Microsoft Office er stadig kongen, men Google gør nu sine gratis online kontorprogrammer endnu mere avancerede i kampen mod softwaregiganten fra Redmond. Se her hvad der er ændret.
Man skal selv tilføje add-ons via indstillingerne i - som her - Dokumenter. Klik for større foto.
Det er muligt at vælge mellem flere forskellige add-ons.
Der er flere erhvervsrettede add-ons. Klik for større foto.
Google har længe tilbudt gratis kontorprogrammer, der kører i browseren.
Men de har ikke været i nærheden af Microsoft Office, når det gælder avancerede funktioner.
Nu har Google dog valgt at give sine kontorprogrammer, der er placeret under Google Drev (Drive),
en større opdatering.
Det betyder, at der tilføjes nye funktioner og muligheder til Dokumenter (Docs), Regneark (Sheets) og Præsentationer (Slides).
For ligesom med browseren Chrome er det nu muligt for programmører at skabe
add-ons til kontorprogrammerne, som gør dem mere avancerede.
Et af dem er Merge by Mailchimp, der er designet til at skabe skræddersyede mail via Dokumenter.
Plugin'et gør det nemlig muligt at flette oplysninger fra kontorprogrammet Regneark ind i et dokument, som kunne være en invitation.
Det betyder, at man kan sørge for, at alle invitationer begynder med individuelle hilsener som "Kære Poul", "Kære Oda" og så videre.
Men man slipper altså for at sidde og skrive hver indbydelse individuelt.
Der findes allerede en stak
add-ons, som man vælge imellem i forsøget på at tilpasse kontorprogrammerne til ens personlige brug.
Panda Docs gør det eksempelvis muligt at tilføje en digital signatur til ens dokumenter, og Supermetrics kan bruges til at trække data fra Google Analytics, Facebook, YouTube, Twitter og AdWords, hvis der skal skabes rapporter og analyser af en virksomheds brug af online marketing og sociale medier.
Som en lille kuriositet er gem-knappen i øvrigt blevet slagtet, da Googles kontorprogrammer online konstant gemmer automatisk.