Afslørende opgørelse: Sådan rammer phishing danskerne

I Danmark går phishing-folkene direkte efter kontanterne. Det er anderledes end i resten af verden.

Artikel top billede

(Foto: Foto: iStockphoto (brugeren Spannerdude))

Det er de danske finansinstitutioner, der står hårdest for skud i phishing-kampagner.

Måske ikke så underligt taget i betragtning af, at det er i forbindelse med banker og andre pengeadministratorer, der kan fiskes efter meget følsomme data, der kan give adgang til danskernes digitale pengepunge.

Informationerne kan man finde i sikkerhedsfirmaet Kasperskys seneste sikkerhedsrapport: Financial cyber threats in 2013.

Her kan man blandt andet finde geografiske optegnelser over, hvor phishing rammer, og hvilke typer virksomheder og instruktioner, der bruges som fluepapir.

Ser man ud over hele kloden, er det de sociale netværk, som står mest for skud.

35 procent af alle phishing-forsøg går gennem Facebook og lignende tjenester.

Men globalt er bankerne også godt med. 32 procent af alle phishing-angreb var i 2013 rettet mod finansielle institutioner, kan man læse i rapporten.

Ser man alene på andelen af finansiel phishing, tegner bankerne sig for 70 procent.

I Danmark går man efter bankerne

I kongeriget er tallene lidt anderledes fordelt end på verdensplan.

Bankerne er nemlig den absolutte topscorer hos de it-kriminelle.

Næsten halvdelen af alle angreb, helt præcist 43,5 procent, er således rettet mod den finansielle sektor.

De sociale medier kommer ind på andenpladsen med små 24 procent, mens blogs tager bronzemedaljen med 10 procent.

Phishing-angreb i Danmark er således rettet mere markant mod pengepungen end i resten af Europa og verden, dog med undtagelse af vores naboer i Sverige.

Samlet set er Danmark dog langt fra det land, der er hårdest ramt af phishing.

Vi placerer os i kategorien "Andre," der alle er betegnet som lande, der rammes af mindre end to procent af alt phishing.

Næppe så overraskende, da vi er et lille sprogområde.

Det er amerikanerne, der topper listen ved at være mål for 30 procent af alt phishing, mens russerne og tyskerne kommer ind som nummer to og tre med omkring 10 procent.

Læs også:

Guide: Sådan sikrer du hjemmenetværket

Guide: Sådan beskytter du dit website mod kriminelle

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil