Artikel top billede

"Hver bil har behov for to til tre chauffører, og vi håber derfor på at kunne skabe i nærheden af 150 nye arbejdspladser, og vi er allerede nu begyndt at rekruttere nye chauffører," siger Nikolaj Køster, der er medstifter af Drivr. Foto: Drivr.

Danske tech-iværksættere vil skabe 150 nye job med Teslaer

I løbet af de næste 12 måneder vil 50 Tesla-taxaer ramme de københavnske gader.

I den forløbne weekend udførte de danske taxa-iværksættere fra Drivr et forsøg, der i løbet af det næste år kan skabe op mod 150 nye danske job.

Det er i hvert fald virksomhedens forventning, fortæller Nikolaj Køster, medstifter af Drivr, til Computerworld. 

Fra fredag aften til søndag aften blev Drivrs kunder i København tilbudt en gratis taxa-tur i den populære amerikanske elbil Tesla Model S.  

Forsøget vil snart munde ud i etableringen af en hel flåde af Tesla-taxaer, der kan tilkaldes via Drivrs app.

"I weekenden var formålet at teste, om det her er en business-case, der kan holde," fortæller Nikolaj Køster.

Til gengæld for den gratis tur blev passagerne bedt om af besvare en række spørgsmål om deres oplevelse af turen.

"Vi ønskede at finde ud af, om kunderne er villige til at betale lidt mere for en Tesla-tur end for en almindelig taxa-tur, og samtidig vil vi gerne have feedback på komforten på især bagsædet, hvor loftshøjden i en Tesla er en smule lav," siger Nikolaj Køster.

Han fortæller, at forsøget desuden skulle give Drivr en ide om, hvor lang tid en Tesla-taxa kan køre på en opladning.

Står bag eksklusiv taxa-service

Drivr er tidligere kendt under navnet Click A Taxi og startede som en app til bestilling af traditionelle taxaer. 

Men i efteråret 2013 lancerede virksomheden den nye app Drivr, hvor brugerne udover en traditionel taxa også kan bestille en såkaldt executive-vogn.

Det er et koncept, der minder om det, som blandt andet amerikanske Uber bruger.

Executive-konceptet gør det muligt at bestille en diskret limousine-lignende vogn til en pris, der er lidt højere end en almindelig taxa.

Bilerne adskiller sig fra de normale taxaer ved ikke at have synlige taxa-symboler og ved at blive kørt af chauffører i slips og jakkesæt. 

Det er netop denne service, som Drivr i løbet af foråret udvider med en flåde af Teslaer.

De nye Tesla-vogne bliver ifølge Nikolaj Køster billigere end de normale executive-vogne, men stadigvæk dyrere end en traditionel taxa.

"Folk var meget positive i weekenden, og efterspørgslen var voldsom. Fredag aften var helt sindssyg. Vi sad inde på vores kontor og fulgte med, og vi havde travlt med hele tiden at give folk besked, når vi kunne se, at det ikke var muligt for dem at få en tur. Og både fredag og lørdag aften var det meget svært for folk at slippe igennem og få en tur," siger Nikolaj Køster.

I løbet af weekenden fik 200 københavnere en gratis Tesla-tur, mens der i alt var over 900 forespørgsler på en tur.

Ifølge Nikolaj Køster var feedbacken fra kunderne positiv. 

De brugere, der fik aflyst deres tur, vil modtage en rabatkode, som de kan bruge, når Drivr får Teslaer ind som en fast del af vogn-flåden. 

50 Teslaer og 150 chauffør-job

Weekendens forsøg viste desuden, at Teslaen kan holde sig på vejene i knap 10 timer på en enkelt opladning, og det har været med til at overbevise Drivr om, at elbiler er vejen frem.

Derfor vil Drivr nu forfølge en plan, der i løbet af de næste 12 måneder vil sendte i alt 50 Teslaer ude på de københavnske gader og stræder.

"Hver bil har behov for to til tre chauffører. Vi håber derfor på at kunne skabe i nærheden af 150 nye arbejdspladser, og vi er allerede nu begyndt at rekruttere de nye chauffører," siger Nikolaj Køster.

Chaufførerne der kører for Drivr er ikke ansat af direkte af Drivr, men hos virksomhedens samarbejdspartnere, hvilket vil sige eksisterende taxa- og limousineselskaber. Det samme gælder naturligvis for de nye Tesla-chauffører.

For at blive Drivrs nye Tesla-chauffører skal du have kørekort til erhvervskørsel, være en god chauffør og sidst men ikke mindst være service-minded. 

"Gennem vores ansættelsesprocedure forsøger vi at finde folk, der er rigtigt gode til at køre bil. Ikke mindst folk, der kan holde hovedet koldt, når de færdes i den københavnske trafik en fredag nat, hvor det bimler og bamler om ørerne på dem. Men vi kræver også, at chaufføren ligesom en tjener på en god restaurant har en forståelse for, at kunder der betaler en lille smule mere også forventer en lidt højere personlig service og måske også forventer lidt privatliv og lidt ro," siger han.

Sådan vil Drivr ekspandere til flere byer

Drivr har til huse på Nørrebro i København.

Virksomheden har i øjeblikket 15-16 ansatte.

De 10 af dem sidder i Nørrebro-hovedkvarteret på Jagtvej, mens de resterede sidder i Vilnius i Litauen samt i London, hvor virksomheden på en adresse nær Tower Bridge deler kontorfællesskab med en række andre danske iværksætter-virksomheder. 

I øjeblikket arbejder virksomheden på at udrulle sine services til stadigt flere samarbejdspartnere i ud- og indland.

Satser på Nordeuropa

I første omgang vil der være fokus på at udvide antallet af samarbejdspartnere i Danmark og resten Nordeuropa.

Drivr har gennem længere tid være aktiv i København og London, men ifølge Drivrs hjemmeside søger virksomheden også efter chauffører i Oslo, Bruxelles og Manchester (henvisninger til de pågældende byer er dog blevet fjernet igen, red).

Udover adgang til appen vil taxa- og limousineselskaber, der indgår partnerskab med Drivr også få adgang hele det system, der ligger bagved.

"Vi har bygget et komplet virtuelt taxa-system. Taxi in a box kan du kalde det. Vi har et call center-modul, vi har app'en, som chaufføren bruger til at tage imod ture med, og vi har et betalingsmodul, Det kan anvendes af både taxavognmænd og limousine-chauffører. Så for os handler det om at finde teknologisk ambitiøse taxaselskaber, som vi kan samarbejde med," siger han

Ifølge Køster vil Drivr dog primært have fokus på den videre udrulning af traditionelle taxa-løsninger.

"Det giver mening for os at begynde med almindelig taxa, hvor der er mest volume. Men med tiden vil der muligvis også komme flere byer med executive-tilbud," siger han.

Herhjemme vil executive-servicen dog formentligt være forbeholdt Københavnerne en rum tid endnu

"Vi vil også udvide executive-tjenesten i Danmark på et tidspunkt, men det bliver aldrig sådan, at vi ruller executive-biler ud i de 50 største danske byer. Det er der ikke et marked for, men det giver mening at kigge på eksempelvis Århus," siger han.

Ekspansionsplanerne får dog ikke umiddelbart Drivr til at overveje at åbne kontorer i flere byer.

"Det fede ved digital teknologi er, at det er meget skalerbart, og derfor giver det formodentligt først mening at åbne kontorer i andre byen, når vi rykker ind i helt andre tidszoner," siger han.

Læs også: 
Taxa-branchen angriber nye apps: Kan være på kant med loven 

Populær dansk taxa-app: Nu kan du bestille privatchauffør med din smartphone

Test: Tesla S er køreglæde og gadget i en fantastisk pakke 




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Dynamics 365 & Business Central - AI og branchemoduler

Udforsk, hvordan du kommer godt i gang med Business Central, får hjælp til at tilpasse platformen til dine behov og får mest ud af din ERP-løsning med begrænsede ressourcer.

23. oktober 2024 | Læs mere


Årets CISO 2024

Vær med når Computerworld, Dansk Erhverv og Rådet for Digital Sikkerhed tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu, og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

24. oktober 2024 | Læs mere


Compliance Day 2024: Faret vild i regulativer og direktiver? Få overblik over dem alle

Få et overblik over, hvordan du holder din virksomhed og organisation compliant uden at overimplementere og dermed undgår at bruge unødige ressourcer. Du får desuden indsigt i en række digitale værktøjer, som kan give dig ro i maven og hjælpe dig i dit arbejde med at holde virksomheden compliant på alle punkter.

30. oktober 2024 | Læs mere