Artikel top billede

Advarsel til firmaer: Kom i gang med big data - eller bliv overhalet

Danske virksomheder risikerer at blive overhalet af konkurrenterne, hvis de ikke kommer i gang med big data. Sådan lyder advarslen fra en dansk big data-ekspert. Se her, hvordan du kommer i gang.

Mange danske firmaer risikerer at blive overhalet indenom. I firmaernes databaser ligger ofte store datamængder - men de ligger helt stille og skaber dermed ikke værdi. Og det kan være dødsensfarligt.

Det mener den danske big data-ekspert Claus Jørgensen. Han arbejder i EMC og rådgiver nogle af virksomhedens store globale kunder på en række områder, herunder big data.

"Mange danske og nordiske virksomheder sidder på hænderne, når det handler om big data. Derimod er de amerikanske virksomheder i fuld gang," siger Claus Jørgensen.

Og det er afgørende at komme i gang, mener han. For ellers kommer der en konkurrent, som har forstået at skabe værdi ud af sine data:

"De firmaer, som forstår det her, vil have en forretningsmæssig edge eller kant i forhold til konkurrenterne," siger Claus Jørgensen.

Han nævner som et eksempel, at et stort antal danskere via deres tele-abonnement har adgang til gratis musik hos TDC Play eller Wimp. Alligevel vælger mange at købe et abonnement på Spotify. Hvorfor? På grund af brugeroplevelsen, som Spotify efter al sandsynlighed har optimeret ved hjælp af big data-analyser.

Glem håndteringen af data

"Big data-begrebet har i begyndelsen kun handlet om at konvertere rå data til information. Men nu er der tale om en helt anden tilgang: Big data skal ikke bare være information - det skal være grundlaget for beslutninger om forretningsmæssige investeringer og vurderinger om fremtidige markedsstrategier."

"Dette betyder utrolig meget for it-afdelingen i organisationen. It er altid blevet betragtet som bare et costcenter, men nu kan it blive en del af forretningsudviklingen," siger Claus Jørgensen.  

Hvis virksomheder ønsker at kapitalisere på big data, handler det ifølge Claus Jørgensen om at "tænke anderledes" - altså ikke at fokusere på "håndtering af data", men "udbyttet af data". Der er skjult værdi i den data virksomheden genererer, og ved at udnytte denne kan man skabe en konkurrencemæssig fordel.

"Man kan sige, at det handler om at træffe bedre beslutninger hurtigere og oftere for at afsløre nye gevinstgivende forretningsmuligheder i processen. Det er dét, vi i EMC kalder Make Me More Money," siger Claus Jørgensen.

Sådan kommer du i gang

Konkret handler det om at tjene penge ved at udvikle nye forretninger, baseret på hvad dine data viser dig, understreger han. 

"Hvis du ved mere om dine kunder og deres mønstre, som kan kortlægges via de dataspor, som alle virksomheder opsamler, så kan man arbejde med at forbedre brugeroplevelsen, ved at tilbyde konstruktiv og anvendelige brugergrænseflader, som er anderledes end konkurrenternes."

I andre tilfælde er det interne processer i virksomheden, der kan forbedres for at minimere omkostninger.

"Vi ser i EMC mange eksempler på forretninger i høj-konkurrencebrancher, hvor brugerne vælger en særlig leverandør til, grundet særlige oplevelser med produktet eller servicen, som er skabt på baggrund af big data analyse," siger Claus Jørgensen.

Sådan kommer du i gang

Det behøver hverken at være dyrt eller vanskeligt at komme i gang, er hans vurdering.

Mange virksomheder har jo allerede en VMWare-platform, der via et big data-plug-in kan bringe virksomheden i gang med en Hadoop-implementering, som gør det muligt at analysere virksomhedens ustrukturerede data.

Hvis du for eksempel har EMC's Isilon-system, kan du gratis aktivere HDFS-filsystemet - og så kan du komme i gang.

Men det kræver naturligvis også medarbejdere, der rent faktisk kan analysere data. Det er derfor vigtigt at sørge for den rette uddannelse af medarbejderne. Og i den forbindelse advarer han også imod at udsulte it-afdelingerne:

"Mange it-afdelinger er blevet udsultet og udsat for store besparelser i de seneste 10-15 år. Intet kunne være mere forkert her i 2014," mener Claus Jørgensen.

Læs også:

Dataanalyse: Så hurtigt går det i amerikanske firmaer

Data-analyser 2.0: Her er alle de nye muligheder 

Big data-ekspert: Sådan kommer du i gang

Karriere-hop: Sådan får du et fedt big data-job




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI & machine learning i dagligdagen – teknologi og best practice

Kunstig intelligens og machine learning er i gang med at forandre de måder, som vi arbejder på i organisationer og virksomheder - både i det store og i det små. Bliv inspireret til hvordan kan du selv udnytte dem til at gøre din organisation klogere, skarpere og mere effektiv.

06. december 2022 | Læs mere


ERP løsninger til SMV segmentet

For små og mellemstore virksomheder gemmer der sig meget store muligheder for effektivisering og data-udnyttelse i valget af ERP-system. Med det rigtige valg kan man udnytte eksempelvis machine learning, AI, procesautomatisering og meget andet på tværs af hele organisationen til blandt andet lagerstyring, produktion, distribution, intelligent afrapportering.

07. december 2022 | Læs mere


Identity & Access Management - sådan holder du din virksomhed sikker

God styring af brugerrettigheder er en af de mest effektive måder til at højne it-sikkerheden. For det kan hurtigt gå galt, hvis system-rettigheder, system-adgang og lignende ikke hele tiden opdateres. Kom og hør om erfaringer og muligheder til hurtigt og nemt hele tiden at sikre, at der er styr på brugerrettighederne i hele din organisation- også uden at genere brugerne.

08. december 2022 | Læs mere