Derfor er Statens It tvunget til at skære ned: Næsten hver 10. ansatte stopper

Interview: Statens It siger farvel til næsten hver 10. medarbejder. "På et tidspunkt må man gøre regnebrættet op," siger direktøren. Se her, hvad der ligger grund for den store nedskæring.

Artikel top billede

Statens It har sagt farvel til 23 ansatte ud af organisationens i alt omkring 240 medarbejdere.

Fyringsrunden har fundet sted i den seneste uges tid, hvor 17 medarbejdere og to chefer er blevet fyret, mens én chef og tre menige medarbejdere har valgt at tage imod en frivillig fratrædelse.

"Det her er jo noget, som man prøver at undgå, men på et tidspunkt må man gøre regnebrættet op," siger Michael Ørnø, direktør i Statens It.

Fyringerne har især ramt service-afdelingen i Statens It, i det syv ansatte og en leder har mistet jobbet på det såkaldte service-område

"Som udgangspunkt har det ramt bredt i organisationen, men vi har jo selvfølgelig kigget på, hvem vi organisatorisk bedst kan undvære," siger Michael Ørnø.

Konsolidering

At nedskæringerne især rammer serviceafdelingen skyldes, at Statens It i det seneste års tid har været i gang med en stor konsolidering, som nu er ved at være nået til vejs ende.

Ifølge Michael Ørnø havde organisationen for et år siden 80 forskellige pc-images og 27 forskellige tjeneste-miljøer, som de ansatte arbejdede i. I dag arbejder hele organisationen i ét system.

"Onsite- og serviceområder er blevet hårdest ramt af det her, da mængden af opgaver og fejl er faldet ret markant som konsekvens af konsolideringen," siger Michael Ørnø.

Her er grunden til fyringerne

Statens IT meldte i sidste uge, at der var opsigelser på vej på grund af presset økonomi.

Det kan du læse mere om her: Statens It fyrer - op mod 10 procent af de ansatte skal ud.

Statens It har længe bøvlet med overkapacitet af medarbejdere.

Det har været en konsekvens af, at det ikke lykkedes for Statens It at finde nok frivillige, der ønskede at blive overflyttet til Justitsministeriet, da ministeriet sidste år overtog en række opgaver.

Her er problemets årsag

Egentligt skulle Statens It havde afgivet 12 medarbejdere til Justitsministeriet.

"Men der var kun en enkelt, der valgte at tage imod tilbuddet. Så var det vores hensigt at tilpasse med naturlig afgang. Men vi har siden marts 2012 kun haft meget få opsigelser - og endda af specifikke roller, som vi har været nødt til at genbesætte," siger Michael Ørnø.

Det samme gælder for de interne funktioner, der egentlig har skullet beskæres i takt med, at de forskellige projekter er nået til deres afslutning.

"Vi har jo en business case, som vi skal have udmøntet, og det har også her været vores hensigt, at det skulle ske via naturlig afgang. Men også her har den været meget lav," siger Michael Ørnø.

Han betegner den meget lave naturlige afgang fra Statens IT som et 'positivt/negativt'-problem.

"For vi er selvfølgelig også glade for, at folk gerne vil være her," siger han.

Færre penge end tidligere

Med i billedet er også, at Statens It er overgået fra såkaldt bevillingsbaseret finansiering til såkaldt aktivitets-baseret finansiering, hvor kunderne alene afregner efter leverede services.

Statens It har tidligere baseret budgettet på, at hver bruger har forbrugt 1,2 pc'er.

Efter konsolideringen er forbruget imidlertid landet på 1,0 pc per bruger.

"Så der savner vi nogle indtægter. Det er på et eller andet plan samtidig positivt, at der bliver forbrugt mindre, for det har jo netop været ideen med konsolideringen. Men det rammer så os," siger Michael Ørnø.

Han mener, at Statens It nu er på det rette niveau.

"I al væsentlighed er det resort-ændringen, der har gjort det her nødvendigt. Havde vi dengang overført de 12 medarbejdere, ville sagen nok have været ude," siger han.

Der kommer jo nye resort-ændringer med tiden. Vil du næste gang tvinge de ansatte til overflytning eller vil du også i fremtiden satse på frivillighed?

"Jeg tror, at man når længst med dialog og frivillighed, og jeg vil hver en tid søge frivillighed som primær løsningsmodel. Så jeg vil nok ikke have gjort det anderledes."

Læses lige nu

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead End User Services

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Microsoft Operations Engineer

    Københavnsområdet

    Metroselskabet og Hovedstadens Letbane

    Senior OT Cybersecurity Advisor til Københavns Metro

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S