Advarsel til firmaer: Kom i gang med big data - eller bliv overhalet

Danske virksomheder risikerer at blive overhalet af konkurrenterne, hvis de ikke kommer i gang med big data. Sådan lyder advarslen fra en dansk big data-ekspert. Se her, hvordan du kommer i gang.

Artikel top billede

Mange danske firmaer risikerer at blive overhalet indenom. I firmaernes databaser ligger ofte store datamængder - men de ligger helt stille og skaber dermed ikke værdi. Og det kan være dødsensfarligt.

Det mener den danske big data-ekspert Claus Jørgensen. Han arbejder i EMC og rådgiver nogle af virksomhedens store globale kunder på en række områder, herunder big data.

"Mange danske og nordiske virksomheder sidder på hænderne, når det handler om big data. Derimod er de amerikanske virksomheder i fuld gang," siger Claus Jørgensen.

Og det er afgørende at komme i gang, mener han. For ellers kommer der en konkurrent, som har forstået at skabe værdi ud af sine data:

"De firmaer, som forstår det her, vil have en forretningsmæssig edge eller kant i forhold til konkurrenterne," siger Claus Jørgensen.

Han nævner som et eksempel, at et stort antal danskere via deres tele-abonnement har adgang til gratis musik hos TDC Play eller Wimp. Alligevel vælger mange at købe et abonnement på Spotify. Hvorfor? På grund af brugeroplevelsen, som Spotify efter al sandsynlighed har optimeret ved hjælp af big data-analyser.

Glem håndteringen af data

"Big data-begrebet har i begyndelsen kun handlet om at konvertere rå data til information. Men nu er der tale om en helt anden tilgang: Big data skal ikke bare være information - det skal være grundlaget for beslutninger om forretningsmæssige investeringer og vurderinger om fremtidige markedsstrategier."

"Dette betyder utrolig meget for it-afdelingen i organisationen. It er altid blevet betragtet som bare et costcenter, men nu kan it blive en del af forretningsudviklingen," siger Claus Jørgensen.  

Hvis virksomheder ønsker at kapitalisere på big data, handler det ifølge Claus Jørgensen om at "tænke anderledes" - altså ikke at fokusere på "håndtering af data", men "udbyttet af data". Der er skjult værdi i den data virksomheden genererer, og ved at udnytte denne kan man skabe en konkurrencemæssig fordel.

"Man kan sige, at det handler om at træffe bedre beslutninger hurtigere og oftere for at afsløre nye gevinstgivende forretningsmuligheder i processen. Det er dét, vi i EMC kalder Make Me More Money," siger Claus Jørgensen.

Sådan kommer du i gang

Konkret handler det om at tjene penge ved at udvikle nye forretninger, baseret på hvad dine data viser dig, understreger han. 

"Hvis du ved mere om dine kunder og deres mønstre, som kan kortlægges via de dataspor, som alle virksomheder opsamler, så kan man arbejde med at forbedre brugeroplevelsen, ved at tilbyde konstruktiv og anvendelige brugergrænseflader, som er anderledes end konkurrenternes."

I andre tilfælde er det interne processer i virksomheden, der kan forbedres for at minimere omkostninger.

"Vi ser i EMC mange eksempler på forretninger i høj-konkurrencebrancher, hvor brugerne vælger en særlig leverandør til, grundet særlige oplevelser med produktet eller servicen, som er skabt på baggrund af big data analyse," siger Claus Jørgensen.

Sådan kommer du i gang

Det behøver hverken at være dyrt eller vanskeligt at komme i gang, er hans vurdering.

Mange virksomheder har jo allerede en VMWare-platform, der via et big data-plug-in kan bringe virksomheden i gang med en Hadoop-implementering, som gør det muligt at analysere virksomhedens ustrukturerede data.

Hvis du for eksempel har EMC's Isilon-system, kan du gratis aktivere HDFS-filsystemet - og så kan du komme i gang.

Men det kræver naturligvis også medarbejdere, der rent faktisk kan analysere data. Det er derfor vigtigt at sørge for den rette uddannelse af medarbejderne. Og i den forbindelse advarer han også imod at udsulte it-afdelingerne:

"Mange it-afdelinger er blevet udsultet og udsat for store besparelser i de seneste 10-15 år. Intet kunne være mere forkert her i 2014," mener Claus Jørgensen.

Læs også:

Dataanalyse: Så hurtigt går det i amerikanske firmaer

Data-analyser 2.0: Her er alle de nye muligheder 

Big data-ekspert: Sådan kommer du i gang

Karriere-hop: Sådan får du et fedt big data-job

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

    Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car