Her er fidusen med Amazons egen smartphone

ComputerViews: Amazon lancerer sin egen smartphone med eget styresystem. Det store spørgsmål er: Hvorfor?

Artikel top billede

ComputerViews: Efter flere års rygter har Amazon omsider lanceret sin egen smartphone - Fire Phone - med 3D-lignende skærm, en ny form for navigation og en række andre funktioner.

Med telefonen, der er udstyret med en modificeret Android-udgave med navnet Fire OS, kaster Amazon sig ind på et tæt befolket marked, der i dag domineres af en række af verdens helt store og ekstremt muskelstærke selskaber som Samsung, Apple, LG, Nokia og HTC.

Fire Phonen kan forskellige interessante ting - som 3D-effekten og smart billedgenkendelse - men Amazon og topchef Jeff Bezos er udmærket klar over, at man ikke kan sælge telefoner alene på specs og den slags funktioner i dag.

Der skal andre ting til.

Lad os tage et kig på, hvorfor Amazon vælger at lancere sin egen telefon - endda med eget styresystem.

Fordelen for Amazon

Umiddelbart kan det virke helt håbløst, at Amazon 'kaster' sig ind på mobilmarkedet med en enkelt, begrænset telefon som udfordrer til de store mobilfirmaers dominans.

Men lanceringen af Fire Phone handler slet ikke om, at Amazon nu vil ind på mobilmarkedet. Den handler derimod om mersalg for Amazon. Samt om indsamling af vitale data - ikke mindst geografiske - om forbrugernes indkøbsvaner.

Fire Phone er nemlig spækket med funktioner, der integrerer direkte til først og fremmest Amazons amerikanske netbutik.

Eksempelvis kan brugeren tage et billede af en bog eller lignende eller optage en lyd-bid eller skrive en stump tekst, hvorefter telefonen straks vil finde frem til produktet, tv-afsnittet, filmen, sangen eller lignende i web-butikken.

Netop denne funktion - Firefly - er helt central i den nye telefon, som får en dedikeret Firefly-knap til hurtig aktivering for at fremme impuls-køberne, ligesom Amazon opfordrer udviklerne til at begynde at bygge tredjeparts-apps rundt om Firefly-funktionen.

Der er altså mest af alt tale om en slags loyalitets-program, der skal sørge for at trække kunder over mod det, som Amazon egentlig tjener penge på.

Fordelen for kunderne

Fire Phone er i første omgang målrettet fuldstændigt mod det amerikanske marked, og det er et åbent spørgsmål, hvornår telefonen kommer til Europa.

For at forstå ideen med Fire Phone er det vigtigt at forstå, at Amazon er kæmpestor i USA. Som i RIGTIG kæmpestor inden for en meget bred vifte af web-services.

De tæller cloud-storage, salg af digital musik, film, digitale bøger og apps - som det er ekstremt nemt at købe via Fire Phone, der er tæt integreret med Amazons egen Cloud Drive-tjeneste.

Alle amerikanere kender Amazon, der er absolut førende inden for webshopping i landet.

I det lys giver Fire Phone i høj grad mening for Amazon. Hvis du alligevel køber meget ind på Amazon, hvorfor så ikke skifte din slidte iPhone ud med en lækker Fire Phone, der integrerer direkte med Amazon-funktionerne?

Amazon har prissat Fire Phonen relativt højt. Den åbne udgave koster 650 dollar - omkring 3.600 kroner - mens den bundlede udgave koster 1.100 kroner. Det er på niveau med sammenlignelige iPhones.

Angiveligt venter der forude billigere modeller uden den smarte 3D-funktion. Hvornår ved vi endnu ikke.

Selv mener Amazon, at Fire Phone med sin ubegrænsede cloud-lagerplads og dobbelt så mange gigabytes som en iPhone eller Samsung Galaxy i samme prisklasse er et 'kanongodt tilbud.'

Vi får se, om det er en holdning, som de amerikanske forbrugere deler.

Gør de ikke det, vil Amazon-topchef Jeff Bezos sikkert bare trække på skuldrene og gå videre til næste projekt.

Har råd til at lege

Han er en legesyg mand, og han har råd til at lege og eksperimentere - ligesom da han sidste år købte den verdensberømte avis Washington Post for omkring halvanden milliard kroner uden at have en klar og konkret businesscase.

Og selv et mindre antal solgte telefoner vil under alle omstændigheder kunne bidrage med vigtige oplysninger om brugerens købevaner - ikke mindst geografiske.

Det åbne spørgsmål er fortsat, HVEM Amazon mener skal skifte en iPhone eller en velfungerende Android-telefon ud for i stedet at blive sluset ind i et univers helt domineret af og fyldt med Amazons produkter.

Er det husmødrene? Hobbyfædrene? Erhvervslivet (næppe)? Teenagerne?

Håbet er under alle omstændigheder, at de amerikanske forbrugere er ved at være klar til at gå 'all in' på webshopping af alverdens produkter.

Det åbne spørgsmål er nu, om Amazon nu også har set rigtigt i markedet, og om forbrugeren overhovedet gider tage en ny nichetelefon med eget styresystem og tæt bundling med en masse produkter til sig.

Og om det overhovedet betyder det store for den stenrige Jeff Bezos, hvis det ikke er tilfældet.

Læs også: Her er Amazons nye telefon - den kan betjenes på en helt ny og overraskende måde.

Læses lige nu

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S