Kommunerne lægger sidste hånd på storstilet digital-projekt til dig

Kommunerne og regeringen har forhandlet de sidste digitale selvbetjeningsområder på plads. Se her, hvad du fremover skal klare selv på din computer.

Artikel top billede

Foto: Dan Jensen. (Foto: Dan Jensen)

I helt grove træk er kommunerne mere end halvvejs med at få rullet et stort arsenal af offentlige selvbetjeningsløsninger ud til alle danskere over 15 år.

De såkaldte bølge 1 og bølge 2 er allerede skyllet ind over os, og til efteråret kommer bølge 3 så i form af eksempelvis ansøgning om byggetilladelser og affaldshåndtering fra virksomheder.

I økonomiaftalen mellem regeringen og Kommunernes Landsforening (KL) for 2015 har de to parter så forhandlet fjerde og foreløbigt sidste bølgeskvulp på plads.

Det betyder, at der om halvandet års tid vil være i alt 31 selvbetjeningsløsninger ude til danskerne, skriver KL i kølvandet på færdigforhandlingen af økonomiaftalen.

Det sker i fjerde bølge

Mens den offentlige sektor i bølge 1 og 2 har høstet lavthængende frugter omkring borgerservice, bevæger de offentlige selvbetjeningsløsninger sig nu ind på områder med mere komplekse indberetninger.

Bølge 3 til efteråret introducerer flere områder inden for teknik og miljø, mens fjerde bølge derudover også er fokuseret på social- og beskæftigelsesområderne.

Helt konkret har regeringen og KL aftalt, at bølge 4 omfatter indberetningen af sygedagpenge, ansøgning om helbredstillæg, ansøgning om udvidet helbredstillæg og så ansøgninger om personligt tillæg, hvilket gælder for pensionister med en tung økonomisk hverdag.

KL har også haft lommeregneren fremme og angiver et større besparelsespotentiale i forbindelse med overgangen fra borgerbetjening til selvbetjening i bølge 4.

"Overgangen til obligatorisk digital selvbetjening for bølge 4 vil frigøre nettopotentialer i kommunerne på 1,1 millioner kroner i 2016 stigende til 40,9 millioner kroner i 2017 og frem," skriver KL på sin hjemmeside.

Mangler stadig store områder

Med bølge 4 forhandlet på plads er selvbetjeningsområderne så godt som i skabet, selv om der stadig er nogle seriøse hængepartier.

Det gælder eksempelvis for kontanthjælp og ejendomsregistreringen (BBR), som først bliver gennemført, "når den fornødne tekniske infrastruktur er på plads", skriver KL.

Det forventes, at BBR-selvbetjeningsløsningen er klar i 2016, mens digital selvbetjening for kontanthjælp, uddannelseshjælp og enkeltydelser forventes at stå klar i 2017.

Læs også:

Digital post er et "man on the moon"-projekt

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Jyske Bank

    Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

    Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S