Artikel top billede

(Foto: Lars Sundström / Lars Sundström)

Roaming-skandale griber om sig: Borgmester sagde i sms'er "ja" til kæmperegning

Odenses borgmester bekræftede i to sms'er, at TDC kunne hæve loftet for hans mobilregning. "En lortesag,"siger partiforeningen.

To gange sendte Odenses borgmester,  Anker Boye (S), sms'er til TDC med den besked, at de kunne hæve loftet for hans mobilregning, mens han var på ferie i Tyrkiet.

Først fra 100.000 til 200.000 kroner og dernæst fra 200.000 til 300.000 kroner. Det skriver Fyens Stiftstidende.

"Kære kunde. Du har nu brugt 100.000 kr., og din dataforbindelse er spærret. Besvar denne sms med 'ja', hvis du ønsker et nyt max på 200.000 kr. Forbrug takseres til 20 kr/Mb i EU og op til 115 kr/Mb uden for EU. Mvh Kundeservice".

Sådan er den præcise ordlyd af den første sms, der tikkede ind fra TDC til borgmesteren, mens han var på ferie i Tyrkiet tilbage i oktober 2011.

Borgmesterens svar var ja. Siden modtog han endnu en sms, og denne gang blev han spurgt, om han ønskede et nyt max på 300.000 kroner efter at have nået det hidtidige loft - en sms, der fik samme svar som den første.

Helt op på 300.000 kroner nåede regningen ikke at komme, men den endte stadig med at lyde på svimlende 245.057 kroner.

Fyens Stiftstidende har fået aktindsigt i regningen fra TDC til Odense Kommune. Her fremgår det, at det hverken er sms'er eller telefonopkald, der har været tungen på vægtskålen for den massive regning.

74 telefonsamtaler på i alt tre timer og 15 minutter kostede 1941 kroner, mens prisen for 29 sms'er var 46,40 kroner. I alt altså under en procent af den samlede regning. Det var derimod download af 3,19 GB, der gjorde udslaget.

Formanden for Socialdemokraterne i Odense, Leif Knudsen, har det "rigtigt dårligt" med sagen.

"Det er rent ud sagt en lortesag, og jeg må sige, at borgmesteren i den her sag har klokket i det. Han er ked af det, og det er vi andre også," siger Leif Knudsen til Fyens Stiftstidende.

Borgmesteren siger til avisen, at han ikke husker at have svaret på sms'erne fra TDC om at forhøje beløbsgrænsen til henholdsvis 200.000 og 300.000 kr. tilbage i 2011.

"For at være helt ærlig står lige præcis de sms'er ikke knivskarpt i hukommelsen," siger Anker Boye til Fyens Stiftstidende.

Odense Kommune har foreløbig afvist at betale regningen, fordi kommunen savner dokumentation fra TDC.

Tværtimod har kommunen sendt et erstatningskrav til TDC på 9,5 millioner kroner for fejl i adskillige sager mellem kommunen og teleselskabet.

Jyllands-Posten skriver, at det store - og dyre - dataforbrug ifølge TDC kun kan skyldes streaming, og desuden har TDC ikke en roamingaftale med Tyrkiet, hvilket giver højere takster.

Desuden anbefaler TDC kommunen at give en mere uddybende orientering til sine ansatte og politisk valgte omkring de særlige forhold ved dataforbindelser i udlandet.

Odense Kommune har desuden indført faste beløbsgrænser på datatrafik for politikere og ansatte på ophold i udlandet - 4.000 kr. for ansatte og 8.000 kr. for byrådsmedlemmer.

Når man grænsen, skal man via sms bekræfte at forhøje forbruget til næste beløbsgrænse, skriver Jyllands-Posten.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere


Sådan styrker du din forsyningskæde gennem digitalisering

I dette webinar bygger CGI's eksperter bro mellem de overordnede, strategiske aspekter af den digitale værdikæde og mere konkret de nye muligheder, Intelligent Order Management til Microsoft Dynamics 365 FO byder på.

09. december 2021 | Læs mere