Her er planen med Microsoft & Salesforce - derfor går de sammen

ComputerViews: Microsoft og Salesforce har indgået et opsigtsvækkende partnerskab, der fører til nye løsninger for kunderne - og som indtil for få år siden havde været helt utænkeligt. Hvad er der sket?

Artikel top billede

ComputerViews: Hvad handler det egentlig om, samarbejdet mellem Microsoft og Salesforce.com?

Det blev annonceret i sidste uge og forekommer ved første øjekast noget besynderligt.

Som selskaberne selv har gjort en del ud af at melde ud, har de skam fælles interesser (kunderne i fokus og alt det der), men det er ikke svært at indvende, at de også har en del modstridende interesser.

For Salesforce.com og Microsoft Dynamics CRM er jo to konkurrerende produkter, ligesom selskaberne i det hele taget har været efter hinandens kunder historisk set.

Se eksempelvis bare denne pressemeddelse fra Microsofts egen hjemmeside fra 2010 med overskriften:

"Microsoft Invites Salesforce.com Customers to Give Microsoft Dynamics CRM Online a Try."

Anledningen var, at Microsoft havde indrykket en helsides annonce i Wall Street Journal med det grundlæggende budskab, at Salesforce var for dyrt, og at Microsofts Dynamics CRM ville være et bedre valg for mange Salesforce-kunder.

"Vi er nødt til at være aggressive i forhold til at få vores budskab ud og informere kunderne om, at de har et valg. Microsoft Dynamics CRM er en fantastisk løsning, som man bør overveje," lød det blandt andet i 2010.

Ikke bare ord på papiret

"Strategiske partnerskaber" kan betyde mange ting, og ofte - ikke mindst i it-branchen - er det noget, to mindre stærke virksomheder indgår i forhåbningen om, at man sammen måske kan få lidt mere pondus på markedet.

Det hænder også, at det mest er ord på papiret, hvor man forsøger at sende signaler til kunder og konkurrenter - men hvor de konkrete resultater af partnerskabet siden viser sig at være ret begrænsede.

Det er ikke situationen i det aktuelle samarbejde mellem Microsoft og Salesforce.

Begge selskaber har nemlig allerede dominerende roller på cloud-markedet, så det er ikke selskaber under stort pres, der forsøger at redde den synkende skude.

Og samarbejdet er også mere end ord på papiret - for der er allerede annonceret flere konkrete produktnyheder, som udspringer af partnerskabet.

Det får de ud af det

Konkret vil samarbejdet blandt andet betyde, at Salesforce og Office 365 bliver tættere integreret, så man eksempelvis vil kunne tilgå og samarbejde om Office-dokumenter fra Salesforce-universet.

Dertil kommer også en ny Salesforce-app til Outlook, og det skal blive nemmere at anvende Salesforce-data i Excel og i Power BI til Office 365.

Salesforce har samtidig lovet at satse på Microsofts Azure-platform på flere områder fremadrettet. 

Dermed har begge selskaber potentielt gavn af samarbejdet - og begge selskaber har vurderet, at det "tab", samarbejdet måtte betyde, langt opvejes af de potentielle gevinster. 

Som at Salesforce.com forbliver verdens mest populære CRM-løsning.

Og at Microsofts Azure og Office 365 får endnu mere medvind som de cloud-platforme, de har udviklet sig til. 

Læs mere om de konkrete nyheder her.

Rejser mange spørgsmål

Microsoft og Salesforce ved godt, at partnerskabet giver anledning til mange spørgsmål - det blev blandt andet illustreret ved, at topcheferne fra begge selskaber, Satya Nadella og Marc Benioff, stillede op til en telefonkonference umiddelbart efter annonceringen af partnerskabet.

Her udtalte Satya Nadella blandt andet:

"Dette partnerskab handler om at hjælpe kunderne med at trække mere værdi ud af vores teknologier. De giver dem adgang til de services, de har brug for, for at kunne være produktive, kunne samarbejde, markedsføre og sælge, uanset hvor de arbejder."

"Hos Microsoft er vi fokuseret på at bygge de bedste produktivitets-oplevelser og cloud platforme og gøre det muligt for vores kunder at trives i en mobile-first og cloud-first verden," lød det videre fra Microsoft.

På den måde er samarbejdet med Salesforce bare det seneste tiltag fra Microsofts side, der vidner om, at selskabet med Satya Nadella ved roret er på en ny mission, hvor integration til andre systemer og leverandører er blandt hovedelementerne.

Microsofts har således også indgået et partnerskab med SAP så sent som i sidste måned - det udspringer også af en strategi om, at Microsofts cloud-univers, herunder ikke mindst Azure, skal være en platform, der skal fylde endnu mere, end den gør på nuværende tidspunkt.

En analytiker fra Constellation Research, Ray Wang, udtaler til Techcrunch, at Microsoft nu ser sig selv om en platforms-virksomhed:

"Hvis du betragter Microsoft som en platforms-virksomhed, vil de træffe beslutninger ud fra en interesse i platformen," lyder hans analyse.

Microsofts masterplan - det vil giganten opnå

Kirill Tatarinov, der er øverste chef for Microsoft Business Solutions, skriver i et blogindlæg, at partnerskabet ikke betyder, at de to selskaber vil stoppe med at konkurrere:

"Nej. Vi vil fortsætte med at være partnere, og vi vil fortsætte med at konkurrere på kritiske områder som CRM. Der sker fantastiske ting på CRM-området, og det er igennem en hård konkurrence, at den fantastiske innovation finder sted."

Kirill Tatarinov kommer med sin version af, hvad de to selskaber får ud af samarbejdet:

"I dag handler det ikke om konkurrence. Det handler om at indgå partnerskaber med andre i industrien og give kunderne de løsninger, der bedst kan fungere i forhold til deres forretningsbehov. Når alt kommer til alt, vinder vores kunder ved hjælp af mere innovation, bedre integration og fortsat konkurrence, der bringer det bedste frem i os alle."

Andre steder peges der også på, at partnerskabet er et strategisk skridt i den rigtige retning for Microsoft, fordi det potentielt øger selskabets cloud-muligheder.

I en artikel hos vores kolleger på cio.com peges der på, at partnerskabet grundlæggende handler om, at Salesforces CRM integreres i Office 365, mens Salesforce samtidig vil anvende Microsofts Azure til at hoste sit Exact Target marketing-produkt.

Gartner-analytiker Merv Adrian siger, at "det gnidningsløse altid er attraktivt for kunderne," og en anden analytiker siger, at "Microsoft er ude efter at vinde cloud-kunder, uanset hvor det er" - og at Amazon bør være på vagt.

Noget for noget

Alt i alt får Salesforce mulighed for at gøre de eksisterende CRM-kunder endnu mere tilfredse, mens Microsoft får et bedre fundament for at gøre Azure endnu stærkere med en stor-kunde som Salesforce.

Og måske endnu vigtigere: Microsoft viser, at selskabet rent faktisk er på en ny rejse, hvor denne slags partnerskaber med selv konkurrenter ikke vil være noget særsyn.

Præcis den samme mission kom til udtryk, da Microsoft kort efter Satya Nadellas indtræden som CEO valgte at lancere Word, Excel og PowerPoint til iPad.

Læs også:

Microsoft og Salesforce i opsigtsvækkende alliance: Her er de nye løsninger

Det nye Microsoft: Gratis software i massevis og magten tilbage til brugeren

Sådan vil Salesforce.com tromle videre: Har en plan

Stor cloud-test: Office 365 versus Google Apps i 2014

Microsofts nye Office-plan: Sådan skal løsninger fungere nu

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S