på, at folk kan få kontakt med os." Sådan tænker mange af os måske. Men det er en fejl, og for meget information kan virke alt for overvældende, siger Melissa Cassera, der er den ene af de to branding-eksperter som Fast Company har talt med. 

I hendes egen mailsignatur linker hun blot sin Twitter-profil og skriver: "Twitter er den korteste vej til mit hjerte". 

Derfor anbefaler hun, at du ligeledes nøjes med at oplyse den hurtigste kontaktvej.

Ron Cates, der er ekspert i e-mail-marketing, er enig. For mange informationer kan virke forvirrende. Eksempelvis fraråder han, at du oplyser en fysisk adresse i signaturen, med mindre du har en fysisk butik eller kontor.

Han mener dog godt, at du kan inkludere mere end én kontaktmulighed i signaturen.

"Inkluder en enkelt eller to henvisninger til sociale medier, men ikke henvisninger til alle sociale medier. Jo flere muligheder du giver, jo mindre er sandsynligheden for, at de bliver brugt," siger Ron Cates.

Fejl 2: Du bruger irrelevant info
Det er måske et indlysende råd, men når du linker til informationer i din signatur, bør de være relevante for modtagerne.

Linker du eksempelvis til din egen eller din virksomheds blog i signaturen, så sørg for, at den er opdateret, og at indholdet er relevant for dem, du sender mailen til.

"Sender du folk videre til en side, der ikke har været opdateret i flere måneder, kan det give bagslag. Det kan blive opfattet, som om du er useriøs," siger Ron Cates.

Fejl 3: Du gemmer din signatur i en billedfil
Mange virksomheder vedhæfter medarbejdernes signatur som en billedfil. Men hvis du bruger en billedfil som signatur, risikerer du, at den aldrig bliver set.

Det skyldes, at mange mailklienter og tjenester som udgangspunkt blokerer for billeder, der er indsat i mails. 

Vælger du at inkludere en signatur som billedfil, anbefaler Ron Cates, at du også indsætter tekst bag billedet, så du er sikker på, at dine kontaktoplysningner under alle omstændigheder vil være synlige.

Folk læser dine mails på mobilen - men hvad betyder det?

Fejl 4: Du glemmer at folk læser mails på telefonen
Op mod halvdelen af alle mails bliver angiveligt læst på mobiltelefoner, og det betyder, at en stor del af dem bliver læst på en relativt lille skærm. 

Derfor anbefaler Ron Cates, at du sikrer dig, at alt i din mail kan klikkes på med tommefingeren. 

Tommelfingeren kan anskues som den "nye mus", og hvis modtageren af din mail ikke problemfrit kan klikke på dit link med sin tommelfinger, bliver linket ikke brugt, lyder det fra Ron Cates. 

Du skal i øvrigt være opmærksom på, at læsehastigheden kan være lavere på den mindre skærm, og derfor bør du ifølge Ron Cates også overveje nøje, hvilken skriftstørrelse du skal vælge. 

Fejl 5: Du glemmer din personlighed
Mange bruger floskler som "Med venlig hilsen" eller "bedste hilsner" i vores signatur. 

Men ifølge Melissa Cassera kan du med fordel lade din signatur udstråle mere personlighed. 

Betragter du sig selv som sjov, flabet eller måske fjollet? Så prøv at indarbejde et af disse karaktertræk i din signatur og se, om du kan overaske modtageren på en positiv måde.


Læs også:
Seks tip: Sådan får du svar på alle dine vigtige mails 

Hey Gmail-junkier: Her har I seks oversete mail-tricks




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Undgå cyberkatastrofen med automatiseret kontrol over sensitive data

Når cyberkriminelle gennemtrænger din sikkerhedsinfrastruktur, bruger de i snit 48 dage til at danne sig et overblik over sensitive data, før de lukker dine systemer og data ned med ransomware. På dette seminar får du derfor et solidt grundlag for at sikre dig overblik over sensitive, virksomhedskritiske informationer. Derudover vil du få et praktisk indblik i, hvordan du beskytter dine informationer, så du er er mindre sårbar når cyberkriminelle trænger ind på dit netværk, samt et overblik over typiske angrebsformer og viden om, hvordan et ransomwareangreb foregår i praksis.

07. februar 2023 | Læs mere


Status og erfaringer fra fem år med GDPR

Vi samler nogle af Danmarks fremmeste GDPR-eksperter trådene efter knapt fem år. Dette giver dig et solidt overblik over de hidtidige erfaringer og sikker viden at basere din indsats på, når du skal planlægge og tilpasse din organisations indsats for at sikre compliance med det omfattende regelkompleks.

07. februar 2023 | Læs mere


ERP-trends 2023

Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på. Herunder hvordan den stadig mere udbredte – og uomgængelige – anvendelse af cloudservices vil påvirke dine muligheder for at få mest muligt ud af dine investeringer.

08. februar 2023 | Læs mere